Megoldódhat a tudomány egyik legnagyobb rejtélye

szellembolygó
A nagy energiájú neutrinót egy szupermasszív négymilliárd fényév távolságra fekvő fekete lyuk lökte ki a Föld irányába
Egy radikális új elmélet szerint a fekete lyukak belseje rejtheti a régóta keresett sötét energiát, ami sokak szerint a világegyetem tágulásának előidézője.

A teória szerint a sötét energia nem szétterülve létezik a téridőben, ahogyan azt fizikusok feltételezték, hanem a fekete lyukakban keletkezik és ott is marad, így ezek a masszív objektumok lehetnek az univerzum tágulásának hajtómotorjai.

– mondta a kutatás egyik szerzője, Duncan Farrah, a Hawaii Egyetem csillagásza.

A tudósok először az 1990-es évek végén vetették fel a sötét energia létezésének lehetőségét, mert a távoli csillagok mérése során arra jutottak, hogy a világegyetem tágulása felgyorsult. A felfedezés azonban problémát jelentett a csillagászok számára: a gravitációnak lassítania kellene a tágulást, de akkor mégis miért gyorsul a folyamat?

A szakértők a megoldást a sötét energiában vélték felfedezni, amely a gravitáció ellen dolgozik.

Ha egyszerűen akarjuk magyarázni, akkor a sötét energia megfelel az Einstein által 1917-ben kitalált kozmológiai állandónak, amely a fizikus szerint megakadályozza az univerzum összeomlását. Később ezt a fogalmat Einstein elvetette, és élete egyik legnagyobb baklövéseként értékelte.

Illusztráció Forrás: DESY, Science Communication Lab

Az új tanulmányban a csillagászok a fiatal (csillagképző), és az alvó (vagyis csillagokat már nem termelő) galaxisok fekete lyukainak tömegét hasonlították össze. A fiatalabb galaxisokban a fekete lyukak a közeli csillagok és más anyagok elnyelésével tudnak növekedni, de az idősebb galaxisokban már nincs nyersanyag, ami táplálná ezeket a behemót képződményeket.

Mégis, a tudósok azt találták, hogy az alvó galaxisokban lévő fekete lyukak a vártnál hétszer-hússzor nagyobb tömegűek. Vagyis ezek a fekete lyukak egy másfajta folyamat révén növekednek.

Amennyiben a The Astrophysical Journal és a The Astrophysical Journal Letters című folyóiratokban megjelent elmélet helytálló, akkor a fekete lyukak a világegyetem tágulásával összhangban fognak növekedni.

– mondta Chris Pearson, a tanulmány társszerzője, aki szerint most először kapcsolták össze a sötét energiát magukban rejtő fekete lyukakat a világegyetem kézzelfogható megfigyeléseivel.

Illusztráció Forrás: Science Photo Library

Az új elméletnek természetesen vannak kritikusai is, akik vitatják a fekete lyukak és a sötét energia közti kapcsolatot. Véleményük szerint túl kevés adat áll rendelkezésre, és tovább kutatómunkára lenne szükség a végső konklúzió levonásához.