Eltűnőben a magánlevelezés, számlalevelek adják a levélforgalom nagy részét

5 hiba, amit költözéskor elkövethetsz posta levél küldemény
Vágólapra másolva!
A napi 1,5-2 millió levél zöme évek óta a nagyfeladóktól származik, azaz többségében számlalevél. A járvány miatt 2020-ban a korábbi évek 2-3 százalékos lemorzsolódása helyett 12 százalékos visszaesés következett be. Az internet fejlődése és a digitális megoldásokkal járó kényelem miatt a 2000-es évektől csökkent a magánlevelezés, ezzel együtt a feladott képeslapok száma is. A koronavírus-járvány miatti elszigetelődés azonban ismét felszínre hozta azt, hogy az emberi kapcsolatokat a telefonok és csevegő alkalmazások világában is még mindig kiegészíti, sőt erősíti a hagyományos levelezés, és vannak, akiknek többet jelent egy kézzel írott levél, mint pár kedves szó telefonban - olvasható a Magyar Posta közleményében.
Vágólapra másolva!

Évtizedekkel ezelőtt a decemberi ünnepi időszakban a postásoknak gyakran plusz műszakokat kellett vállalniuk, mert a rengeteg karácsonyi üdvözletet éjszaka szortírozták. Ma az utcai piros levélgyűjtőkbe alig-alig dobnak levelet, egykor viszont tele voltak karácsony előtt.

A képeslapküldés Magyarországon az 1870-es évektől volt jellemző,

az első karácsonyi üdvözlőlapot egyes források szerint 1928-ban adták fel Budapesten egy helyi címzettnek. Bár még 30-40 éve is rendkívül népszerű volt Magyarországon a levél- és képeslapküldés, ma már nagyon kevesen vannak, akik ezzel a klasszikus megoldással küldenének ünnepi jókívánságokat a távol élő családtagoknak, barátoknak.

Az üzenet népszerűsítéséhez egy videó is készült:

Az elmúlt tíz évben folyamatosan csökkent a feladott levelek aránya, minden esztendőben átlagosan 2-3 százalékkal. 2020-ban azonban a koronavírus-járvány miatt jóval nagyobb leszakadás következett be: csaknem 75 millióval kevesebb levelet dolgozott fel és kézbesített a Posta, ami 12 százalékos csökkenést jelent. Ezt a komolyabb fogyatkozást azonban idén nem követte hasonló mértékű esés.

Tavaly közel 500 millió levelet juttattak el a kézbesítők a címzettekhez, hozzávetőleg ennyit kézbesítenek idén is.

A napi 1,5-2 millió levelet azonban jórészt az üzleti szereplők, a nagy feladók produkálják. A bankok, a közművek, a telekommunikációs cégek és egyéb szolgáltatók, valamint az állami intézmények leveleznek az ügyfeleikkel.

A magánlevelek aránya elenyésző, ma már, ha valaki levelet kap, az nagy eséllyel számlát vagy hivatalos iratot tartalmaz.

Nemcsak a klasszikus magánlevelezés tűnik el lassan az életünkből, hanem a képeslapküldés hagyománya is kezd kikopni. Az elmúlt években évente átlagosan10 százalékkal csökkent a postákon feladott képeslapok száma.

Illusztráció Forrás: Thinkstock

A Magyar Posta a járvány előtt mintegy 1,2-1,4 millió darab képeslapot értékesített, de 2020-ban 30 százalékkal, nagyjából 900 ezer darabra csökkent, és várhatóan idén sem lesz ennél több. A hagyomány azonban nem változott abban az értelemben, hogy a képeslapforgalmazás nagy részét, mintegy 35 százalékát a karácsonyi, több mint 10 százalékát pedig a húsvéti képeslapok forgalma adta, emellett szerepelnek a születésnapi, névnapi, egyéb köszöntő témájú képeslapok.

A papíralapú üdvözletek szerepét átvették az online megoldások, az emberek inkább csevegőalkalmazásokban köszöntik szeretteiket.

Mostanában a kapcsolattartás sokszor telefon- és videóhívásra korlátozódik. Ez praktikus megoldás, mégis idegen lehet egyedül élő, idős szeretteinknek. Épp azoknak, akik a járványban még inkább egyedül voltak.

A koronavírus-járvány rávilágított arra, hogy a személyes kapcsolattartás, illetve annak hiánya fontos téma. Az idősek jobban azonosulnak a hagyományos, ebben az értelemben offline élményekkel, ezért számukra értéktöbbletet jelenthet egy kézzel írott levél, szemben egy videóhívással.

A Magyar Posta 2021 december 1-én indított kampányában az időskori elmagányosodás problémájára kívánja felhívni a figyelmet.

Rámutatva arra, hogy egy ma már nem túl gyakran igénybe vett szolgáltatása segítheti a generációk közötti szakadék áthidalását. A kampányban arra buzdítja ügyfeleit, hogy gondoljanak idős szeretteikre, ne csak karácsonykor, hanem az év minden szakában. Meggyőződésünk, hogy egy kézzel írott levél, többet jelenthet számukra, mint pár kedves szó.