Kisebb lett a vigyor - Mazda3-menetpróba

2011.11.03. 8:23

Elég hálátlan feladat lehetett a Mazda3 frissítése, hiszen egy jól beolajozott tükörpontyon könnyebb fogást találni, mint a Golf-kategória japán eminensén. Végül új lökhárítókat, két új felnit, egy új színt, néhány átszínezett gombot és egy érintőképernyős navigációt sikerült kitalálni, de állítólag csendesebb és merevebb is lett. Ja, és még van egy új, négyfokozatú robotváltó.

Forrás: Mazda
Az új lökhárítóknak és alsó burkolatoknak köszönhetően csökkent a légellenállás.
Még több gyári fotó a galériában, kattintson a képre!

A Mazda3 azon kevés, nálunk kapható "japán autó" egyike, amely még tényleg japánban készül, így nem csoda, hogy az  tölti be a beleköthetetlen eminens szerepét a Golf-kategóriában, ahogyan teszi ezt a Mazda2 a kisautók és a 6-os a középkategóriában. Soha nem fogom elfelejteni a frissítés előtti széria 2009 tavaszán tartott nemzetközi menetpróbáját, ahol az esti vacsoránál a mellettem ülő japán fejlesztőmérnök feltette az ilyenkor kötelezően felteendő kérdést: "hogy tetszett az új 3-as, és találtam-e hibákat az autóban". Kínos csend után annyit tudtam kinyögni, hogy szerintem túlságosan vékony a kormány karimája és béna, hogy az amúgy is aprócska képernyőjű navigációt csak a kormányról lehet irányítani. Legnagyobb meglepetésemre a derék japán mérnökember tollat és papírt ragadott, hogy leírja a hallottakat, amit aztán egész este köszöngetett. Nyilván nem én voltam az egyetlen a fenti észrevételekkel, de akkor is jólesett - amikor a felfrissített 3-as kormánya mögé ültem a mostani menetpróbán -, hogy valahol én is részese lehetettem az autóipar fejlődésének, mert a kormány fogása immár tökéletes, és egy nagyméretű, érintőképernyős navigáció terpeszkedett a műszerfalon. Persze a következő gondolatom az volt, hogy ezek után mi a csodáról fogunk beszélgetni vacsora közben, de szerencsére megúsztam, a ráncfelvarrásra nem hoztak mérnököket, csak PR-osokat, ők viszont nem kérdezősködtek az autóról.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Finoman áthangolták a futóművet, de a menetpróbán ebből nem sok minden derült ki

Ami azt illeti, a tesztvezetést se nagyon erőltették a felfrissített Mazda3 menetpróbáján, a velencei reptér környékén lehetett kisebb-nagyobb köröket tenni, többnyire nyílegyenes országúton és autópályán, így hazudnék, ha azt írnám, hogy éreztem valamit a "finoman áthangolt futóműből", a "megerősített karosszériából" és "az új szivattyúáramlási jellemzőkkel rendelkező szervokormány" visszajelzéseiből. Igazából az kristályosodott ki, hogy nem kristályosodott ki semmi, a felfrissített Mazda3 még csendesebb, kulturáltabb, ezzel együtt sterilebb is lett, mint az elődei, igazából alig emlékeztet már a 2003-ban bemutatott, első generációs 3-asra, amely pengeéles irányíthatóságával és viselkedésével csalt mosolyt az erre fogékonyak arcára. A világban azonban sokkal nagyobb számban élnek olyanok, akik nem sportautósan közvetlen kormányzásra és feszes futóműre vágynak egy családi autótól, hanem egy kényelmes közlekedési eszközre, amely nem mellesleg szépen van becsomagolva, így a 3-as puhulása csak egy magamfajta autóbuzi számára lehet fájdalmas, üzletileg teljesen érthető és törvényszerű folyamatról van szó.

