Bankot robbantottak a kkv-k karácsonykor

advent díszkivilágítás FOTÓ ÁLTALÁNOS karácsonyi dekoráció tömeg ÜNNEP Váci utca
Budapest, 2016. december 18. Díszkivilágítás a fővárosi Váci utcában advent negyedik vasárnapján, aranyvasárnap 2016. december 18-án. MTI Fotó: Mohai Balázs
Vágólapra másolva!
Az elmúlt évek legjobb karácsonyi forgalmát könyvelhették el a kis- és közepes vállalkozások decemberben. A vállalkozások több mint felének nőtt a forgalma. Legjobban azoknak, akik többet reklámoztak – derül ki a Marketing Commando 1700 fős online kutatásából.
Vágólapra másolva!

A válaszadók több mint felének (54%) nőtt a 2016-os karácsonyi forgalma a 2015-öshöz képest. 35 százalék forgalma nem változott és mindössze 11 százaléknak volt rosszabb a 2016-os szezonja, mint az azt megelőző.

A kedvező eredményekben valószínűleg szerepet játszik a javuló gazdasági környezet. Ez olyan, mint a kedvező széljárás, amire minden vállalkozó vár. Most nem szabad hátradőlni, ki kell bontani a vitorlákat és gyorsabban haladni" – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő.

Díszkivilágítás a fővárosi Váci utcában advent negyedik vasárnapján, aranyvasárnap 2016. december 18-án Forrás: MTI/Mohai Balázs

Több reklám = több bevétel

Szignifikáns az összefüggés a reklámozás és a forgalom között: minél többet reklámozott 2016-ban egy cég, annál jobban emelkedett az árbevétele.

A lényegesen többet reklámozó cégek háromegyedének (75%) emelkedett az árbevétele,

16 százalék stagnált és mindössze 7 százalék csökkent. Ezzel szemben, akik nem reklámoztak egyik évben sem, azoknak a 36 százaléka növelte a forgalmát, fele (52%) stagnált és 12 százalékuk csökkent.

A válaszadók harmada (33%) többet reklámozott tavaly a karácsonyi időszakban, mint az előző év ugyanezen szakaszában. Közel egyharmad (30%) azoknak a száma is, akik mindkét vizsgált évben, tehát 2015-ben és 2016-ban is ugyanolyan intenzíven reklámoztak. Majdnem ugyanennyien (27%) egyik évben sem reklámoztak karácsony körül. Jóval kevesebben (11%), reklámoztak kevesebbet karácsony előtt 2016-ban az egy évvel korábbihoz képest.

A szolgáltató szektor azonban „átaludta" az ünnepeket. Harminchárom százalékuk nem reklámozott karácsonykor, míg a termékeket értékesítőknél ugyan ez az arány 19 százalék. Azt, hogy ezt az időszakot a terméket értékesítők fontosabbnak tartják, mint a szolgáltatók, abból is egyértelműen kiderül, hogy a szolgáltatóknak 29 százaléka reklámozott idén többet, mint tavaly, a terméket értékesítőknek pedig 38 százaléka.

Wolf Gábor szerint ez óriási lehetőség a szolgáltatóknak: egy innovatív karácsonyi kampánnyal egy szolgáltató cég is bearanyozhatja az év végét. A legegyszerűbb ha ad egy kedvezményt, de kidolgozhat például egy csomagajánlatot, amikor a termék mellé valamilyen egy izgalmas ajándékot ad.

Nincs (sokáig) ingyen ebéd

A felmérés eredménye hozta a papírformát: a leghatékonyabb kkv marketing eszközök a Facebook, az AdWords valamint az ajánlás lett. Azonban jobban megvizsgálva kiderül, hogy nagyon sokan a Facebook ingyenes szolgáltatásait használják. Ha pedig ebből a szempontból nézzük, akkor a legtöbben valamilyen ingyenes eszközt használnak. Márpedig ez pedig veszélyes – mondta Wolf Gábor.

Forrás: AFP/Loic Venance

A szakértő álláspontja szerint az ingyenes eszközök nem fenntarthatók, nem kiszámíthatók, nem tervezhetők és ritkán képesek táplálni intenzív növekedést, vagy ha igen, akkor is hamar kiapadnak. Ráadásul a tapasztalatok szerint azoknak, akiknek valamilyen ingyenes módszer a legjobb marketing eszközük, azoknak általában az az egyetlen is. Ez pedig vállalhatatlan kockázatot jelent. Ebből a szempontból az ajánlás, az ingyenes Facebook kommunikáció egyformán nem elég.

„Ezenfelül, akik ingyenes eszközökkel eredményeket érnek el, vajon mire lennének képesek hatékonyabb marketing eszközökkel, mint a Facebook és AdWords hirdetés, direkt marketing kampányok, médiahirdetések" – mondta Wolf Gábor.