Titántorkú Sámson: Metálba oltott elbeszélő költemény

A Titántorkú Sámson borítója
Vágólapra másolva!
Idén adta ki a Kárpát-medencei Tehetséggondozó (KMTG) Dobai Bálint Titántorkú Sámson című, rendhagyó kötetét. Az 1983-ban, Zilahon született szerző elsőként a világirodalomban írt metálmítoszt: kötetében sajátos formában ötvöződik a kemény zene szeretete, a humor, valamint Toldi Miklós és a bibliai Sámson legendája.
Vágólapra másolva!

Ég a szülőágyon egy szépasszony arca,
kövér páracseppek legelésznek rajta.
Ki a kezét fogja: mintha Toldi Miklós,
a rádióból meg segít tolni Meat Loaf.
Elfordul az orvos, mert fogó kell neki,
ugyanis a baba ököllel törne ki.
Nem látja így senki, hogy tartja az ujját:
ahogy a tömegek Black Sabbathra zúzzák.
A másik kezét is kidugja és rátol,
mintha fesztiválon bújna hálózsákból.
Elkapja a doktor, mielőtt leesne,
felsóhajt a padlón a megmentett csempe.
Felüvölt a gyermek. Minden összerezzen,
esemény történt a galaktikus rendben,
eltöpreng az egész Föld az elmúláson...
Így jött a világra Titántorkú Sámson.

Így kezdődik Dobai Bálint második „verseskötete”, az elbeszélő költemény régi hagyományát újszerű megközelítésben felelevenítő, a metálmítosz műfaját megteremtő könyve, a Titántorkú Sámson. Az idén a KMTG gondozásában megjelent könyv voltaképp második kiadás, először 2014-ben látott napvilágot a budapesti Orpheusz Kiadó jóvoltából. A KMTG ugyanakkor – jogosan – úgy érezte, hogy Dobai munkája megérdemli az újranyomást (a kiadóként is színre lépő tehetséggondozó ugyanis nem csupán friss munkák megjelentetését tűzte ki céljául, hanem a korábban nem elég figyelmet kapott művek „újrakanonizálását” is).

A Titántorkú Sámson borítója Forrás: KMTG

A rockénekesként újraszülető Toldi-Sámson humorban meghempergetett, de komoly témákat, így társadalom- és médiakritikát is felvillantó metálmítosza most Csillag István kiváló illusztrációival jelent meg, s ezek a rajzok a szöveggel együtt mintha csak Bill Plympton karcos groteszkjeit, vagy Gerald Potterton és Ivan Reitman legendás animációs antológiafilmjét, a Heavy Metal-t (1981) idéznék. Ez az „áthallás” tényleg a csíkszeredai grafikus érdeme, mert a civilben jogász költő nem tartja közvetlen popkulturális előzménynek a hetvenes évek végén indult, azonos című magazinnak is emléket állító filmet.

– mondja Dobai, aki a filmek és videójátékok világánál sokkal inkább hagyatkozott irodalmi előzményekre.

Az 23 énekből (pontosabban: stílszerűen „intrónak" és „outrónak" nevezett elő- és utóhangból, közöttük 21 „verséből”) álló, ritmikájában nemcsak Arany János költészetét, de a kemény zene lüktetését is megidéző kötet fejezeteit közismert és népszerű együttesek szövegei (például Metallica, Iron Maiden, valamint a magyar frontról Tankcsapda és Pokolgép) részletei vezetik fel, afféle mottóként. A heavy metal műfajával saját bevallása szerint 14 éves korában – egy tévés tehetségkutatónak köszönhetően – megismerkedő Dobai már első verseskötetében, a 2009-ben megjelent, Méhes György-debütdíjjal kitüntetett Megfáztam egy temetésen című könyvében megemlékezett a kemény zenéről. Iron Maiden című versét Térey Jánosnak ajánlotta, akinek egyébként később is komoly szerepe volt abban, hogy megszülessen az első metálmítosz.

– emlékszik vissza Dobai arra, miként inspirálódott az akkoriban péntekenként rendszeresen ülésező irodalmi asztaltársaság körében, akik közül közös küldetésként Térey, (a Titántorkú Sámson-t végül szerkesztőként is gondozó) Nagy Koppány Zsolt és Szöllősi Mátyás az „amúgy is születő műveiket turbózták fel fémzenei utalásokkal”, míg a többiekhez képest kezdő költőnek számító Dobaira hárult a „feladat”, hogy önálló szépirodalmi művet alkosson, kifejezetten a metál világában.


– idézi fel Dobai a Titántorkú Sámson keletkezésének körülményeit, nem elhallgatva a tényt, hogy az asztaltársaságnál komoly munka folyt: a költő barátok kritikai észrevételeikkel rögvest „szerkesztették” is a szöveget.

Dobai Bálint Forrás: Szöllősi Matyas

Noha Dobai egyelőre csak kétkötetes, „szabadidős foglalkozású” költő, 2016-ban és 2018-ban is a budapesti Leövey Klára Gimnázium érettségi tételként szerepelt.


– mondja nem kevés öniróniával Dobai, aki KMTG indulását követő két évben a tehetséggondozó mentoraként is segítette a pályakezdőket. Az az (ön)irónia egyébként már a kezdetektől erőssége volt:
„Költők! Egyetek többet
És menjetek el dolgozni.”
– írta például debütkötetének Critica poetica című kétsorosában.

A Titántorkú Sámson minden irodalom- és metálbarát könyvespolcán helyet követel, a szó legnemesebb értelmében vett minőségi szórakoztató olvasmány, amelynek hatása csak a címszereplő üvöltéséhez mérhető:
„Ami ezután jön, az leírhatatlan,
ilyen izommetál nem áll meg szavakban.”