A Mercedesek tönkreverték a mezőnyt az időmérő előtt
2014. március 29. 05:47
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Malajziai Nagydíj utolsó szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A pénteki nap Szepangban is a Mercedesé volt: délelőtt Lewis Hamilton, délután pedig Nico Rosberg zárta az élen az edzést. Noha Kimi Räikkönen mindkét edzésen közel járt a németekhez, esélylatolgató cikkünkből kiderül, hogy a Mercedes előnye még a melbourne-inél is nagyobbnak tűnik.
Most süt a nap, de azért 30 százalékos esélye van annak, hogy az edzés folyamán elered az eső. Az időmérőn ez 35 százalék lesz, de az a valószínűbb, hogy csak késő délután jelentkezik a csapadék. Az aszfalt máris 54 fokos, de a Caterham szerint a szabadedzés végére 48 fokra hűl majd.
A levegő máris 31, az aszfalt 49 fokos, ez alaposan próbára teszi a gumikat, főleg a hátsókat. A hűtés szempontjából is kritikus: a McLaren például a jelek szerint számottevő leszorítóerőt vesztett azzal, hogy erősebb hűtést kell használnia a hőség miatt.
Benedict Cumberbatch is a bokszból figyeli, ahogy tizenhat versenyző szinte azonnal kihajt a pályára megtenni az ellenőrző körét. A sort Marcus Ericsson vezeti, természetesen minden autón a kemény keverékű gumi van.
Már a harmadik motorvezérlő-elektronikát szerelték a Red Bulljába a szezon során megengedett ötből, de a hajtáslánc hat fődarabja szabadon kombinálható, és később még természetesen az eddigieket is felhasználhatják. Rosberget figyelmeztették a rádión, hogy új anyagú fékek vannak az autójában tegnaphoz képest. Most Vettel hajt ki a pályára, már csak Ricciardo nem volt kint.
Nem tudjuk, igaz-e az összeesküvés-elmélet, amely szerint Melbourne-ben szándékosan rossz helyekre tették le a mikrofonokat, de most mindenképpen erőteljesebben szól a motorhang a tévéből, mint akkor, úgyhogy a hangosítás biztosan jobb. Mért köre még senkinek nincs.
1:49.882 alatt teljesíti, miután lesodródik a pályáról egyszer. Tegnap nem töltött érdemi időt a pályán, mert az autójában motort kellett cserélni. Vettel azt jelentette a rádión, hogy valami - valószínűleg egy matrica - lifeg a Red Bull hátulján, a jobb oldalon. Visszagurult a bokszba.
1:44.622-re, és már Chilton, Kobajasi meg Ericsson is tett meg mért kört. A Lotus rettenetesen alulkormányzott, és a hangja sem túl egészséges. Maldonado nagyon alacsony fordulatnál váltogat fel.
1:42.855-tel átvette a vezetést. A tapadás nagyon gyenge a pályán, a versenyzőknek folyamatosan ellenkormányozniuk kell. A tegnap délutáni zápor valószínűleg lemosta a gumit az aszfaltról.
Az ideje 1:41.835, Alonso is felzárkózik mögé. Magnussen lelassul, és a rádión azt mondja, erőtlen a motorja. Megpróbál visszasántikálni a bokszba. Ez nem jó jel, tegnap is hasonlóan járt.
Hamilton 1:41.246-tal 6 tizedet ver Räikkönenre, de Rosberg még gyorsabb: ő 1:40.946 alatt teljesíti a körét, így 9 tized az előnye a 3. helyezett ferrarissal szemben. Kevesen fogadnának a Mercedes pole-ja ellen, Hamilton ma utolérheti Jim Clarkot az örökranglistán.
Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Alonso, Vergne, Pérez, Massa, Hülkenberg, Kvyat. A Red Bullokon még állítanak, Hamilton lesodródott a pályáról a 4-es kanyarnál.
"Borzasztóan gyatra a tapadás hátul!" - mondja a rádióban. Tegnap elismerte, hogy a McLaren a gyors kanyarokban senyved itt. Az autóhoz több újítást is hoztak, köztük egy új orrot, azok be is váltak, de a beállításokal egyelőre nem boldogulnak. Hülkenberg pedig éppenséggel alulkormányzottságról számolt be.
Az ideje 1:40.552. Rosberg tegnapi legjobbja 1:39.909 volt, egy éve ilyenkor pedig Vettel 1:36.435-tel nyerte ezt az edzést. A sorrend a két Mercedes mögött nem változott az utóbbi percekben, viszont Maldonado már a közepes gumikon hajtott ki a pályára az imént.
Másfél másodperces hátránnyal ugyan, de rögtön Räikkönen és Bottas közé tornázza fel a Red Bullt. Tegnap bevallottan küszödött a balansszal, Vettelnek jobb napja volt.
Maldonado az első kanyarnál vagy 30 méterrel később fékezett a kelleténél, akárcsak Grosjean, aki viszont még némi bűvészkedés árán a pályán tudott maradni. Ő a 14. helyen áll, megelőzve Adrian Sutilt, úgyhogy a Lotus talán haladgat, de a pályán töltött idő még mindig nagyon hiányzik nekik. Maldonadón kívül még senki nem használta a közepes gumikat.
