Sokan spórolnak azzal, hogy nyáron is fennhagyják autójukon a téli gumit, pedig így hosszabb fékúttal, nagyobb zajjal, valamint idő előtti elhasználódással számolhatnak. És ebben az a legszebb, hogy az így megspórolt pénzt valószínűleg elviszi majd a futómű szervizelése.

Nem véletlenül kell cserélgetni a téli és nyári gumikat, ugyanis mind mintázatukban, mind összetételükben jelentősen eltérnek, hogy hidegben, latyakban és aszfaltolvasztó kánikulában egyaránt megfelelő legyen a tapadás. A téli gumi futófelületén számtalan apró lamellát alakítottak ki, amelyekkel meg tud kapaszkodni a hóban, és speciális összetevőjének köszönhetően nagy hidegben is megőrzi a rugalmasságát. Mindezen tulajdonságai azonban a hátrányává válnak, ha tartósan hét fok fölé emelkedik az átlaghőmérséklet, ami kellemetlen meglepetésekkel járhat.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A téli gumi lamellái elvezetik a havat és a vizes latyakot 

Hosszabb fékút, gyorsabb kopás

Az általunk megkeresett gumis szakemberek szerint nem csupán magasabb gördülési zajjal és rezgéssel kell számolnunk, de az autó stabilitását is rontja a szezonon kívül használt téli gumi, ami a fogyasztást is növelheti. Ráadásul nagy melegben és tűző napsütés hatására a gumiban lévő adalékok elpárolognak, ami az abroncs idő előtti öregedéséhez vezet. Nagy melegben a téli gumi intenzív kopással is jelzi, hogy nem erre találták ki, az autó súlyától és teljesítményétől függően akár egy év alatt is lenullázható a négy évszakosnak befogott téli gumi, de jellemzően két-három évet kibírnak, míg elérik a kritikusnak számító 4 mm-es profilmélységet. "Minél nehezebb egy autó, annál gyorsabb a nyári kopás, de ezen felül a lamellák is deformálódhatnak, így a következő téli szezonban ne lepődjünk meg, ha a korábban megszokotthoz képest gyengébb a tapadás - tudtuk meg egy fővárosi gumi- és futóműszerviz munkatársától.

A gyorsabb elhasználódás mellett veszélyesebb tünet, hogy melegben hosszabb fékúttal számolhatunk a téli gumikkal, így nem csoda, hogy sok biztosító külön figyelmet szentel ennek a szerződések apró betűs részében. Sok casco biztosításnál feltétel lehet az évszaknak megfelelő gumi használata, és kárrendezésnél még akkor is figyelembe vehetik, ha álló helyzetben "csak" a tükröket lopták le az autóról. Ez nem vicc, megtörtént eset.

Forrás: MTI
A biztosító megtagadhatja a fizetést, ha nem az évszaknak megfelelő gumival közlekedtünk

Mi a megoldás, ha nem tudunk százezreket költeni a gumicserére?

Jobban járunk, ha a téli gumi használata helyett nem márkás, de új gumit veszünk nyárra, ha anyagi körülményeink nem teszik lehetővé, hogy az ADAC tesztgyőztes abroncsaival járjunk, vallja az összes megkérdezett gumiszerviz, amihez azért nyilván nekik is érdekük fűződik. Jelenleg 13 000 forinttól indul egy átlagos méretű (195/65R15) és elfogadható minőségű nyári abroncs, és a szerelésére és centrírozására is legalább 5-10 ezer forintot tegyünk még félre, ha nem sikerül belealkudni a gumi árába.

A négy évszakos gumi is megoldás lehet, de a gumis műhelyek egyöntetű véleménye, hogy csak speciális esetekben vásároljunk ilyet, mert "a négy évszakos gumi pont akkor hagy cserben, amikor a legnagyobb szükség lenne a tapadásra: hóban és 40 fok körüli hőmérsékleten". Persze ez is használattól függ, aki éves szinten például tízezer kilométer alatt autózik, és havas úton nem is használja az autóját, annak tökéletes lehet.

