Mire jó a black friday?

fekete péntek black Friday  retail Horizontal
British police officers stand on duty as shoppers pass a promotional sign for 'Black Friday' sales discounts on Oxford Street in London, on November 25, 2016. - Black Friday is a sales offer originating from the US where retailers slash prices on the day after the Thanksgiving holiday. In the UK it is used as a marketing device to entice Christmas shoppers with the discounts at stores often lasting for a week. (Photo by Justin TALLIS / AFP)
Vágólapra másolva!
Arra biztosan nem, hogy növelje a kiskereskedelmi forgalmat, arra viszont tökéletes, hogy előre hozzon vásárlási döntéseket, illetve erősítse egy-egy áruház, vagy akár egy termék márkáját. A black friday intézménnyé vált, itthon 2014 óta van jelen a kiskereskedelemben. Miközben a fekete péntek, vagy más néven a black Friday általában egyetlen nap a kiskereskedelemben, addig Európában és így Magyarországon is egy egész hónapot felölelő akciósorozat lett. Az induláskor hatalmas sikereket hozott az iparcikk kereskedőknek, később az online áruházaknak, mára azonban kissé megkopott az eredeti küldetése. Mostanra nem csak és kizárólag akciókról, illetve készlet kisöprésről, hanem vásárlási döntéseket beindító reklám-marketing tevékenységről szól.
Vágólapra másolva!

Hogyan kezdődött?

A hatvanas években Philadelphiában egy rendőrségi statisztikai jelentés említette a hálaadás utáni pénteket Black Friday-ként, arra utalva, hogy hatalmas forgalmi káosz alakult ki a város útjain. A kifejezés és maga a statisztikai jelentés erős közérdeklődésre tartott számot, így a black friday beitta magát a közéleti szóbeszédbe. Ezt használták ki a kereskedők néhány évvel később, akik a hálaadás utáni péntekre hirdettek árukészlet kisöprés címén hatalmas akciókat (80-90 százalékos kedvezményeket). Ezek valóban fellendítették a forgalmat. Ám még az USA-ban sem számít ez a nap a legnagyobb forgalmúnak, logikusan azért, mert darabszámra ugyan megugrik a vásárlás, de az erős akciók miatt értékben sokkal kisebb bevételt hoz, mint a karácsonyt megelőző szombat, vagy vasárnap.
Európában a nyolcvanas években jelent meg a black friday,

A hatvanas években Philadelphiában egy rendőrségi statisztikai jelentés említette a hálaadás utáni pénteket Black Friday-ként, arra utalva, hogy hatalmas forgalmi káosz alakult ki a város útjain Forrás: AFP/Chris J Ratcliffe

Magyarországon 2014-től ismert szélesebb körben. A kezdetekkor valóban hatalmas kedvezményeket kínáltak a kereskedők, 50-70-90 százalékosakat, de csak egyetlen nap éjfélig tartották az ajánlatot és jellemzően egy-egy kurrens termékre. (Ekkor szinte minden kereskedő meghosszabbított nyitva tartással működött.) Egy évvel később a webáruházak is becsatlakoztak az akciós időszakba és ez alapvetően kezdte meg a jeles nap küldetésének átalakítását. A black friday lényege ugyanis az volt, hogy a kereskedők (műszaki cikk, játék, lábbeli, bútor, barkácscikk, lakásfelszerelés) kisöpörjék a raktáraikat, hogy legyen hely a karácsonyi szezonra megérkező új termékeknek. (Ma már egészen más készletezéssel, logisztikával dolgoznak a kereskedők, mint 20-30, vagy 40 évvel ezelőtt.) A webáruházakra viszont nem jellemző a hagyományos raktározás, innentől kezdve nekik valójában nem a raktárkisöprés volt az elsődleges céljuk.

Egy napból, egy hét

A black friday marketing „hangzavarban" annak a szava hallatszott ki, aki rá tudott licitálni a konkurenciára. Így viszonylag gyorsan az egy napos akcióból egy hetes akciós időszak lett. Kisebb kedvezményekkel, de huzamosabb ideig fenntartott ajánlattal. A hangazavart elkerülve mások más mikor tartották a fekete pénteket, illetve a fekete hetet, így szépen lassan egy egész hónapot felölelő akciós időszakká vált a november, amely 2014-ben már itthon is erős kiskereskedelmi szezonnak számított. (Megjegyzendő, hogy a 2000-es évek előtt az október és a december volt nagyon erős, a november a takarékoskodás időszakának számított.) A black friday megjelenésével a novemberi kiskereskedelmi forgalom lassan, de biztosan felzárkózott a december mellé. Ugyanakkor az előre hozott vásárlásokkal a december kissé veszített jelentőségéből, de a kiskereskedelem elérte, hogy ne egy, hanem két hónapra koncentrálódjon a karácsonyi szezon. Mindez könnyebbséget jelent humánerő és kapacitás optimalizálás tekintetében. Nehézséget viszont a készletezésben okoz, hiszen ha valaki túlrendeli magát (nehezebb két hónapra előre látni, mint egyre), annak a nyakán marad az áru és akciózhat januárban, meg februárban is – ma már mindkét hónap ugyancsak erősnek számít, pont emiatt.

Megéri a boltoknak?

Az akció jellemzően nem növeli a boltok profitját, hiszen minden egyes akciós terméknél a bolt minimum a saját árrése terhére tesz ajánlatot, de az sem ritka, ha a terméket beszerzési áron, vagy az alatt kínálja. Magyarán ez a boltoknak egyfajta reklámbefektetés annak érdekében, hogy a vevőnek a vásárláskor a bolt márkája jusson eszébe. Tehát magából a black friday időszakból (az eredeti küldetés szerint) valódi profit nem származna, vagy nem származik. Ám a nagy vállalkozások beépítik a teljes éves forgalmi tervükbe az időszakot és annak megfelelően kalkulálják ki a kedvezményeiket is. Nem véletlen, hogy az elmúlt néhány évben eltűntek a 80-90 százalékos kedvezmények és 50-70-el is rendkívül ritkán lehet találkozni. Ha igen, azokból a termékekből is minimális van, aminek az akciós áron történő értékesítése semmilyen bevételkiesést nem okoz a kereskedőnek. (Ezekkel az akciós felhívásokkal gyakran vissza is élnek a kereskedők. Az akciókkal ma már nem lehet, szabályozzák az akciók mértékét, a kedvezményeket a termék egy hónapos legalacsonyabb átlagárához képest kell megállapítani, ami megakadályozza, hogy egy kereskedők az egyik héten 30 százalékkal megemelje egy termék árát, amit a következő héten 20 százalékos kedvezménnyel felkínál, így nyer rajta.) Mára boltok túlnyomó többsége (a webes piac 90 százaléka) tervezi a black friday-t. Tavaly 60 millió termékajánlat keletkezett és a webes 1200 milliárd forint értékű egész éves forgalom 12-15 százaléka keletkezett ebben az időszakban. De mindez a hazai kiskereskedelem éves 17 ezer milliárd forint értékű forgalmának rendkívül kicsiny szelete, vagyis maga a black friday nem olyan erős, mint amennyire „hangos".

„A cikket támogatta a Black November szervezője, a Media Markt."

Advertisement