A Shake hamburger az új sláger

Shake Shack
Vágólapra másolva!
Hatalmas érdeklődés övezi a 2001-ben még csak hot dogos standként induló Shake Shack tőzsdére lépését, ami nem is csoda, hiszen a mára mintegy 63 gyorsétteremmel rendelkező cég óriási növekedés elé nézhet az elkövetkezendő években. Mindez a befektetők figyelmét sem kerülte el, a nagy érdeklődésre való tekintettel pedig a kibocsátási ársávot is megemelték. Persze nem árt vigyázni, ugyanis a túl nagy felhajtás akár balul is elsülhet.
Vágólapra másolva!

85-95 millió dollárnyi friss tőke bevonására készül a Manhattanből indult hamburgeres cég, a Shake Shack. A befolyt összeget hitelállományának csökkentése mellett a jövőbeli terjeszkedésre fordítaná, utóbbi tekintetében ugyanis igen impozáns terveket fogalmazott meg a társaság.

A kibocsátás részletei:

  • Január 30-án, azaz pénteken debütál az NYSE-n a Shake Shack részvénye SHAK tickerrel.
  • Az IPO során 5 millió darab részvényt értékesítenek, amihez további 750 ezer csatlakozhat a kibocsátást követő egy hónapon belül, ha az opciókat is lehívják.
  • Mintegy 85-95 millió dollárnyi tőkét bocsáthatnak az új befektetők a cég részére a megemelt 17-19 dolláros kibocsátási ársávval számolva. Az opciók lehívása esetén pedig további 13-14 millió folyhat be a kasszába.
  • A 18 dolláros sávközéppel számolva mintegy 84 millió dollár maradhat a Shake Shack zsebében a költségek levonását követően, igaz ez további 12 millióval hízhat az opcióknak köszönhetően.
  • Ennek egy része az adósságállomány csökkentését szolgálná, míg a fennmaradó közel 45 millió dollárt új egységek nyitására, illetve a régiek renoválására költené el a cég.
  • A cég piaci kapitalizációja nagyjából 600-690 millió dollár körül alakulhat a kibocsátási ár és az opciók lehívása függvényében.

Igen nagy lehet a kereslet a részvények iránt, hiszen a kibocsátási ársávot két nappal a tőzsdére lépés előtt mintegy 20 százalékkal megemelték. Eredetileg 14-16 dollár körül adta volna el a kibocsátó az új részvényeket, most már inkább 17-19 dollárért kínálják.

Kinőtte Manhattant az utcai hamburgeres!

Bő egy évtizede a Shake Shack még csak egy hot dogos stand volt a Madison Square Parkban. Mára azonban már az Egyesült Államok Keleti-partvidékét kinőve Európában és a Közel-Keleten is megjelent kibővített termékkínálatával. A menü tipikus amerikai ételeket tartalmaz: prémium hamburger, hot dog, hasábkrumpli, shake és persze sör.

2014 végén 63 étteremmel rendelkezett globális szinten a Shake Shack, ebből 36 egység az USA-ban működött. Amíg Amerikában főként a saját üzemeltetésű éttermek dominálnak, addig a nemzetközi piacokon egytől egyig a franchise rendszer a jellemező.

Íme, egy kis ízelítő a menüből Forrás: Shake Shack

Az USÁ-t leszámítva jelenleg 8 országban 27 étteremmel rendelkezik Londontól Dubajig. Hazai piacát is figyelembe véve már több mint 30 városban dönthetünk úgy, hogy belekóstolunk a Shake Shack hamburgereibe.

Forrás: Shake Shack, Investor.hu

Vajon ráharapnak-e a befektetők a Shake Shack hamburgerei?

Rendre kétszámjegyű bevétel növekedésről számolt be az elmúlt években a Shake Shack, ami szorosan összefügg az éttermi hálózat bővítésével. 2014 első kilenc havában már 156 millió dolláros forgalmat generáltak globális szinten az éttermek, ebből azonban csak a saját üzemeltetésű egységek bevétele marad a cégnél, mivel a többi étterem működtetője viszont franchise díjat fizet a vállalatnak.

Már 2014 első három negyedévében sikerült túlszárnyalni a 2013-as forgalmat. A 84 millió dolláros bevétel javát a saját üzemeltetésű éttermek bevétele (79 millió dollár) adja, míg a fennmaradó rész a franchise díjakhoz köthető.

