Vágólapra másolva!
A League of Legends-játékosok besorolása a ranglétra megfelelő helyére nagyon bonyolult feladat. Bár törekszünk arra, hogy az osztályok és divíziók rendszere egyszerű és átlátható legyen, biztos sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy mi alapján dől el, ki melyik osztályba tartozik.

Mi is az az MKP-pontszám?

Az MKP, a Meccskeresési Pontszám, avagy ahogy jobban ismerjük az MMR-ünk. Ez az érték határozza meg a helyünket a ranglistán, és hogy a meccskeresés hozzánk hasonló képességű csapattársakat és ellenfeleket találjon. Ha nyerünk, nő a pontszám, ha vesztünk, csökken. Az MMR-ünk azonban titkos, a Riot már rég nem köti a játékosok orrára ezt a mutatót.

Az MKP-pontszámot a háttérrendszerek használják, hogy kiegyenlített meccseket lehessen létrehozni.

Ezeken a rendszereken kívül egy kontextus nélküli szám lenne, és nem lenne a játékosok képességeinek pontos fokmérője. Ezért alkottunk egy rendszert, amely a rejtett MKP-t könnyen értelmezhető rangokra „fordítja".

Forrás: esport1.hu

Míg az MKP (MMR) az általános játéktudást jelzi, a rang egy dinamikus érték, amely azt mutatja, hogy egy adott pillanatban hogyan teljesítesz. Megmutatja, hogy milyen relatív helyet foglalsz el a rangsorban másokhoz képest, és láthatóvá teszi a fejlődést az osztály és divíziók rendszerén keresztül. Az MKP és a rang közötti kapcsolat rejtve van ugyan, de az eredménye jól ismert minden játékost számára: az LP.

LP

Ligapontokat (LP) gyűjtve érhetsz el magasabb rangokat. A győzelmek növelik, a vereségek csökkentik a számukat.

Általában 100 LP-re van szükség a következő divízióba való feljutáshoz,

de bizonyos esetekben más szabályok is érvényben vannak, amelyekről a besorolásról és feljutásról szóló cikkünkben olvashatsz. Szintén az LP-k segítségével kezeljük az MKP és a rang közötti eltéréseket, ezért változó, hogy hány pontot nyersz győzelem, illetve veszítesz vereség esetén.

Az alábbi videó segít megérteni, hogy az MKP-d és a rangod hogyan befolyásolja a ranglétra megmászását egy adott szezonban.

Ha nagyjából ugyanannyi LP-t kapsz a győzelmekért, mint amennyit veszítesz a vereségekkel, akkor a rangod többé-kevésbé megfelel az MKP-pontszámodnak. Magyarán a rendszer úgy gondolja, hogy a rangod jól tükrözi a képességeidet.

Úgy érezd, hogy téved a rendszer? Nyerj több meccset, mint ahányat elveszítesz!

Az MKP-pontszám és a rang is fokozatosan növekszik minden győzelemmel, így lassan egyre feljebb jutsz a ranglétrán.

De ha lehet, ne az összesített győzelmi arányod alapján próbáld megítélni a játéktudásodat! Ha néhány száz játék fokozatos fejlődése után 55%-on áll a győzelmi arányod, de egyre kevesebb LP-t kapsz, akkor valószínűleg eleinte sokat nyertél, és az arány 50% közelébe csökkent, az aktuális rangodhoz közelítve. Ha gyorsabban szeretnéd növelni a rangodat, több meccset kell nyerned.

TÖBB LP A GYŐZELMEKÉRT, KEVESEBB LP-VESZTÉS: MKP ÉS RANG

Ha az MKP-pontszámod jóval magasabb a rangodnál, a rendszer próbál minél hamarabb a megfelelő rangra segíteni, ezért több LP-t kapsz a győzelmekért, és kevesebb LP-t veszítesz az elvesztett meccsek után. Ezt szinte mindenki átéli egy új rangsorolt szezon kezdetén, mivel a játékosok alacsonyabb rangon kezdenek, mint ahol befejezték az előző szezont. Az MKP viszont nem változik két szezon között, így a győzelmekkel gyorsan a reális rangod közelébe kerülhetsz!

Az MKP és a rang kiegyenlítődése után viszont csökkennek az LP-nyereségek, és megnőnek az LP-veszteségek, míg végül nagyjából azonos szintre kerülnek.

