Európa legősibb falvát kutatja a napelemes hajó

napelem napelemes hajó
The world's largest solar-powered boat, "MS Turanor PlanetSolar" sails through the Corinth Canal near the town of Corinth on July 28, 2014. The boat arrived to Greece as part of a joint archaeological project focused on underwater exploration off one of Europe's oldest human occupation sites, the Franchthi cave in the Argolid, southeast Peloponnese. The project is taking place in one of Greece's richest archaelogical areas, the Argolid, known for its major palatial complexes in the Bronze Age that include Mycenae and Tiryns and later, classical-era city-states and sites like Argos and the ancient-theatre site of Epidaurus. AFP PHOTO / VALERIE GACHE
Vágólapra másolva!
Régészeti misszió kezdődött a világ legnagyobb napelemes hajóján, melynek első útja a Föld megkerülése volt.
Vágólapra másolva!

A világ legnagyobb, kizárólag napelem meghajtású hajóján, a Turnanor PlanetSolaron tegnap megkezdődött az újabb kutatómunka. A Terra Submerse elnevezésű víz alatti régészeti misszió keretében a katamarán 31 méter mélyre merül, az ismert görög lelőhely: a Franchthi-barlang mellett egy tengerszint alá került település nyomait kutatva.

“A barlangot folyamatosan lakták körülbelül 35 ezer éven keresztül az őskőkortól az újkőkorig, és jó okunk van feltételezni, hogy a neolitikum vége felé lakói valahol a közelben, ma már víz alá került vidéken telepedtek meg. Ha a falujukat megtaláljuk, Görögország és Európa egyik legősibb települését tárjuk fel - mondta el a kutatás vezetője, a genfi egyetem tudósa, Julien Beck.

Svájci és görög szakemberek közösen végeznek geofizikai méréseket, a régészek pedig a feltáráson dolgoznak. A küldetés a tervek szerint egy hónapig tart majd. A katamarán július végén érkezett meg Görögország partjaihoz.

A felvett energiával a maximális sebessége 26 km/h Forrás: AFP/Valerie Gache

A száz tonnás hajó energiaellátásáról egy 537 négyzetméternyi, visszahúzható napelem gondoskodik. A felvett energiával a katamarán maximális sebessége óránként huszonhat kilométer, átlagsebessége óránként 10 kilométer. A négyfős személyzet mellett hatvan fő befogadására alkalmas a hajótest, a teljesen kinyitott napelemekkel pedig akár kétszáz ember is elférhet a fedélzeten.

A 35 méter hosszú, és 23 méter széles PlanetSolar jelenleg a világ legnagyobb, kizárólag napenergiát használó hajója, amely a napelemes hajók közt elsőként kerülte meg a földet 584 nap alatt. A bravúros teljesítmény után néhány műszaki átalakítást végeztek a katamaránon a franciaországi La Ciota kikötőben, hogy aztán megkezdhesse tudományos célokat szolgáló útját.

A PlanetSolar a Korinthoszi-szoroson haladt át Forrás: AFP/Valerie Gache

A genfi egyetem és a német tulajdonos ötéves együttműködési megállapodást írt alá, mivel a szakemberek úgy vélték: a hajó kitűnően alkalmas a környezeti változások tanulmányozására, mivel nem bocsát olyan anyagot, amely megzavarná a méréseket.

Elsőként a Golf-áramlatot követve a meleg vízáramlat változását és az európai klímára gyakorolt hatását vizsgálta egy klímakutatókból, fizikusokból és mikrobiológusokból álló kutatócsoport. Ezt követően Brazília felé vette az irányt a hajó, ahol pedig a szaharai porfelhő útját és hatását vizsgálták, az Atlanti-óceán ökoszisztémájától az Amazonasig hajózva fel, ahol a tengervíz és az édes víz már nem keveredik. Most pedig megkezdődött a régészeti kutatómunka a görög partoknál.

A hajón lévő napelemek 537 négyzetméteren fekszenek Forrás: AFP/Valerie Gache

A svájci és új-zélandi tervezésű PlanetSolar a németországi Kiel városában épült, 2010-ben Moncaoban bocsátotta vízre a megújuló energia elkötelezett híve, és a napelemes katamarán megálmodója, Raphael Domjan és csapata.

Eredetileg sokkal kisebb, párfős személyzet befogadására képes hajót terveztek építeni, a pénzügyi keretet biztosító német mecénás azonban úgy gondolta, a föld körüli út után is hasznos projektek szolgálatába lehetne állítani a hajót. A PlanetSolar építési költsége végül 12 millió eurót, átszámítva 3 milliárd 768 millió forintot tett ki.

Érdekesség, hogy a kapitány, Gerard d'Abovill a hajózás történetének egyik legendás élő alakja. A Nyolcvanas évek elején átszelte az Atlanti-óceánt, nyugatról keletre, majd egy évtizeddel később a Csendes-óceánt is - teljesen egyedül. Párizs XV. kerületében a Szajna-part hasznosításáért felelős önkormányzati politikus. Abovill nagy álma, hogy Európát, így a Dunát is végighajózza.