Veszélyes rekordot dönthet az amerikai tőzsde

profit dollár eredmény tőzsde piac gazdaság
Vágólapra másolva!
Az amerikai vállalatok kezdeti nyilvános részvénykibocsátása tavaly kezdett el lendületet venni, de az idei év elejére már olyan ütemben felgyorsult, hogy arra is megvan az esély, hogy megdől a mindenkori rekord a tőzsdére lépések számában. Ez azonban egyre nagyobb veszélyt is jelent a cégek és a befektetők számára egyaránt.
Vágólapra másolva!

Noha 2019 első felében eddig olyan sztárok léptek tőzsdére, mint az Uber, a Lyft vagy a Pinterest, ráadásul egyre jobban megtelik a kezdeti nyilvános részvénykibocsátási (IPO) naptár, egyes elemzők szerint érdemes kellő óvatossággal tekinteni a fiatal cégek papírjaira.

Kezdetben ugyanis csalóka lehet a felfokozott lelkesedés és a rendkívül erős kereslet, azonban hamar kiderülhet, hogy a részvény mögötti vállalat nem is olyan erős, mint azt korábban sokan hitték

– ilyenkor pedig hamar jöhet a kiábrándulás.

Ráadásul az IPO befektetés igencsak speciális műfaj, mivel a vásárlóknak érdemes figyelembe venniük azt a történelmi tapasztalatot, hogy a tőzsdére lépő cégek az első években általában gyengén teljesítenek. Következésképpen a türelem és a hosszú távban való gondolkodás legtöbbször elengedhetetlen a markáns profitok bezsebeléséhez – írja a MarketWatch elemzése.

Három motor

Napjainkban három alapvető motor hajtja a nagy tőzsdére lépési lázat. Az egyik az attól való félelem, hogy

az amerikai részvénypiac hamarosan eléri a mostani ciklus csúcsát, ami után el fog kezdeni gyengülni.

Számos vállalat tehát még most igyekszik kihasználni a lehetőséget, és gyorsan végrehajtani az IPO-t, mielőtt beütnének a viharosabb idők.

Sok fiatal cég igyekszik gyorsan tőzsdére lépni egy lehetséges mélyrepülés előtt Forrás: AFP/Getty Images/Stan Honda

A másik egy konkrétabb tapasztalat, nevezetesen a tavaly decemberben beindult igen jelentős korrekció. Ez akkor emlékeztette a cégeket arra, hogy az alacsony volatilitás által dominált időszak nem fog örökké tartani. Éppen ezért sokan úgy látták, érdemes még most kihasználni a tőkeemelési lehetőséget és tőzsdére lépni, amíg a befektetők kockázati étvágya relatíve stabil és egészséges.

Végül pedig fontos tényező lehet az amerikai jegybank politikája. A Fed ugyanis az elmúlt időszakban folyamatosan normalizálta a monetáris politikáját (kamatot emelt és építette le a mérlegét),

az elmúlt hónapokban azonban a központi bank behúzta a féket.

Sok cég pedig úgy érezhette, meg kell lovagolni ezt a hullámot, mert ha a Fed újra rálép a szigorítási gázpedálra, akkor már sokkal nehezebb lesz sikeres IPO-t végrehajtani, mivel a befektetők elkezdenek fedezékbe vonulni.

Új rekord születhet

Ha pedig az eddigi trend folytatódik, akkor megdőlhet a IPO-n keresztüli tőkebevonások 1999-ben felállított rekordja. Akkor 547 vállalat összesen 107,9 milliárd dollárt szerzett kezdeti nyilvános részvénykibocsátásokon keresztül.

A nagy felfutás egyébként már tavaly elkezdődött, amikor 176 cég összesen 48 milliárdnyi tőkét szerzett.

Az informatikai és az egészségügyi szektor vezette a sort, ez a két iparág adta a teljes aktivitás 70 százalékát.

Emellett a tavalyi év volt a legjobb IPO év a technológiai szektor számára a 2008-as válság óta.

Sokszor nem világos, mikor lesznek képesek nyereséget termelni a cégek Forrás: Shutterstock

Mindehhez jön még, hogy bár a nagy technológiai cégek piaci kapitalizációja egyre nő, a részvények hozamai folyamatosan csökkennek. Ha például valaki 100 dollárért vett Amazon részvényt a vállalat 1997-es IPO-ja idején, akkor a befektetése ma (pontosabban e hét elejéig) 14 550 dollárt érne, ami 1455-szörös hozam. A Facebook esetében ugyanez az összeg a 2012-es IPO óta csupán 500 dollárt érne.

Napjainkban a másik nagy probléma, hogy a befektetők úgy csapnak le a fiatal sztárok részvényeire, hogy

nem mérik föl kellőképpen a cégek fundamentális alapjait.

Erre a Lyft esete volt a legjobb példa, amelynél a várakozások hatalmas lelkesedést generáltak, majd gyorsan jött a kiábrándulás, amikor kiderült, nem világos, hogy a cég mikor fog tudni végre profitot termelni. Hasonló problémák egyébként az olyan óriásoknál is felmerülnek, mint az Uber. Nem meglepő, hogy az elemzés is azt tanácsolja, mindig nézzük meg a cégek hátterét, és nem tanácsos vakon követni a rajongási hullámot.