Ha eléred ezt a pontot, sokszor és következetesen kell nyerned ahhoz, hogy bebizonyítsd a rendszernek, hogy magasabb rangba tartozol. Ha elég sokat nyersz, a rendszer nagyobb LP-jutalmakkal segít elérned a játéktudásodhoz illő rangot. Ez addig folytatódik, amíg körülbelül ugyanannyi meccset nyersz meg és veszítesz el; ekkor a rendszer szerint elérted a megfelelő rangot, és kiegyenlítődik az LP-szerzés/-veszteség mértéke.

KEVESEBB LP A GYŐZELMEKÉRT, TÖBB LP-VESZTÉS: MKP ÉS RANG

Bár mindent megteszünk azért, hogy mindkét csapatnak körülbelül 50% esélye legyen a győzelemre, előfordulhat, hogy bezuhan a győzelmi arányod. Ezzel nincs is semmi baj! Számos oka lehet egy vereségsorozatnak. Talán egy új hőssel vagy pozícióval kísérletezel, talán berozsdásodtál egy hosszabb kihagyást követően, vagy egyszerűen üldöz a balszerencse.

Bármi is álljon a háttérben, a rendszer úgy látja, hogy az MKP-pontszámod nincs összhangban a rangoddal. Az eltérés megszüntetése érdekében minden vereség után több LP-t veszítesz, amíg ki nem egyenlítődik a két érték. Ilyen helyzetekben érdemes pihenőt tartani, vagy egy jól bevált hősre váltani.

LP-KOMPENZÁCIÓ (INAKTÍV/KILÉPŐ CSAPATTÁRSAK)

Pocsék érzés amiatt kikapni, hogy egy csapattársad nem vesz részt a játékban, vagy egyenesen kilép belőle. Az érthető rossz élményen felül ez igazságtalan módon befolyásolja a rangodat. Ezért teremtettük meg az LP-kompenzáció lehetőségét az ilyen helyzetbe került játékosok számára, ha teljesülnek az alábbi feltételek:

  • A vesztes csapatban voltál
  • LP-t veszítettél (nem jár LP-kompenzáció, ha 0 LP-d van, és az osztályod IV. divíziójában vagy)
  • A rendszer kilépést vagy inaktivitást észlel a csapatod egyik tagjánál (nem nálad)
  • Az inaktív játékos NEM tagja az előre összeállított csapatodnak
  • Nem veszel részt feljutási sorozatban (az ilyen meccseken nem lehet LP-t nyerni vagy veszíteni)

Ha a fenti feltételek mindegyike teljesül,

érdemes figyelned a meccs utáni LP-animációt, mert kapni fogsz némi LP-kompenzációt!

Egy fontos megjegyzés: hetente csak korlátozott számú kompenzációs LP-t lehet szerezni, szóval ha szokatlanul sokszor kerülsz 4v5-helyzetekbe, érdemes lehet egy rövid szünetet tartanod.

EGYÉB OKOK AZ LP SZOKATLANUL NAGY VÁLTOZÁSAIRA

Más oka is lehet az LP-nyereség vagy -veszteség váratlan növekedésének:

  • Egy rendszerszintű hiba miatt vereség elleni védelem lép életbe, ami korlátozza az LP-szerzést
  • Az inaktivitás/kilépés miatt kapott büntetés nemcsak az érintett játékban, hanem a következő meccsen is csökkentheti a győzelemért járó LP mértékét
  • Nagyobb vagy kisebb átlagos esély egy meccs megnyerésére a rangok közötti eltérés vagy egyéb előnyök/hátrányok miatt

Bármelyik eset is álljon fenn, arra törekszünk, hogy tisztességesen állapítsuk meg a megszerzett vagy elvesztett LP mértékét.

VÁRÓLISTÁK ÉS JÁTÉKMÓDOK

Az egyes várólisták eltérő készségeket igényelnek, ezért a Normál, az Egyéni/páros és a Rugalmas várólistán is külön MKP-pontszámod van. Tehát

nem kell attól tartanod, hogy a Rugalmas várólistán elszenvedett vereségszéria belerondíthat az Egyéni/páros MKP-pontszámodba.

Ne feledd azonban, hogy a rangsorolt játék kezdeti besorolása részben a Normál MKP alapján történik!

KÖZÖS JÁTÉK BARÁTOKKAL

A barátokkal közös játék egyszerre a tudás és a barátságok próbája, és némileg eltérő meccskeresést igényel. Ha egy jól ismert társsal játszol együtt, az egyértelmű előnyt jelent számotokra, amit a rendszer erősebb ellenfelekkel és csökkentett LP-jutalmakkal ellensúlyoz.