Forrás: MTI/Czika László
Inkább olcsóbbat, de újat, és lehetőleg ne négy évszakosat vegyünk

Bevált módszer a költségek elosztására, hogy nem egyszerre cserélik a négy gumit, mert nem számít, ha eltérő márkájú és típusú gumik kerülnek a két tengelyre, csak tengelyenként kell egyezniük, viszont alapszabály, hogy mindnek vagy télinek, vagy nyárinak kell lennie. Mindig az új vagy jobb állapotban lévő abroncsokat kell a hátsó tengelyre rakni, hogy az autó stabilitása megfelelő legyen. Szintén sokat lehet spórolni a használt gumikkal, de ennek azért sok buktatója lehet, egy szálhibára vagy szerkezeti sérülésre sokszor csak a használat alatt derül fény, akkor meg már nehezen lehet bebizonyítani, hogy nem nálunk keletkezett a kár. Ugyancsak fontos paraméter a gumik kora, és erre egyre többen figyelnek vásárláskor is, ám egy gumis cég munkatársa szerint az abroncsokon feltüntetett DOT szám (gyártás időpontja), csak egy kiindulási pont lehet: "A szakszerűen tárolt új gumik esetén nem sokat számít a gyártás éve, mert az abroncsok az első felszereléstől kezdve öregszenek leginkább az UV fény hatására". Ez így szépen és hihetően is hangzik, az viszont már más kérdés, hogy egy átlagvevőnek fogalma sincs arról, hogy a kiszemelt gumi milyen körülmények között töltötte a gazdára találás előtti éveit. Magyarországon az elmúlt téli szezonban az autósok 52 százaléka járt öt évnél idősebb téli gumival a Nonstopgumi.hu statisztikája szerint.

Kevesebbet spórolhatunk a téli gumikkal, mint gondolnánk

Az évszakoknak megfelelő gumigarnitúrák ötévente minimum 166 000 forintba kerülnek (egy átlagmérettel számolva), a felszerelés, illetve átszerelés költségével együtt, abban a szerencsés esetben, ha a téli és a nyári gumi is felnire van szerelve, tehát lekapják az egyiket, majd centrírozás után felszerelik a másik garnitúrát. Éves szintre lebontva a különbség 1876 forint a normális és a kizárólag téli gumis használat között, mert a téli gumi a nyári üzemben gyorsan elhasználódik, ezért nagyjából háromévenként le kell cserélni. A gumi kopásán kívül a futómű alkatrészeit is idő előtt elhasználhatjuk, ha időközönként nem centríroztatunk, viszont ezt jellemzően elhagyják a nyáron is téli gumit használók, így az egész éves téli gumihasználat akár 10 000 forinttal is olcsóbb lehet, de később a többszörösét is kifizethetjük egy idő előtti kerékcsapágy- vagy gömbfejcserénél.

Kiadás táblázat1. év2. év3. év4. év5. évÖsszesenÉvente
Nyári gumi 13 000 Ft/db52 000 Ft
Felszerelés és centrírozás5000 Ft5000 Ft5000 Ft5000 Ft5000 Ft
Téli gumi 16 000 Ft/db64 000 Ft
Felszerelés és centrírozás5000 Ft5000 Ft5000 Ft5000 Ft5000 Ft166 000 Ft33 200 Ft
Csak téli gumi használata64 000 Ft
Felszerelés és centrírozás5000 Ft69 000 Ft23 000 Ft
Különbség10 200 Ft

A fenti táblázatból látható, hogy ha háromévente cseréltetünk téli gumit, akkor éves szinten csak mintegy 10 ezer forint körüli összeget spórolunk meg ahhoz képest, ha öt évig kihúznánk két garnitúrával és ezek évenkénti kétszeri cseréjével.