Bivalyerős turbómotorok Szentgotthárdról

opel 1.6 turbó szentgotthárd
Vágólapra másolva!
Az Opel bemutatta a Magyarországon készülő vadonatúj motorgeneráció első darabját, az 1,6-os benzines turbómotort.
Vágólapra másolva!

A teljesen újonnan tervezett négyhengeres, közvetlen benzinbefecskendezésű, 1,6 literes benzines turbómotor nyomatéka harmadával nőtt a típuselődhöz képest, a fogyasztása és a CO2-kibocsátása 13 százalékkal csökkent. Az új motorcsalád első tagja két változatban készül, mint "Eco Turbo" (125 kW/170 LE, 280 Nm) és mint "Performance Turbo" (147 kW/200 LE, 300 Nm). Az előbbit csekély fogyasztásra és alacsony fordulatszámnál is nagy húzóerőre állították be, a Performance pedig a teljesítményre helyezi a hangsúlyt. Az új motorok 2013 elejétől jelenik meg a márka autóiban.

Ez az egyetlen benzinmotor ebben a lökettérfogat-kategóriában, amelyet két, ellenirányban forgó kiegyensúlyozó tengellyel láttak el. A motor speciális geometriájú feltöltőjét a kipufogócsonkba integrálták. Ez a megoldás az Opel szerint kisebb helyigényű és egyszerűbben gyártható, mint a nagyobb motorokon használatos kettős beömlésű turbó. A turbómotorokra jellemző sziszegést, sivítást, pulzálást és egyéb hangokat alacsony- és magas frekvenciás rezonátorok nyomják el. Elődjéhez képest rugalmasabb is az új motor, ötödik fokozatban 80-ról 120 km/órára gyorsítva 20 százaléknyi időt takarít meg.

Forrás: Opel

A fogyasztás és az emisszió csökkentése érdekében centrális közvetlen befecskendezés mellett döntöttek a tervezők: a gyújtógyertya és a porlasztó is az égéstér közepén helyezkedik el, a főtengellyel párhuzamos vonalban. A hidraulikus feszítésű vezérműlánc csekély karbantartási igényű; a súrlódást hidraulikus hézag-kiegyenlítésű görgős himbák csökkentik. A súlycsökkentés kedvéért két részből készül a motorblokk, alaplemeze présöntésű alumínium. Kovácsolt acél a főtengely, kis átmérőjű hajtókar-csapokkal. Az Eco és a Performance részére két különböző dugattyútípust fejlesztettek ki, specifikus dugattyúfenékkel és égéstér-teknővel.

Forrás: Opel

Az új motorok gyártása ez év végén kezdődik a Szentgotthárdon néhány hete megnyitott motorüzemben. A "Flex Plant" koncepció révén közös futószalagon, igény szerint készülnek a benzin- és dízelmotorok. A sorozatgyártás teljes felfutása után a gyár évi félmillió motor előállítására lesz képes.