Oscar-díj: ennyi pénzt hoz a házhoz a díjnyertes film

oscar ruhák Jennifer Lawrence oscar 2013 85th Annual Academy Awards - Press Room Celebrities Television Show the Oscar's the Oscars 2013 Oscars topics topix bestof toppics toppix GettyImageRank1
HOLLYWOOD, CA - FEBRUARY 24: Actress Jennifer Lawrence, winner of the Best Actress award for "Silver Linings Playbook," poses in the press room during the Oscars held at Loews Hollywood Hotel on February 24, 2013 in Hollywood, California. Jason Merritt/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Magyar idő szerint ma éjjel lesz az idei Oscar-díj-átadó gála. Az arany szobrocska a filmes világ legrangosabb elismerésének számít, de emellett óriási gazdasági hatásai is vannak. A filmek bizonyítottan több pénzt hoznak az után, hogy Oscar-jelölést kaptak, a győztes színészek és színésznők fizetése pedig egy szempillantás alatt megduplázódik. Bemutatjuk az Oscar gazdasági hatásait, és azt, hogy pontosan mennyi pénzt ér a jelölés és a győzelem.
Vágólapra másolva!

Az Oscar-díj egy film minden aspektusára hatást gyakorol. Jó példa erre a 2009-ben bemutatott Egy lányról című film, amelyet megjelenésekor csupán 50 moziban vetítettek az Egyesült Államokban, viszont nem sokkal az után, hogy három Oscar-jelölést is begyűjtött, már 800 moziban volt műsoron.

A Király beszéde című produkciónak is nagy segítség volt az Oscar, mert utána rövid idővel megduplázta a bevételeit. Még szembetűnőbb hatás figyelhető meg a Millió dolláros bébi esetében, amely a jelölés előtt összesen 8,5 millió dollárt hozott, utána viszont 64,9 milliót termelt.

Nem csoda tehát, hogy a stúdiók rengeteget költenek az Oscar-várományos filmek reklámozására.

A 25 millió dolláros költségvetésből leforgatott Szerelmes Shakespeare esetében 15 millió dollár ment marketingre, és részben ennek köszönhetően utasított maga mögé az Oscaron olyan modern klasszikusokat, mint a 75 millió dollárból készített Ryan közlegény megmentése, vagy éppen az 52 milliós büdzsével rendelkező Az őrület határán című háborús alkotás.

1999-ben Harvey Weinstein még hatalmának csúcsán volt, de úgy tűnt, hogy a 25 millió dolláros költségvetésből forgatott Szerelmes Shakespeare bemutatása után nem lesz sok oka az örömre. A New York-i premieren a filmet jól fogadta a közönség, és a korlátozott vetítéseken nyolc moziban is 224 ezer dolláros bevételt termelt a nyitóhétvégén, ami azt jelezte, hogy az emberek kíváncsiak az alkotásra. Weinstein viszont tudta, hogy a siker kulcsa Los Angeles, ahol viszont a premier a várakozáson alul teljesített, tehát nem sikerült megnyernie az akadémia tagjait.

Harvey Weinstein és Georgina Chapman a 2017-es Oscar-gálán Forrás: Getty Images/2017 Dan MacMedan/Dan Macmedan

Weinstein emiatt legnagyobb fegyveréhez nyúlt, a már jól bejáratott marketinggépezethez, amely korábban a legjobb film Oscar-díjához juttatta Az angol beteg című filmet, és szintén e kategóriában jelöléshez segítette a cannes-i Arany Pálma-díjas Ponyvaregény-t, valamint a Síró játék-ot (mindkét alkotás forgatókönyvírói Oscart nyert). Mire a Szerelmes Shakespeare moziba került, a '99-es Oscar legnagyobb esélyese, a Ryan közlegény megmentése már öt hónapja volt műsoron, és javában zakatolt a 481 millió dolláros globális bevétel felé.

Weinstein marketingmódszereit a filmen dolgozók brutálisnak nevezték.

Egyikőjük a Vanity Fairnek elmondta, hogy még sosem érzett ekkora nyomást egy stúdiótól, mint akkoriban Weinstein részéről, aki gyakorlatilag arra kényszerítette a szereplőket és stábtagokat, hogy folyamatosan álljanak a média rendelkezésére. Weinstein emellett fogadásokat és különböző rendezvényeket is szervezett a film népszerűsítése érdekében.

Mindezek együtteseként a Szerelmes Shakespeare hét díjat nyert a 71. Oscar-gálán. Ezután Weinstein kampánymódszere teljesen bevetté vált Hollywoodban, valamint ez volt az első alkalom, hogy előtérbe került a negatív kampány, vagyis a konkurencia alkotásainak lejáratása.

