Óvatosabban tekerik az órákat a nepperek

használt autó
Vágólapra másolva!
Ugyan a kilométerórák manipulálásának visszaszorítását célzó, szigorúbb jogszabályok csak nyáron lépnek hatályba, már most látszanak pozitív jelek. Egy elemzés szerint a meghirdetett autók futásteljesítménye közelebb került a reális értékekhez.
Vágólapra másolva!

A Használtautó.hu portálon jelenleg kínált használt személyautók 74 százalékánál tüntetik fel a hirdetők a kilométeróra-állást - ez az arány egy éve is hasonló mértékű volt. Azonos korú autók bevallott kilométer-adatainak átlagát vizsgálva viszont az derült ki, hogy egy év alatt az átlagok értéke 8-10 ezer kilométerrel emelkedett, vagyis közelebb került a reális szinthez. Ez különösen annak fényében pozitív fejlemény, hogy a tavalyi üzemanyag-fogyasztási statisztikák az átlagos évi futásteljesítmény csökkenésére utalnak.

Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője szerint alapvető javulásról azért kár lenne beszélni, mert világosan látszik, hogy négyéves kor után az éves bevallott növekmény nem éri el a tízezer kilométert. Emiatt az idősebb évjáratok eltérése a reális szinttől folyamatosan nő, tíz év felett akár a húszszázalékos mértéket is meghaladhatja.

A használtautó-kínálat folyamatosan öregszik, a legtöbb kínált autó ezért már nem a 90-130 ezer kilométer közötti intervallumban, hanem valamivel fölötte található. Emiatt úgy tűnik, hogy a 100 ezer kilométeres lélektani határ is veszített jelentőségéből. Tavaly még 18 százalékkal kevesebb autót hirdettek a 100-110 ezer kilométeres intervallumban, mint a 90-100 ezer közöttiben, noha visszatekerés nélkül statisztikailag itt nem szabadna törésnek mutatkoznia. Fél éve azonban ez a szakadék 10, míg mostanra 6 százalék körüli szintre laposodott.

A Büntető Törvénykönyv nyáron hatályba lépő, ide vonatkozó passzusai már börtönbüntetést is kilátásba helyeznek a kilométerszámláló-műszer manipulálói számára. Lehet azonban bármilyen elrettentő a szankció, a gyakorlat visszaszorulása azon múlik, mennyire sikerül majd a gyakorlatban rábizonyítani a bűnösökre a bűncselekmény elkövetését. A jelenleg is érvényes szabályozás szerint 2012 januárjától tulajdonosváltás vagy műszaki vizsga esetén központilag (a KEK KH adatbázisában) regisztrálják az autó aktuális kilométeróra-állását. Az elmúlt egy év azonban mindössze arra volt elég, hogy a személyautópark mintegy feléről álljon rendelkezésre ilyen, bárki számára elérhető adat. Ami önmagában szintén keveset ér, ha nincsen olyan korábbi érték, amihez azt viszonyítani lehetne.