Óriási betonpillérek jelzik a kecskeméti Mercedes-gyár születését

Vágólapra másolva!
Megmozgattak 2,5 millió köbméter földet, leástak háromezer darab, harmincméteres betonoszlopot és lefektettek hat kilométernyi vízvezetéket - néhány érdekesebb adat a Kecskemét mellett épülő Mercedes-gyár területéről, ahol a nemzetközi sajtó szerint Infiniti-modell is készül majd. A gyárváros német igazgatója beszélt erről is az [origo]-nak, de rákérdeztünk a leendő fizetésekre és arra is, hogy megpróbálnak-e magyar vezetőket átcsábítani a konkurenciától.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Nyolcszázmillió euróból épül a leendő gyár, amelynek összterülete nagyjából megegyezik Budapest VI. és VII. kerületének együttes méretével
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

"Hányas lábatok van?" - kérdezte még a Kecskemétre indulásunk előtti napokban a Daimler hazai pr-vezetője. Az elsőre meglepő kérdés azt ígérte, hogy vastagtalpú bakancsot, és persze valamilyen munkaruhát (narancssárga mellény lett belőle), meg műanyag védősisakot kapunk, vagyis a leendő Mercedes-Benz-gyár építési területének a sűrűjébe megyünk majd. Úgy is lett, elsőként egy hatalmas turistabusszal tekeregtünk vagy 20 percet a majdani épületek vasbeton tartószerkezetei között.

"Ez lesz az összeszerelő üzem, az lesz a préselő, amott meg a fényezőcsarnok" - mutogat körbe a cammogó buszból Helmuth Eppel építésvezető, miközben szinte mindegyik leendő épülethez fűz valami érdekes adatot. A kompakt Mercedesek alkatrészeit kész autóvá szerelő csarnok mérete százezer négyzetméter lesz, a préselőcsarnok helyén most egy hatalmas gödör van, mint mondja, akkora erőhatások lesznek majd benne, hogy brutális alapozás kell, a szintén különálló fényező épületében pedig (amely háromszintes lesz) 55 méter magas kemencék üzemelnek két év múlva ilyenkor.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A fényezőüzem első emeletének tetején dolgoznak a munkások. 55 méter magas kemencék működnek majd ebben az épületben

Amikor az ember azt hallja, hogy Mercedes-gyár, egy monumentális csarnokot képzel maga elé, holott valójában üzemek sokasága sorjázik majd Kecskemét mellett, ahol még az esetlegesen elromló robotok megjavítására is külön épületet húznak fel a németek irányításával, a részben magyar építőipari cégek. Tulajdonképpen egy gyárváros épül, amelynek teljes területe 441 hektár, vagyis 4,41 négyzetkilométer. Hogy érzékeljük, mekkora méretről beszélünk: ez jóval nagyobb, mint Budapest I. (3,41 négyzetkilométer), V. (2,59) vagy VI. (2,38) kerülete, és több mint a duplája a VII. (2,09 négyzetkilométer) kerületnek.

Infiniti is készül majd Kecskeméten?

Kompakt belépőmodell gyártását fontolgatja az Infiniti japán prémiummárka. Egy hónapja ez a hír még idegenül hatott volna egy épülő Mercedes-Benz-gyárról szóló cikkben, ma viszont már nem, ugyanis a Daimler-Renault-Nissan szuperszövetség megkötése óta téma, hogy a két luxusmárka, az Infiniti és a Mercedes-Benz is együttműködhet. A német Auto motor und sport értesülése szerint a kocsi a kecskeméti gyárban készülő A- és B-osztályos Mercedeseken alapulna, sőt azokhoz hasonlóan, Kecskeméten gyártanák azt.

Az épülő gyár vezérigazgatója, Frank Klein az [origo] kérdésére úgy nyilatkozott, egyelőre erről még nem született döntés. Azt viszont megerősítette, hogy a két cégóriás között sokágú együttműködés lesz a benzines, a dízel- és az alternatív motorgyártás terén, valamint közös alapra épül majd a következő generációs Smart és a Twingo. Ugyanakkor elmondta azt is: "nagyratörő terveink vannak ebben a szegmensben".



