Különleges autós túrán pillanthattunk be az elektromobilitás jelenébe

Egyre kiszámíthatóbbá válik az elektromos autózás - már nem jelent nehézséget az elektromos autók használata
Vágólapra másolva!
Nehéz lenne vitába szállni azzal a kijelentéssel, hogy ha döccenőkkel és nem is egyenletes sebességgel, de a világ az elektromos meghajtással működtetett, vagyis az elektromobilitás irányába halad. Új kihívások, új feladatok jelentkeznek ezzel kapcsolatban mind a vállalati, mind a lakossági szegmensben, ám egyelőre úgy látni: mindenre lesz válasz. Az egyik ilyen kérdés az elektromobilitásnak csak egy, de annál fontosabb szegmense: hogyan lehet hatékonyan és biztonságosan autózni ma Magyarországon az elektromos autók jelenlegi hatótávjai, és a töltési lefedettség mellett? Az Origo egy különleges autós túrán kapott választ a kérdésre.
Vágólapra másolva!

A jelenleginél zöldebb, okosabb mobilitás olyan gyorsan vált jövőből mindinkább jelenné, hogy még a legoptimistább várakozásokat is felülmúlta a reputáció növekedése. Persze nem arról van szó, hogy a világ már meg is valósította a mobilitásban az „elektrofordulatot", hiszen – az arányokat tekintve – végső soron még mindig kőolajjal jutunk el A-ból B-be. Ugyanakkor az elektromos átállás gyorsulása – párhuzamosan a hagyományos járműipari meghajtásokra bevezetett kvótákkal, tiltásokkal, kötelező határidejű kivezetési előírásokkal – előre vetítheti, hogy

belátható közelségben lehet az, amikor például már a kereslet csökkenése, és nem az elöregedés miatt építik le az olajipari infrastruktúrákat.

Hiszen – így a szeptemberi adatok – Európában az eladott gépjárművek 23 százaléka tisztán elektromos vagy hibrid volt, ami duplája az egy évvel korábbinak. Magyarországon az arány 5 százalék volt, ami magasabb a régiós szintnél. Autózunk, autózni is fogunk, és egyre inkább elektromosan. Ha pedig autós túránk tapasztalataiból indulunk ki, ez utóbbi ökoszisztémája – de legalábbis feltétrendszerének jelentős része – már készen áll Magyarországon.

Egyszerre volt élmény és tanulságos az elektromos autókkal tett kirándulás Forrás: Origo

Tanulni kell az elektromobilitást

Tapasztalatainkból persze nem kívánunk túlzottan általánosító következtetéseket levonni, de minden rendelkezésre álló információ azt mutatja: az országban nagyjából bárhol olyan kényelemmel tudnánk autózni, mint azt tettük Budapestről indulva a ZalaZONE tesztpályájáig, az MVM közreműködésével megvalósult elektromosautó-túrán. A résztvevők öt elektromos autót próbálhattak ki az utazás során, egymástól némileg eltérő szolgáltatásokat kínáló járműveket. Túl azon, hogy a vaktérképes vezetéssel megtett tájékozódási túra önmagában élmény volt és a körültekintő szervezést dicsérte, azzal kapcsolatban is számos tapasztalattal szolgált, miket érdemes megtanulni a sikeres elektromos autózáshoz.

Mert az nem kérdés, hogy az elektromobilitás is olyan, mint annak idején a robbanómotoros helyváltoztatási forradalom volt: tanulni kell azt, aminek egyúttal az ember maga részese is.

Ám hogy pontosan mit, sokszor csak a tanulási folyamat során döbbenünk rá. S mint annyi minden másnál, itt is a gyakorlat, a tapasztalatszerzés mutatja meg ennek – ha élhetünk egy párhuzammal az irodalomból – a viszonylag új műnemnek a finomságait, műfajainak lehetőségeit, határait.

Az elektromobilitás jelene nem csak zöld, hanem egyre inkább "okos" is Forrás: Origo

Átfogó zöld szemlélet kell

Az elektromobilitás tanulási görbéjének nagysága persze még nem látható előre – és nem is általánosítható –, de az kijelenthető, hogy a nagyjából 300 kilométerre elegendő töltéssel rendelkező, korszerű elektromos autókkal megtett utazás is képes néhány alapvető fontosságú szempontra felhívni a figyelmet. Akár mi vezetjük a járművet, akár utasok vagyunk, hamar szembesülhetünk a következőkkel:

  • Ahogy a hagyományos meghajtású autóknál, úgy az elektromosoknál is igaz, hogy minden autó más és más. Ez, amekkora közhely, annyira fontos a járművekből kihozható teljesítmények miatt, illetve már csak azért is, mert a gyártók egyes modellekben már előre paraméterezve kínálják az egyes vezetési stílusokhoz igazodó teljesítményt, illetve vezetéstámogató rendszerek működését. Nem mindegy, miből mennyit, milyen vezetési megoldásokkal hozunk ki.
  • Egészen biztosan újra kell értékelni a takarékos vezetés fogalmát is, legalábbis annyiban biztosan, hogy felelősnek tudjuk magunkat érezni saját autónk hatótávolságáért, amit adott mennyiségű töltéssel, különféle út- és közlekedési viszonyok között, el tudunk érni. Önmagában a takarékos vezetés kívánalma persze nem újdonság az elektromos autóknál (sem), mégis fontos lehet, hogy az autósok elsajátítsanak néhány olyan egyszerű vezetési technikát, amivel kitolható az akkumulátorok hatótávolsága.
  • Melyek egyébként megdöbbentően sokat fejlődtek az elmúlt években, évtizedekben. Pár tíz kilométerről több száz kilométerre nőtt a hatótávolságuk, napjainkra pedig a töltőhálózat fejlődésével együtt – párhuzamosan a töltési idők csökkenésével, a szupertöltők terjedésével – egyértelműen vonzóvá teszik ezeket a járműveket, elsősorban személyi használatra.

