![Fotó: Hajdú D. András [origo] Fotó: Hajdú D. András [origo]](/i/1104/20110428hondajazz7.jpg)
Jelenleg a Jazzből kapható a legolcsóbb hibrid modell
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Mi ez és mi az új benne?
Autós újságíró körökben kevés olyan modell van, amely kapcsán mindenki egyöntetűen bólogat, a Honda Jazz ilyen. Hosszú évek alatt kialakult az a tézis, hogy ez a legjobb kisautó, de megkérik az árát is. A második generáció igazából nem tudott sokat rontani a Jazz megítélésén, igaz nagyon erősen hasonlít is a sikeres elődhöz. Idén egy kisebb modellfrissítésen esett át a Jazz, aminek köszönhetően kicsit frissebb megjelenésű lett, de a legnagyobb újdonság a hibrid modell bevezetése. Csaknem tízéves múlt után a Honda végre a kisautójába is belerakta a már bevált hibrid rendszerét.
![Fotó: Hajdú D. András [origo] Fotó: Hajdú D. András [origo]](/i/1104/20110428hondajazz3.jpg)
5,4 liter/100 km vegyes átlagfogyasztást mértünk
Hogy néz ki?
Kicsit űrkorszaki formája miatt meglepőnek is nevezhetném a Jazzt, de fogyasztható megoldásai miatt mégis vonzó. A stílusos japán kockaautók európai átirata, de sokkal lágyabb, formásabb. Nem trendi kisautó, de a precíz, unalmas német modellek, vagy a jellegtelen japánok közé sem sorolható. Férfiemberként formája alapján sosem választanám, de az együtt töltött pár napa alatt azért begyűjtöttem pár hölgy rajongót. Persze nekik az ennél kicsit vidámabb szín hiányzott.
![Fotó: Hajdú D. András [origo] Fotó: Hajdú D. András [origo]](/i/1104/20110428hondajazz8.jpg)
Belülről nagyobb, mint amilyennek kívülről látszik
Milyen benne utazni?
Kevés olyan embert találni, aki a Honda Jazzbe bele akarna kötni. Nyavalyoghatunk a formáján, siránkozhatunk a felhasznált műanyagokon, de még mindig ez az egyik legtágasabb, legpraktikusabb kisautó. Kényelmesek az ülések, négy felnőttnek elegendő hely áll rendelkezésre, sokkal tágasabb, mint amit a külseje alapján várnánk. Nagyon ötletes a felhajtható ülőlap a hátsó üléseknél, a 300 literes csomagtartó pedig ebben a kategóriában normálisnak számít. Az első ülések környéke tele van tárolórekeszekkel, még a hifibe sem lehet belekötni. Jól össze van rakva, a zajszint is alacsony, így egy minőségi tágas kisautó benyomását kelti. Az is.
![Fotó: Balogh Bence [origo] Fotó: Balogh Bence [origo]](/i/1104/20110428hondajazz2.jpg)
A műszerfal háttérvilágítása annak függvényében változik, hogy mennyire gazdaságosan vezetünk
Műszaki tartalom
Nem túl sok energiát fektet mostanában a Honda és a Toyota a hibrid fejlesztésekbe, mindenki megalkotta a saját hajtási rendszerét, majd beleteszik szinte minden modelljükbe. A tesztelt modell az Insight hajtási rendszerét kapta meg egy az egyben. Az 1,3 literes 88 lóerős benzines motorhoz párosítottak egy 14 lóerős elektromos motort, amely önállóan nem tudja mozgatni a kis Jazzt, de a gyorsításoknál segít. Egyedüli érdekesség az, hogy a gyári adatok szerint az elektromotor a Jazzben kisebb nyomatékra képes (92 Nm helyett 78,5 Nm), mint az Insightban. A teljes rendszer összteljesítménye 98 lóerő, amit egy fokozatmentes automataváltón keresztül szabadít az útra. Jól látszik, hogy a Honda megoldása kevésbé bonyolult, mint a Toyotáé, de cserébe olcsóbb is.
![Fotó: Balogh Bence [origo] Fotó: Balogh Bence [origo]](/i/1104/20110428hondajazz.jpg)
Nagyon ötletes, hogy a hátsó ülések ülőlapja is felhajtható
Milyen vezetni?
Eddig az ilyen párhuzamos hibrideket nem fogadtuk kitörő lelkesedéssel, sőt a Honda hibridjeit sem dicsértük agyon, de a Jazzben végre bevállalható kompromisszumra leltünk. Papíron semmi különlegeset nem láthatunk (12,1 másodperc alatt gyorsul százra), de a menettulajdonságai meggyőzőek. Az is szerepet játszhat ebben, hogy egy ilyen modelltől már nem várunk kirobbanó teljesítményt, ehhez már illik az ilyen szintű rugalmasság. Érzésre egy hajszálnyival jobban megy, mint a mindössze 40 kilogrammal könnyebb Insight. A modellfrissítés hatására a kormányzása jobb lett, a futóművére eddig sem volt panasz. A fokozatmentes automata csak lendületes haladáskor furcsa, ilyenkor a motorhang is megtöri az utastérben uralkodó csendet.
![Fotó: Balogh Bence [origo] Fotó: Balogh Bence [origo]](/i/1104/20110428hondajazz1.jpg)
A 300 literes csomagtartó padlója alatt vannak az akkumulátorok
Megéri az árát?
Jelen pillanatban ez a legolcsóbb hibrid hajtású jármű hazánkban. Eddig is a Honda modell volt a legolcsóbb, az Insight 5,2 millióval tartotta a csúcsot, de most a Jazz még olcsóbb. Sajnos csak 300 ezerrel, ami miatt kicsit nehezen emészthető a kisautó majdnem ötmilliós ára. Körülbelül azonos felszereltséggel egy sima 1,3-as CVT váltóval 4,35 millió forintba kerül, vagyis a hibridért 550 ezer forintot kell még áldozni. Ennyibe kerül, hogy autónk zöldebb legyen és körülbelül egy literrel kevesebbet fogyasszon.
Hibrid fronton nincsen vetélytársa, hiszen a Toyota Auris HSD eggyel nagyobb és több mint másfél millióval drágább. Normál kisautókhoz pedig nem érdemes mérni, ez egy különlegesség, ezért drágább is az átlagosnál. Egyedül a házi vetélytárs, az Insight lehet érdekes, annál kisebb, de jobb autó 300 ezer forinttal olcsóbban.
![Fotó: Hajdú D. András [origo] Fotó: Hajdú D. András [origo]](/i/1104/20110428hondajazz9.jpg)
4,9 millió forintért kicsit drága, de nincs olcsóbb hibrid
Összegzés
A hibrid verzióval a Honda megalkotta a legjobb Jazzt, és az eddigi legjobb környezetbarát modelljét is. Egy tágas, jól variálható kisautó, kellemes vezethetőséggel, amely még a környezetért is tesz valamit. A menetteljesítményeivel meg lehet békülni, míg minden más paramétere alapján egy nagyon szerethető autó. Persze az árcédulán még ennél is szerényebb összeget látnánk szívesen.
Műszaki adatok |
![Fotó: Hajdú D. András [origo] Fotó: Hajdú D. András [origo]](/i/1010/20101027toyotaaur4.jpg)
![Forrás: [origo] Forrás: [origo]](/i/0910/20091027toyotapri5.jpg)
![Forrás: [origo] Forrás: [origo]](/i/0905/20090529hondainsi2.jpg)