Gyakorlatilag tavaly júliusban kezdődött az érdemi munka a tereprendezéssel, azóta 2,5 millió köbméter földet mozgattak meg a munkagépek, elkészült a kétszázezer négyzetméternyi szilárd út nagy része, lefektettek hat kilométernyi vízvezetéket, de mind közül messze a leglátványosabb eleme az eddigi munkáknak, hogy lefúrtak háromezer darab vasbeton oszlopot tizenöt méter mélyen a földbe. A felszín fölé váltakozó magasságban (tíz-húsz méterre) kiálló, olyan nyolcvan centiméter vastag négyzettest cölöpök közé kerül majd az épületek könnyűszerkezetű oldalfala, és ezek tartják majd a tetőszerkezeteket.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Szeptemberben már szerelik az első gépsorokat

Mint a legtöbb hatalmas autógyár szomszédságában, itt is épül egy tesztpálya a csarnokok mellé. A leghosszabb egyenese nyolcszáz méteres lesz, amelyen a gyárban készült kompakt Mercedesek (és talán mások, lásd feljebb) 130 kilométer/órás végsebességre lesznek képesek felgyorsulni. Természetesen nem öncélú gyorsulásokra szánják a pályát, hanem az elkészült járművek minőségellenőrzésére, ugyanis különféle útburkolatokon rázzák majd meg rendesen a szállítás előtt a kocsikat. Ha valami esetleg nem megfelelő hangot ad, akkor visszagurul a kocsi az értő kezek közé.

Meglepő volt a munkások alacsony száma, sem a buszból, sem a leendő fényezőüzem tetejéről nem láttunk tömegeket. Mintha alig dolgozna egy-kétszáz ember az építkezésen - pedig hétköznap, napközben jártunk ott -, miközben mégis lendületesen nőttek ki az épületvázak a földből az elmúlt hónapokban. Jól látszik a képeken, milyen stádiumban van most az építkezés, ehhez vegyük hozzá, hogy szeptemberben már elkezdik telepíteni, a tapasztalt német Mercedes-alkalmazottak az első gépsorokat.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Évente százezer új személyautó gördül majd ki 2012-től a gyárból

Csúszás nem valószínű, ugyanis már most bekamerázták a hatalmas területet, amivel kapcsolatban Helmuth Eppel azt mondta: hazudni sem tudna a stuttgarti főnökeinek, élőben látják, miként áll az építkezés. "Big brother is watching you" - tette hozzá mosolyogva.

Magyar gyárvezetőket akarnak a németek

Még a falak sem állnak, de már most van 260 alkalmazottja a leendő kecskeméti Mercedes-Benz-gyárnak, akik közül 160 magyar. Ők jelenleg képzésen vesznek részt Németországban és Magyarországon. Frank Klein szerint év végére hétszázfős lesz az állomány, a 2012-től pedig már 2500, legnagyobbrészt magyar munkavállaló dolgozik majd a gyárban.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

"Kiss Ferenc vagyok" - alkalmanként így mutatkozik be Frank Klein

A vezérigazgató közölte, hogy "a térség legvonzóbb munkaadójává" szeretnének válni. Kérdésünkre, hogy ez miként nyilvánul meg a fizetésekben, és hogy magasabb jövedelmet garantálnak majd a magyar alkalmazottaiknak, mint amennyit a győri Audi- vagy az esztergomi Suzuki-gyár ad a hasonló pozícióban lévő munkavállalóinak, így felelt: "Egyértelműen összevethetőek lesznek a mi fizetéseink az övékkel, de ezen kívül számos más szolgáltatással akarjuk vonzóvá tenni a munkahelyeinket, a márka kisugárzása mellett".

Frank Klein azt is elmondta, hogy a 2012-től teljes kapacitáson működő gyár irányítását minél előbb, és minél szélesebb körben szeretnék átadni a magyar vezetőiknek. Arra a kérdésünkre, hogy a hazai Audi- és Suzuki-gyártól jelentkeztek-e át hozzájuk emberek, és hogy fejvadászokon keresztül megkeresnek-e majd magyar vezetőket, azt mondta, elsősorban saját maguk akarják kiképezni a saját vezetőiket. De "történt már több átjelentkezés, és bizonyos pozíciókba, bizonyos embereket mi is megkereshetünk fejvadászokon keresztül".