Az elektromos autókkal való "együttélés" már nem feladatot, hanem előnyöket jelenthet.

  • Persze elektromos autóval közlekedve most még tervezni kell a nagyobb európai utakat, és fel kell készülni arra, hogy nem minden töltőoszlopon lehet tölteni minden járművet. A közeli jövő azonban arról szól, hogy mindez megváltozzon, és a világ leginkább magától értetődő dolga legyen az elektromos tankolás, járjunk bármerre.
  • Vállalati szinten is sokkal könnyebbé válhat a céges flotta menedzselése a mostanitól, hiszen az elektromobilitás nem csak a közlekedés zöldülését, hanem okosmegoldások elterjedését is magával hozza. Ilyen megoldást láthattunk például a túra kapcsán a Mobilititől. Egyszerű, de nagy tudású fejlesztéssel, valamint az autósok életét megkönnyítő applikációval lehet kezelni az e-autó-flotta ügyeit, a töltések, fizetések, nyilvántartások integrálása pedig akár közvetett költségmegtakarításhoz is vezethet a cégeknél. Ennek pedig óriási jelentősége van, hiszen Magyarországon a járműpark jelentős aránya vállalkozásoknál üzemel.
Már gyorsan, egyszerűen, és a folyamatot akár telefonon követve lehet tölteni a járműveket Forrás: Origo
  • Az elektromobilitás persze nem pusztán a zöldebb közlekedésről szól. A túra utáni háttérbeszélgetésen kirajzolódtak annak a szemléletnek a körvonalai, amely a zöld(ebb) autózást tágabb energetikai kontextusba helyezi. Ezen a szemléleten belül pedig foglalkozni kell például azzal, milyen áramot kap az éjszakára a töltőre tett jármű. Hagyományos módon előállítottat? Logikai zöld áramot, azaz olyat, melynek legalább a mértéke a kereskedőnél megjelent megújuló forrásból megtermelt? Tényleges zöld áramot? Mit lehet kezdeni az ellátó-hálózatok kérdésével? Például Magyarországon jellemzően az esti órákban a legnagyobb a terhelés a villamosenergia-hálózaton, amit fel kell készíteni arra, hogy előbb-utóbb egyre többen dugják majd éjszakára a konnektorra a telefonjuk mellett az autójukat is.

Megoldási lehetőségek persze utóbbi, és a korábban említett felvetésekre is vannak, ám mint az energetikában szinte mindent, úgy ezeket is majd lehetőleg „zölden", és a technológiai lehetőségeket használva, okosan kell megvalósítani.

Egyre kiszámíthatóbbá válik az elektromos autózás - már nem jelent nehézséget az elektromos autók használata Forrás: Origo

Az autóipar új lendületet kaphat

Bárhogy is, az biztosra vehető, hogy a négykerekű járművek iparának az elektromobilitás további lendületet ad. Az autóipart most nem a kőolajszármazékok, hanem az egyre zöldülő energia hajthatja előre. A prognózis szerint, csak idén év végéig akár 6,4 millió új elektromos illetve hibrid gépjármű értékesítés történhet meg a világon. Így az is biztos, hogy egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert az olyan, az autógyártáshoz elválaszthatatlanul kapcsolódó létesítmények, mint a ZalaZONE járműipari tesztpálya. Túránkhoz kapcsolódóan betekintést nyerhettünk a kivitelezés alatt álló óriási létesítmény kínálta szolgáltatásokba.

Biztosra vehető: a magyarországi tesztpálya-komplexum minden elképzelhető tesztelési környezetet biztosít a gyártóknak.

A vállalatok pedig – ennyit elárulhatunk – Európa számos, sőt, a világ távolabbi pontjáról is komolyan érdeklődnek a terület szolgáltatásai iránt, komoly kapacitásokat lekötve ott.

Egészen biztosan nagy lesz a forgalom a ZalaZONE járműipari tesztpályán Forrás: Origo

Töltőoszlop, hatótávolság, menet közbeni visszatöltés, applikáció-vezérelt, érintésmentes töltésindítás: ez csak néhány azon fogalmak közül, melyek jelentésével az elektromos autózás terjedése kapcsán nem csak megismerkednünk kell, hanem meg is barátkoznunk. A néhány nappal ezelőtt lezajlott autós kirándulás minden élményszerűsége mellett arra is felhívta a figyelmet: az elektromobilitás annak minden előnyével és kérdésével együtt már bizonyosan nem a jövő, hanem a jelen.