"Az F1 még mindig rettentően izgalmas. Az autók olyan érzést keltenek, mintha űrhajók szállnának le az ember mellett egy másik bolygón" - mondta Benedict Cumberbatch a BBC-nek. Hamilton autójában éppen ülést cserélnek.
Alonso azonban azokkal is csak a 2. helyet tudta megszerezni, 2 tizeddel Hamilton mögött, aki még a keményekkel érte el az idejét.
1:39.008-cal a hétvége eddigi legjobb körét futja meg, több mint egy másodpercet verve Räikkönenre, aki egy pilanatra átvette a vezetést az imént. Mindketten a közepes gumikat használták.
Mindkét autójukban elromlott a hajtáslánc egyik érzékelője, ezért egyhuzamban csak néhány kört tudnak megtenni. Ez rossz hír, és kérdéses, hogy az időmérőig el tudják-e végezni a szükséges javításokat.
Egy elfékezés után 2 tizeddel kikap Rosbergtől a közepes gumikon. A sorrend mögöttük Räikkönen, Alonso, Ricciardo, Vettel, Bottas, Hülkenberg, de a Mercedeseken és a Ferrarikon kívül a többiek még a kemény gumikon érték el az eredményüket.
A gyors köre után mindkét versenyzőjük megtett egy néhány körös etapot a kemény Pirellilkkel, de Rosberg most bejött a bokszba, ahol visszakapta a közepeseket, és azonnal tovább hajtott.Hülkenberg és Gutiérrez is a gyorsabb Pirelliken próbálkozik most.
De több mint 2 másodperc a hátránya Rosberghez képest! Ez durva különbség. Gutiérrez 6. lett a közepes Pirellikkel, amelyek a jelek szerint ma 1,5 másodperccel gyorsabbak a keményeknél. A Red Bullok és a Williamsek még nem tették fel őket.
A lassan guruló Räikkönent kerüli ki a keskeny aszfaltcsíkon. Hülkenberg a 4. helyre kormányozta Force Indiáját, fél másodpercet verve csapattársára, Pérezre. Ricciardo érdekes módon lassabb volt nála a közepes gumikon, ő csak 5. lett a Red Bull-lal.
Mindkét autójukat javítják, Kobajasiéval szemlátomást megint a hajtáslánc a probléma. Ahhoz képest, hogy a teszteken ők voltak a Renault legmegbízhatóbb csapata, a versenyeken folyamatosan műszaki hibákkal nyűglődnek.
A hátránya azonban 1,3 másodperc. A Williamsek sem tűnnek túl pengének: Massa csak a 8. helyig jutott a közepes gumikkal, 45 ezreddel Alonso mögé. A sorrend: Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Hülkenberg, Ricciardo, Alonso, Massa, Pérez, Bottas.
Bottas még megelőzte Pérezt, Grosjean pedig a rádión azt mondta, a Lotus diffúzora egyáltalán nem működik. Köszönjük a figyelmet! Mindjárt jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval is.
A Mercedesek egyértelművé tették a fölényüket a Malajziai Nagydíj időmérője előtt, amikor szombati szabadedzésen egy másodpercet vertek közvetlen üldözőjükre, a Ferrarival továbbra is gyors Kimi Räikkönenre. A McLarenek részvétele a kvalifikáción veszélybe került egy szenzorhiba miatt.
Ha megszerzi a pole pozíciót, Lewis Hamilton utolérheti a legendás Jim Clarkot az örökranglistán. A szabadedzésen azonban elfékezte magát a leggyorsabb körében, ezért egyelőre Nico Rosberg végzett előrébb, 1:39.008-cal a hétvége eddigi legjobb eredményét állítva be, amely 2,6 másodperccel maradt el Sebastian Vettel tavaly ilyenkori köridejétől.
Räikkönen 1,148 másodperccel végzett mögötte, de a Ferrari versenyzői közül továbbra is ő volt a jobb formában, Alonso ugyanis további 6 tizeddel lassabb volt, és csak 7. helyen lett. Beférkőzött elé Nico Hülkenberg, valamint a közepes gumikat a legkésőbb elhasználó Red Bull párosa. Sebastian Vettel akár megszorongathatja Räikkönent is az időmérőn, amelynek az utolsó etapjába jelenleg esőt várnak.
A hátsó tapadással küszködő Williams ezúttal nem tudott beleszólni a Ferrarik, a Red Bullok és a Mercedesek küzdelmébe: Felipe Massa és Valtteri Bottas csak a 8-9. helyen végzett, miután a finn az utolsó pillanatban előzte meg Sergio Pérezt. A Toro Rossók helyét az első tíz között a Force Indiák foglalták el.
A Lotusok nehezen kezelhetőnek tűntek, de most legalább 36 kört töltöttek a pályán. A Caterham és a McLaren viszont bajba került: Kamui Kobajasi autóját szét kellett szerelni a Renault hajtáslánc újabb hibája miatt, míg Jenson Button és Kevin Magnussen autójában a motor egyik szenzora romlott el. A konstruktőri összetettben vezető csapat versenyigazgatója, Eric Boullier elismerte, hogy olyan hardverproblémáról is szó lehet, amelyet nem tudnak kijavítani az időmérőig.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!