Kína diktálhat az autóiparban

Vágólapra másolva!
Idén először több autót adnak el Kínában, mint az Egyesült Államokban. Az autópiac átalakulása miatt a jövőben a kínai formák határozhatják majd meg az autók formáját.
Vágólapra másolva!

A J. D. Power piackutató cég két éve még úgy becsülte, Kínában 2025-ben adnak majd el több autót, mint az Egyesült Államokban. Tévedtek: becslések szerint idén 12,7 millió új autó talál gazdára az ázsiai országban, míg az USA-ban 10,3 milliót értékesítenek majd. Kína tehát elhódította a legnagyobb autópiac címet az Egyesült Államoktól.

A kínai kormány az eladások ösztönzésére idén csökkentette a kisautók adóit, ezenkívül 730 millió dollárnak megfelelő összeggel támogatta a terepjárók, pickup teherautók és kisbuszok forgalmazását. Szakértők szerint az amerikai gazdaság a válságból kilábalva az USA ismét visszaveheti a vezető pozíciót, de csak időlegesen. Kína egyik autógyártója, a BYD úgy számol, hogy 2030-ra a világ jelenleg legnagyobb autógyártóját, a japán Toyotát is megelőzi.

Az olaj iránti még nagyobb igény és a nagyobb környezetterhelés mellett más hatása is lesz a kínai autóipar fejlődésének - véli a The Washington Times. Eddig ugyanis a világ legnagyobb részén az amerikai dizájn érvényesült, a piac átrendeződésével viszont a jövőben a kínai formatervezés elvei válhatnak meghatározóvá. A General Motors tervezőrészlege például a Kínában népszerű luxusmodellnek számító Buick LaCrosse 2010-es verziójának megálmodásánál a feng shui elveket és a kínai művészet formavilágát is figyelembe vette, mivel a típusból már most több fogy Kínában, mint Amerikában.