Rendkívüli módon csökkentette a kormány az utazási költségeket

kelenföldi városközpont állomás autóbusz autóbusz állomás FOTÓ FOTÓTÉMA KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY utcakép
Budapest, 2021. október 4. A MÁV-Volán-csoport közösségi járművei indulás előtt a Kelenföld autóbusz állomáson, amely egy budapesti helyközi autóbusz-állomás. A 2020-ban a MÁV-Volán-csoport egységes irányítási struktúrájának megteremtésével megvalósul azon szándék, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás, a vidéki lakosok mobilitásának biztosítása, továbbá mindez hozzájáruljon ahhoz, hogy a városi és agglomerációs forgalom a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön át. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Vágólapra másolva!
Az ország- és vármegyebérletek sikere után Budapesten és a főváros agglomerációjában is egyszerűbben és olcsóbban lehet majd utazni március 1-től. Újabb kormányzati siker született, amellyel minden közlekedő jól jár.
Vágólapra másolva!

Mint ismert, Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatát elfogadta Karácsony Gergely főpolgármester, tehát kormányzati közbenjárás hatására március elsejétől a fővárosi közösségi közlekedésben is használható az ország- és vármegyebérlet.

Lényeges szempont az is, hogy a megállapodás értelmében

  • a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV,
  • a Volán és a HÉV járatain is. Mindegyik bérletet mindkét fél árusítja majd minden értékesítési csatornáján.

A korábbi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a kormány és a Főváros a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt, valamint az ahhoz kapcsolódó menetdíj-kiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztja meg. Az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től olyan rendszert alakítanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.

Ezzel az ÉKM és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. A Fővárosi Önkormányzat agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak.

A MÁV-Volán-csoport közösségi járművei indulás előtt a Kelenföld autóbusz állomáson Forrás: MTI/Jászai Csaba

Kik járnak jól az új tarifarendszerrel?

Nyertesek

  • az agglomerációból ingázók, mert 75 ezer felnőttek közel 10 ezer forinttal, 85 ezer nagydiáknak pedig közel 3500 forinttal kerül majd kevesebbe havonta a közlekedés – emelte ki a mai Kormányinfón a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Gulyás Gergely hangsúlyozta:
  • továbbá nyertesek az agglomerációban élő 14 év alatti kisdiákok, hiszen nekik teljesen ingyenessé válik a közlekedésük,
  • a 200 ezer 14 év feletti budapesti nagydiák, mert 3450 forint helyett ezután 945 forintért utazhatnak havonta,
  • s nyertes az a 350 ezer budapesti felnőtt is, aki egyetlen vármegyebérlettel ezentúl a városban és annak határain túl is szabadon utazhat"

Szintén a közlekedéssel kapcsolatos eredmény, hogy a MÁV-Volán csoport munkavállalóit tömörítő 9 reprezentatív érdekképviseletből 7 már hétfőn elfogadta a kormányzati béremelési ajánlatot, később pedig a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SzAKSz) is jelezte, hogy aláírja a megállapodást, azaz létrejött a bérmegállapodás minden szakszervezettel.