Brüsszel nem csinál semmit, de a magyar kormány újabb döntéssel védi a magyar mezőgazdaságot

Magyarország segít az Ukrajnában rekedt gabona szállításában
Eperjeske, 2022. július 22. Egy széles nyomtávú ukrán szerelvény kukoricaszállítmányának átrakodása az Eperjeske átrakó pályaudvaron 2022. július 22-én. Az Ukrajnából vasúton érkező gabonaszállítmányt normál nyomtávú szerelvényekre vagy tehergépkocsikra rakodják a gépesített átrakó állomáson. MTI/Vajda János
Vágólapra másolva!
Az érintett tagállamok összehangoltan konkrét uniós lépéseket sürgettek a megnövekedett ukrán import kezelésére, hiszen erre vonatkozó intézkedési lehetőségei az Európai Uniónak vannak – ezt közölte Nagy István agrárminiszter az Origónak adott interjúban az ukrán gabona behozatali tilalma kapcsán. Nagy István kifejtette, hogy Brüsszelnek cselekednie, lépnie kell az európai, és köztük a magyar gazdák és az ukrán gabona továbbszállítása érdekében, hiszen arra az éhínséggel sújtott régiókban van szükség. A mostani döntéssel a kormány a magyar agráriumot és a magyar gazdákat védi.
Vágólapra másolva!

Kiállnak a gazdaszervezetek az ukrán gabona behozatali stopja mellett. Mi ennek a stopnak a lényege, miért döntött ezen lépés mellett a kormány?

A kormány a magyar gazdák és fogyasztók védelme érdekében április 19-ei hatállyal átmenetileg megtiltotta bizonyos mezőgazdasági termékek importját Ukrajnából.

A tilalom többek között kiterjed a gabonafélékre, repce- és napraforgómagra, a lisztre, étolajra, mézre és egyes húsfélékre.

Magyarország ugyanakkor nem tiltja ezen termékek tranzitját, azonban a szállítmányok útvonalát szigorúan ellenőrzik a hatóságok. Az orosz-ukrán háború miatt létrehozott szolidaritási folyosók nem töltötték be eredeti rendeltetésüket, azaz ezek az áruk nem jutottak el eredeti célországukba – Afrika és Ázsia egyes területeire – az ukrán gabonaszállítmányok hazánkban és persze a többi kelet-európai országban ragadtak, különböző piaci zavarokat okozva ezzel.

Brüsszelnek cselekednie, lépnie kell az európai, és köztük a magyar gazdák és az ukrán gabona továbbszállítása érdekében, hiszen arra az éhínséggel sújtott régiókban van szükség.

Nagy István agrárminiszter Fotó: Csudai Sándor - Origo

Milyen károkat okozhatott/okozhat a behozott ukrán gabona a hazai piac és árak szempontjából?

A magyar gazdák elsősorban az olcsóbb import árletörő hatása és piaci térnyerése miatt könyveltek el veszteséget:

Magyarországon az étkezési búza ára és szállítási költség nélküli termelői ára 27 százalékkal, a takarmánybúzáé 37 százalékkal, míg a takarmánykukoricáé 23 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbihoz képest.

Emellett az értékesítési lehetőségek beszűkülése, megszűnése is óriási terheket ró a gazdákra.

A MAGOSZ elnöke szerint az előzetes ellenőrzések gyakran találtak szennyezett tételeket, minden ukrajnai agrártermék esetében a forgalomba hozatal előtti laborvizsgálatot kellene előírni. Van esély arra, hogy az Európai Unió időben tesz hathatós lépéseket, és érdemben reagál a fennálló helyzetre?

Az Agrárminisztérium februárban rendelt el szigorú minőségi és élelmiszerlánc-biztonsági ellenőrzést az Ukrajnából hazánkba érkező gabonával kapcsolatban. A vizsgálat során

a szakemberek három esetben találtak mikotoxinnal szennyezett kukoricát, és ugyancsak több minta mutatott pozitív eredményt a GMO-vizsgálatot követően.

Az Agrárminisztérium februárban rendelt el szigorú minőségi és élelmiszerlánc-biztonsági ellenőrzést az Ukrajnából hazánkba érkező gabonával kapcsolatban Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Mindezek mellett szintén több esetben szójaszennyezettséget mutattak ki. Ezenkívül találtak 29 tonnányi kukoricát, ami csávázott vetőmaggal volt szennyezett, ezért ezt a tételt megsemmisítették. Minden alapanyag esetében érvényes, így az ukrán gabonát felhasználó magyar vállalkozásoknak is közvetlen felelőssége, hogy az uniós és a hazai szabályoknak megfelelő gabonát használjanak csak fel.

A magyar kormányzat a többi érintett közép-kelet-európai tagállammal összehangoltan és együttesen 2022 ősze óta ad jelzéseket az Európai Unió különböző fórumain, hogy Ukrajna megsegítését úgy kell megvalósítani, hogy ne okozzon piaci zavart és készletfelhalmozódást a belső piacon.

2023 januárjától pedig a kialakult piaci zavarok okán az érintett tagállamok szintén összehangoltan konkrét uniós lépéseket sürgettek a megnövekedett ukrán import kezelésére, hiszen erre vonatkozó intézkedési lehetőségei az Európai Uniónak vannak.

Az érintett gazdák azonnali megsegítését és a kiváltó okok kezelését is el szerettük volna érni. Kértük a rendkívüli támogatásra fordítható összegek megemelését, illetve azt, hogy az EU humanitárius célból vásárolja fel a határ menti tagállamokban megtermett, de az import miatt eladhatatlan gabonát. Sajnos elégségesnek tekinthető reakciót egészen mostanáig nem kaptunk Brüsszelből.

Egy Ukrajna felől érkezett tranzitkamion kukoricaszállítmányából vett minta a záhonyi közúti határátkelőhelyen 2023. április 17-én késő este. Minden, Ukrajnából Magyarországra közúton és vasúton érkező gabonaszállítmány útját ellenőrzik, és csak a tranzitforgalmú járműveket engedik át az országon Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Az Ukrajnával szomszédos tagállamok korábbi közös fellépése és a jelenlegi importtilalmi intézkedések hatására a Bizottság is érdemi lépésekre szánta el magát, a kialakult piaci zavart hosszú távon ugyanis csak uniós intézkedéssel lehet kezelni. Az ellenőrzésekkel kapcsolatban lényeges, hogy az Agrárminisztérium februárban rendelt el szigorú minőségi és élelmiszerlánc-biztonsági ellenőrzést az Ukrajnából hazánkba érkező gabonával kapcsolatban, most pedig a behozatali korlátozással kellett szintet lépni a fellépés erősségében.

A megjelölt határidő hosszabbítására sor kerülhet-e, ha az élet azt igazolja, hogy erre szükség van?

Reményeink szerint erre nem lesz szükség, és Brüsszelben is belátják, hogy a probléma megnyugtató megoldása érdekében végre lépniük kell, és érdemi, megnyugtató megoldást kell biztosítani a kelet-európai gazdálkodók számára. A többi érintett tagállammal közösen kialakított javaslataink erre irányulnak.