A Szerelmes Shakespeare pénzügyileg több szempontból is érdekes, hiszen a film költségvetése „csupán” 25 millió dollár volt, szemben például a Ryan közlegény megmentése 75 milliós büdzséjével, Weinstein mégis plusz 15 millió dollárt költött a reklámozására. Ez a film gyártási költsége 60 százalékának megfelelő összeg, akkoriban csúcsköltségvetésű filmek esetében is rendhagyónak számított, hogy egy film reklámozására a teljes büdzsé arányaiban ennyit költsenek. Végül a kosztümös alkotás világszerte összesen 289 millió dollárt hozott, Weinstein pedig precedenst teremtett: Hollywoodban az átlagos marketingköltségek egy évtized alatt elérték a 35 millió dollárt (igaz, ennek oka a tévészpotok drágulásában is keresendő, és a statisztika már 100 milliós átlagos gyártási költséggel számol).

De nem ez volt az első eset, hogy egy viszonylag kis költségvetésű alkotás sikeres lett az Oscaron. A Holdfény 2017-ben például 1,5 millió dolláros költségvetéssel (az Oscar történetének legalacsonyabb büdzséjű, nyertes filmje) volt képes nyerni, de a Rocky büdzséje sem érte el az 5 millió dollárt.

Az előbbi maga mögé utasította a 47 millió dollárból forgatott Érkezés című filmet, a Rocky pedig a szintén 47 millió dollárért készített Dicsőségre ítélve című alkotást előzte meg.

Szerelmes Shakespeare Forrás: Miramax

A BoxOfficeQuant részletesen vizsgálta, hogy milyen gazdasági hatásai vannak az Oscar-jelölésnek és győzelemnek, valamint azt is, hogy a különböző kategóriák között milyen különbségek mutatkoznak. Az Egyesült Államokban 2000 és 2009 között bemutatott filmek átlagosan 19 millió dollár bevételt hoztak, ezzel szemben az Oscar-jelölt alkotások 73 millió dollárt.

Még nagyobb különbség figyelhető meg, ha a „legjobb film” kategóriáját vizsgáljuk, ahol egy átlagos, Oscarra jelölt film 109 milliót hozott a stúdiónak, míg a győztes pedig 143 millió dollárt. Azonban itt is akadnak kivételek. Az Egy csodálatos elme például már jóval azelőtt átlépte a 150 millió dolláros határt, hogy jelölték volna az arany szoborra.

Érdekes az is, hogy a jelölt filmek bevételük döntő hányadát a jelölés és a gála közötti időszakban hozzák.

A BoxOfficeQuant azt is kiszámolta, hogy az Oscar egy-egy kategóriája átlagosan mennyivel dobja meg a film bevételét. A „legjobb film” kategória például 13,9 millió dolláros, de a legjobb rendezőnek járó díj is 10 milliós pluszbevételt jelent átlagosan.

Az Oscar-díj értéke: várható bevételnövekedés egy film esetében, ha nyer az Oscar-díj különböző kategóriáiban (vizsgált időszak: 1990-2009) Forrás: BoxOfficeQuant

Nemcsak a stúdiók, de a filmben szereplő színészek is meglehetősen jól járnak az Oscar-díjjal. A Forbes szerint a férfi színészek átlagosan 81 százalékkal keresnek többet, miután begyűjtötték a legjobb színésznek járó díjat. A színésznők esetében is van növekedés, ha nem is ennyire jelentős.

A Standard szerint a férfiak fizetése nagyjából 3,9 millióval nőhet az Oscar győzelem után, a nőké pedig félmillió dollárral.

Ennek ellenére a hölgyek sem panaszkodhatnak. Jennifer Lawrence, miután 2013-ban Oscar-díjat kapott a Napos oldal című filmben nyújtott alakításáért, megduplázta a fizetését. Hilary Swank pedig összesen 3000 dollárt kapott azért, hogy szerepeljen A fiúk nem sírnak-ban, de a filmmel elnyert Oscar után már 1 millió dollárra ugrott a színésznő gázsija.

Jennifer Lawrence duplaannyit keresett első Oscarja megnyerése után Forrás: AFP/2013 Getty Images/Jason Merritt

A győztesek az Oscar-szobor mellett egyébként ajándékcsomagot is kapnak. 2016-ban összesen 220 ezer dollár értékű meglepetést vihettek el a díjazottak, köztük egy 10 napos VIP-utazást Izraelbe. A szobor önmagában 400 dollárt ér, viszont eddig a legdrágábban értékesített ára a 1,5 milliót is meghaladta. Azt Michael Jackson vásárolta meg 1999-ben a Sotheby aukcióján. A díjat eredetileg David O. Selznick kapta 1940-ben: az Elfújta a szél producereként vehette át a legjobb filmnek járó elismerést.