Forrás: Investor.hu

Rendkívül impozáns bevételtermelésre képesek a Shake Shack éttermei, melyek átlagban 5 millió dolláros forgalmat bonyolítottak 2013-ban. Ezt gyakorlatilag megközelíteni sem tudták az amerikai gyorsétterem láncok. A dobogó második helyére szorult Chick-Fil-A „csupán” 2,85 millió dollárt tudott felmutatni, de egy mindenki által ismert McDonald’s is jócskán elmaradt 2,5 millió dolláros átlagbevételével.

Forrás: Investor.hu

A társaság céljainak elérése érdekében minél nagyobb szeletet szeretne kiharapni az Egyesült Államok éttermi szegmenséből, a hamburgerpiacból, melyet 2013-ban mintegy 72 milliárd dollár nagyságúra becsültek a szakértők, nagyjából a pizzapiac kétszeresére. A globális szintű becslések valahova 135 milliárd dollár nagyságúra teszik a hamburgerpiac méretét.

Mégis hogyan harapna ki minél nagyobb szeletet?

  • Óriási hangsúlyt fektetne az amerikai terjeszkedésre a Shake Shack. A saját működtetésű éttermek számát hosszabb távon (azt nem közölték, hogy ez mit takar) például 450-re növelné, azaz mintegy tizenötszörözné a jelenlegihez képest. Kezdetben ez évi nagyjából 10 új étterem nyitásával járna együtt, ha csak a saját tulajdonú éttermek vesszük figyelembe.
  • A nemzetközi terjeszkedésben is jelentős potenciált lát a Shake Shack, ezért a jövőben folytatni kívánja a külföldi növekedést. A jelenlegi működési modell mellett ez nagyobb biztonságot nyújt cégnek, miután a franchise rendszer miatt nem a Shake Shack viseli a kockázatot. Ráadásul a múltbeli tapasztalatok alapján magasabb profitabilitást mutatnak ezek az egységek.
  • A jövőben a társaság még nagyobb figyelmet szentelne a már régebb óta nyitva tartó éttermeire, miután az utóbbi időben jócskán visszaesett ezek növekedése. Ezt részben a termékkínálat bővítésével érné el.
Forrás: Investor.hu

Milyen mellékhatásokkal számoljunk?

Hiába szereznek az új tulajdonosok összesen 44,5 százalékos részesedést a vállalatban, ennek ellenére csupán 14,1 százaléknyi szavazati joggal fognak rendelkezni. Ennek oka, hogy a tőzsdére bevezetendő „A” sorozat mellett van egy – osztalékra nem jogosító - „B” sorozat is a cég részvényeiből, amely továbbra is az SSE Equity kezében összpontosul majd.

Forrás: Investor.hu

Az elmúlt negyedévekben jócskán visszaesett a Shake Shack tartósan nyitva lévő éttermeinek forgalma, ami a profitabilitásra is rányomta a bélyegét. Szeptember végén már csak 3 százalékos bővülést láthattunk, miközben kilenc hónappal korábban dupla ekkora volt a növekedés mértéke. Minderre vélhetően termékkínálatának bővítésével reagálhat majd a hamburgeres cég.

Némiképp az orosz válságot is megérezheti a Shake Shack, miután a két moszkvai étterem a behozatali tilalom miatt nem tudja a megszokott minőséget garantálni kínálatában.

Meghatározó kockázati tényező lehet a vállalat életében egy esetleges marhahús hiány, ugyanis az éttermek tipikusan három napnyi készlettel rendelkeznek. Ebből a szempontból azonban jól diverzifikáltnak beszállítói körrel rendelkezik a cég, Amerikában öt, míg a nemzetközi piacokon hét forrása van a prémium minőségű húsoknak.

Véleményünk szerint egy újabb siker sztori bontakozhat ki a Shake Shack tőzsdére lépésével, aminek egyik alapja lehet, hogy a Wall Street az utóbbi időben nagy étvággyal fogadta a gyors növekedést felmutató vállalatokat. Szintén a hamburgeres mellett szól az is, hogy éttermei nem csak kiemelkedő bevételtermelésre képesek szektorszinten, de átlag feletti profitabilitásra képesek. Ráadásul a megcélzott 450 saját üzemeltetésű étterem elérése igen nagy növekedéssel kecsegtet, amiből vélhetően a befektetők sem szívesen maradnának le. Ennek ellenére jelen piaci helyzetben könnyen előfordulhat, hogy a befektetők túlfizetik a sztorit, ami nem feltétlenül jó üzenet.

A részvény egyébként az Investor Trader ügyfelei számára is elérhető lesz.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.