Így erősítették meg a Mazda3 karosszériáját

A 2009-es menetpróbán annyira még nem volt feltűnő a 3-as belterében található - a szürke szinte minden árnyalatában pompázó - műanyag felhozatal, ám azóta a konkurencia szépen emelgette az ingerküszöböt, így már nem lehet szó nélkül elsiklani a fölött, hogy 3-as utastere meglehetősen ingerszegény. Igazából nehéz ezt pontosan megfogalmazni, mert a minőségérzettel nincs baj, látszik, hogy ez az autó úgy össze van rakva, mint egy svájci óra, de pontosan emiatt hiányzik egy kicsivel több kárpit, esetleg némi alumínium a sok műanyag közé. A Mazda mentségére legyen mondva, ők is érzik, hogy ezen a fronton még van hova fejlődni, állítólag a Volkswagen szintjét lőtték be az elérendő célnak, ami ha sikerül, akkor tényleg olyan autók fognak készülni a hirosimai gyárukban, amelyekről lehetetlen lesz majd tesztet írni. A ráncfelvarrás során egyébként annyi változott az utastérben - a nagyméretű navigáción kívül, ami persze feláras -, hogy fényesebb krómkeretet kaptak a klíma tekerőgombjai (hogy gyorsabban felismerhetőek legyenek vezetés közben!) és narancssárga helyett immár fehér színű a fedélzeti számítógép kijelzője.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Megerősített karosszériával és több hangszigeteléssel tették csendesebbé az utasteret

Belülről kifelé haladva sem találkozni sok újdonsággal, némileg átrajzolták a lökhárítókat, ettől egy kicsit kisebb lett a vigyor az autó elején, hátul meg annyit történt, hogy a macskaszemeket kitolták a lökhárítók szélére, és eltüntették a fekete (diffúzorszerű) betétet. Egy tényleg szép, sötétbarna-metál szín jelent meg a kínálatban, valamint két új felni, ám ezeket leszámítva nem változtattak semmit a jól bevált alapformán, ami nem csoda, a forradalmi változtatásokat a következő generációnak tartogatják, ami az eddig megjelent egyetlen grafika alapján bitang jól fog kinézni.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Felül a régi, lent az új Mazda3, a lökhárítón egy kicsit kisebb lett a vigyor
(Még több fotó a galériában, kattintson a képre!)

A motorkínálat nem változott - a szuperhatékony Skyactiv-motorokat a következő szériának tartogatják -, a hajtáslánc terén az egyetlen újdonság egy Activematic névre keresztelt négyfokozatú automata váltó, ami igazából nem is újdonság, csak Európában eddig nem volt kapható. Ez az újsütetű váltó kizárólag az 1,6 literes, 105 lóerős benzinmotorral rendelhető, és ahogy az egy rendes robotváltótól elvárható, nemcsak automataként, hanem szekvenciális váltóként is használható, tehát a váltókar tologatásával kézzel is barangolhatunk mind a négy fokozat között. Manapság, amikor az autógyárak egymásra licitálnak a hét- és nyolcfokozatú váltóikkal, egy kicsit kevésnek tűnhet a Mazda négygangos megoldása, ám aki leginkább városban használja az autóját, annak tökéletes lehet ez is. A rövid menetpróbán elvittünk egy ilyen váltóval szerelt 3-ast, és érzésre még dinamikusabbnak is tűnt, mint kézi váltóval, ami nyilván a rövidebb áttételeknek volt köszönhető, de az sem elhanyagolható szempont, hogy alig érezni valamit a robotváltókra jellemző "bólogatásból" két fokozat között.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Ezt az új színt keverték ki hozzá, a hivatalos neve Autum Bronze Mica

A felfrissített Mazda3 már nálunk is rendelhető, az indulóárat sikerült a négymilliós lélektani határ alá masszírozni némi kedvezménnyel (3 999 900 forint) ami a gyenge forint fényében több mint heroikus lépés az importőr részéről, jól is hangzik, de ebben az alapváltozatban nincs légkondi, így aki klímát is szeretne, annak még további 378 ezer forintot kell összespórolnia a CE felszereltségi szinthez. Aki már idáig eljutott, az nyilván nem fog megállni ennél a pontnál a kereskedésben, és a lelkes értékesítő tanácsára még előteremt majd valahogy 90 ezer forintot a következő szintet jelentő TE nevű csomaghoz, ez ugyanis ár/érték arányban sokkal jobb, digitális légkondival, elektromos hátsó ablakokkal, bőrkormánnyal, színre fújt kilincsekkel, trükkökkel és számos aprósággal tud többet.

Cikkajánló

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Forrás: [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A zoom-zoom-ért kormol
- Mazda3 1.6 dízel

Evolúció
- Mazda3 i-Stop

Más ligában játszanak
- Megane RS-Mazda3 MPS