Ezért kapcsolja le a villanyt Budaörs

autópálya demonstráció FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY SZEMÉLY transzparens tüntető autópálya demonstráció FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY SZEMÉLY tüntető Budaörs, 2014. december 21.
Résztvevők „Tiltakozunk az útdíj bevezetése ellen!” felira
Budaörs, 2014. december 21. Résztvevők „Tiltakozunk az útdíj bevezetése ellen!” feliratú molinót tartanak a Demokratikus Magyarországért Facebook-csoport demonstrációján az M1-M7 autópálya közös kivezető szakaszánál Budaörsön 2014. december 21-én. A szervezők félpályás útlezárással tiltakoztak az M0-s és a bevezető autópálya-szakaszok fizetőssé tételé ellen. MTI Fotó: Marjai János
Vágólapra másolva!
Nem a pénz a fontos, az elvek miatt nem fizeti tovább Budaörs az M1-M7-es bevezető szakaszának világítását. Wittinghoff Tamás polgármester bízik benne, hogy települési összefogással még módosítható az útdíjrendszer. A kormány szerint Budaörs vezetője nem dönthet csak úgy egy szerződés felmondásáról.
Vágólapra másolva!

Évi 7-8 millió forintba került Budaörsnek az M1-M7-es bevezető szakaszának közvilágítása, de az önként vállalt befizetéseknek keddtől vége: ekkor jelentette be a település polgármestere, hogy a világítással kapcsolatos szerződést felmondják, a villanyszámlákat pedig a Közlekedési Koordinációs Központnak továbbítják.

Az elv a fontos, nem a pénz

Elsősorban nem a pénz miatt döntöttünk így, bár ennek is lesz helye a város tízmilliárdos fejlesztési tervében, és jól jöhet a szociális kiadások visszavágása miatt is. Elvi kérdésről van szó - mondta el az Origónak Wittinghoff Tamás.

Civil tiltakozók demonstráltak december 21-én az autópálya Budaörsi bevezető szakaszán az útdíj ellen. A város nem fizeti tovább a helyi világítást Forrás: MTI/Marjai János

Felrúgott megállapodás

Budaörs polgármestere emlékeztetett rá, hogy eddig is több milliárdot fordítottak a helyi autópálya szakaszok fejlesztésére, részben saját vállalkozások segítségével - és próbálták úgy alakítani a közlekedést, hogy mindenki az M7-est válassza a belvárosi utak helyett.

Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere Kóka János társaságában. A budaörsi vezető nem fizetné tovább az autópálya helyi közvilágítását Forrás: MTI

A jól felépített rendszer viszont borulni látszik az útdíj miatt, ami egyoldalúan módosította Budaörs és a közlekedési szervek háromoldalú megállapodását is. "Ez után tőlünk sem várható el az a gesztus, hogy tovább fizessük a világítást, a költségeket állja csak az útdíjak beszedője" - mondta a polgármester.

Minden rossz ötletet nem vizsgálnak

A budaörsi önkormányzat még nem becsülte fel, hogyan hat majd a város forgalmára az útdíj, hiszen „minden rossz ötletről nem készítenek felmérést”. Wittinghoff Tamás hozzátette, arra sem számítottak, hogy egyeztetés nélkül bevezetik az új rendszert, erre szerinte normális körülmények között nem is került volna sor.

Rosszul járnak az ingázók

A polgármester ettől függetlenül bízik a józan észben és a főváros környéki 22 település összefogásában - talán még módosítható az útdíj rendszere. A Pest megyei önkormányzatnak sem tetszik a fizetős autópálya-szakaszok ötlete, hiszen három megyei lakosból kettő más településre jár át dolgozni, közel 80 ezren pedig Budapestről vidékre ingáznak a munka miatt. A változtatás így százezreket érintene hátrányosan.

Wittinghoff csak úgy nem dönthet?

Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint a jogászoknak kell megvizsgálniuk Budaörs döntését, mivel „a kérdés rendezése túlmutat azon, hogy a polgármester csak úgy egyoldalúan felmondjon ilyen típusú megegyezéseket”. Az M1-M7-es városi bevezető szakasza viszont így sem borul majd sötétségbe, gondoskodnak a közvilágításról - ígérte a szóvivő.

Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint Budaörs polgármestere nem mondhatja fel egyoldalúan a közvilágítási szerződést Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Kovács Zoltán hozzátette, a Nemzetgazdasági Minisztérium január végéig összegzi a megyei útdíjrendszer tapasztalatait, és ha szükséges, utána módosítanak rajta.

Nem csak a településeket lepte meg az új rendszer

Nem lehetett könnyű dolga az autópályamatrica-vásárlás weboldalát fejlesztő Sense/Netnek sem. Az Origo értesülése szerint a cég december elején kapta a felkérést, hogy alakítsa át úgy a már meglévő oldalt, hogy az alkalmas legyen e-matricák eladására is.

Információink szerint a cég jelezte, hogy egy hónap erre kevés, és az indulás előtt nem volt alkalmuk a stresszteszt elvégzésére sem. Az Origo kereste az érintetteket, de hivatalos választ nem kaptunk.