Életbe léphet az EU és Kína közötti, földrajzi árujelzők védelméről szóló megállapodás

sajtok grillezéshez
A feta is jól grillezhető, különösen finom, ha olívaolajjal és friss fűszerekkel tálaljuk
Vágólapra másolva!
Az Európai Unió Tanácsának jóváhagyásával 2021 elejétől életbe léphet az a megállapodás, amely száz európai földrajzi árujelzőnek (a termék földrajzi származásának feltüntetésére használt földrajzi jelzés és eredetmegjelölés) Kínában, illetve száz kínai földrajzi árujelzőnek az unióban biztosít védelmet azok jogtalan használatával, termékutánzatokkal szemben - közölte az uniós tanács.
Vágólapra másolva!

A tájékoztatás szerint a megállapodás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók az eredeti minőségű termékeket vásárolhassák.

A Kínában oltalom alá helyezett földrajzi árujelzők uniós jegyzéke olyan termékeket tartalmaz, mint például

  • az olasz cava,
  • a francia champagne,
  • a görög feta,
  • az ír viszki,
  • a müncheni sör,
  • az ouzo,
  • a lengyel vodka,
  • a porto,
  • a pármai sonka és
  • a spanyol manchego birkasajt.

A földrajzi árujelzővel védett kínai termékek között pedig egyebek mellett a pihszieni babpép, az ancsi fehér tea, a pancsin rizs és az ancsiui gyömbér szerepel.

Illusztráció Forrás: Backbone Branding

Az uniós bizottság korábbi tájékoztatása szerint az elmúlt években az uniós agrár-élelmiszeripari termékek exportját vizsgálva Kína volt a harmadik legjelentősebb célország.

A kivitel értéke elérte a 14,5 milliárd eurót (mintegy 5000 milliárd forint).

A földrajzi árujelzők oltalma alatt álló termékek, köztük borok, számos mezőgazdasági termék és szeszes italok értéküket tekintve a teljes kivitel mintegy 9 százalékát teszik ki.

A megállapodás jövő év elején esedékes hatálybalépését követő négy év elteltével mindkét fél részéről további 175-tel bővül a földrajzi árujelzővel ellátott termékek köre.

Az uniós minőségbiztosítási politika keretében ez idáig több mint 3300 európai földrajzi árujelző van bejegyezve. Az uniós földrajzi árujelzővel ellátott termékek piacának értéke mintegy 74,8 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italpiac értékének 6,8 százalékát teszi ki. E termékek exportja 16,9 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italexport 15,4 százaléka.