Megtapogattuk az új Mercedes C osztályt

Mercedes C-osztály gizmók
Vágólapra másolva!
A legkisebb hosszmotoros Mercedes a középkategóriában elsőként légrugózást, intelligens klímaberendezést és olyan minőségű utasteret kínál, amilyet eddig csak a luxusautókban láttunk.
Vágólapra másolva!
Ég és föld a különbség a mostani Mercedes C osztály belső teréhez képest; az új fiatalosabb, tágasabb és jobb minőségű

(kattintson a képre, galéria nyílik!) Forrás: Mercedes-Benz

Stuttgartban, egy elsötétített teremben nézhettük meg a 3-as BMW és az A4-es Audi új kihívóját, de a belépés előtt le kellett adni minden olyan eszközt, ami álló vagy mozgókép rögzítésére alkalmas. Erre azért volt szükség, mert ezen a bemutatón a külső formatervet még titokban akarták tartani, csak a belső teret és a fejlett technikai megoldásokat ismertették az újságírókkal. Már amikor a prezentáció helyszínéül szolgáló filmstúdió felé tartottunk, akkor is láttunk egy új C osztályt Stuttgartban az utcán, de az a példány még erősen álcázva volt fekete műanyag takaróelemekkel. Vezetője egykedvűen vette tudomásul, hogy az üvegre tapadva nézzük a járművét, biztos nem először találkozott a jelenséggel.

Szerencsére a rendezvényen jóval kevésbé álcázták az autókat, mindössze egy vékony fekete matricát ragasztottak a négy lámpára, és persze arra is ügyeltek, hogy viszonylag sötét legyen a teremben. Ennek ellenére egész jó képet kaptam arról, hogyan is néz ki a W205 kódnevű, negyedik generációs C osztály, ráadásul a fedélzeti menürendszer egyik menüpontjában jó minőségű grafikán is láthattam. Képzeljenek el egy nagyjából 4,7 méteres limuzint, amely profilból és hátulról mintha az új S osztály kiköpött mása lenne, az orra viszont inkább a frissített E osztályra és a CLA-ra hasonlít. Bár pontos adatokat nem mondtak, az biztos, hogy nagyot nőtt hosszirányban, és a tengelytávja is. Erre szükség is volt, hiszen az elvileg kisebb CLA hosszabb a leváltásra váró jelenlegi C osztálynál. Hátul érezhetően nőtt a lábtér, és beszállni is könnyebb lett a nagyobb ajtónyílás miatt. Utazni azonban továbbra is az E osztályban lesz jobb hátul, mert a C osztály hátsó ülése elég mélyen van, viszonylag rövid az ülőlapja, és a kupés tetőív miatt a fejtér sem nevezhető túl tágasnak, kiváltképp, ha az üvegtetőt is megrendelik hozzá.

Egy korai vázlat a műszerfalról. Olasz a formaterv Forrás: Mercedes-Benz


Nagyon büszke a Mercedes az új, acél-alumínium hibrid karosszériára, melynek segítségével állítólag elérték, hogy a C osztály legyen a kategória legkönnyebb modellje. A korábbi 9 helyett a karosszéria 48 százaléka készül alumíniumból, a nagy szilárdságú acélok aránya 3-ról 8 százalékra, az ultranagy szilárdságúaké 3-ról 4 százalékra nőtt. Mivel az acél és az alumínium nem forrasztható össze, egy sor új rögzítési eljárást dolgoztak ki (ragasztás, összeszögelés), és sok olyan alkatrészt egy darabban öntöttek ki alumíniumból, amelyek eddig több darabból álló acélelemek voltak, emellett az összes külső takaróelem is könnyűfémből készül. Akár a 100 kilogrammot is elérheti a tömegcsökkenés, így a legkisebb motorral körülbelül 1,3 tonnát nyom majd az autó. A fogyókúra, a jobb légellenállás és az átdolgozott motorok együttesen azt eredményezik, hogy a C osztály fogyasztása átlagosan 20 százalékkal mérséklődik.

A karosszéria közel fele alumínium, a külső panelek is abból vannak. A merevség szempontjából fontos helyekre ultranagy szilárdságú acélt tettek Forrás: Mercedes-Benz

Természetesen már az új négy lengőkaros első, és az 1982-es 190-es (W201) óta csiszolt öt lengőkaros hátsó futómű is alumíniumból készül, így jelentősen csökkent a rugózási komfortra és az úttartásra hatással lévő rugózatlan tömeg. Háromféle hangolás (kényelmes, sportos, ültetett sportos) rendelhető majd az acélrugós változatokhoz, mindhez jár az automatikusan az útviszonyokhoz alkalmazkodó lengéscsillapítás. Negyedikként rendelhető lesz a kategóriában először (csak az erősebb motorokhoz) első-hátsó légrugózás is, amely nem csak a gördülési komfortot javítja észrevehetően a gyártó szerint, de segítségével rossz úton emelni, 120 km/h fölött pedig süllyeszteni is lehet majd a karosszériát. Ennek négyféle hangolása közül gombnyomásra lehet majd váltani, emellett az is a légrugózás előnye, hogy teljes terhelésnél is változatlan marad az autó hasmagassága.

A COMAND menürendszer új vezérlője intuitív és ergonomikus. A felső része egyszerre kéztámasz, gomb és tapipad, de mozgásérzékelője is van Forrás: Gulyás Péter


Az üléspróba után nem túlzás azt állítanom, hogy a belső tér olyan minőségű lett, amilyet eddig ebben a kategóriában nem lehetett látni. Remek anyagminőség és gondos összeszerelés jellemzi, a formák legalább olyan fiatalosak, mint az A-B-CLA osztályban, de itt a felhasznált anyagok összehasonlíthatatlanul jobb minőségűek. Egy olasz formatervező elárulta a bemutatón, hogy két terv készült az utastérre, az egyik az olaszországi, a másik a németországi Mercedes dizájnstúdióban, az igazgatótanács végül az előbbi mellett döntött, talán a képeken is átjön, miért.

Persze mi csak a gazdagon felextrázott változatokat láthattuk, viszont ezek már-már tényleg egy szinten vannak az S osztály utasterével, egyes kapcsolók (ablakemelő, világítás) konkrétan abból érkeztek. A műszerfal talán legszebb része a lankásan eső, széles középkonzol, ami egyáltalán nincs túlzsúfolva gombokkal. Felül a három kerek légbeömlőt találunk, alatta a „terasszerű”, kiugró gombokkal, amelyek a korábbi S osztályra emlékeztetnek. Az automata váltós változatok középkonzolja szinte kopár, mivel az előválasztó kar a kormány jobb oldalára költözik, kézi váltós autót nem láttunk, de azokon a váltókar a hagyományos helyre kerül. Teljesen új vezérlőtárcsát fejlesztettek ki a COMAND fedélzeti menürendszerhez, a tárcsa fölé egy kéztámasz nyúlik be, ami tapipadként és lenyomható gombként is funkcionál. Erre nemcsak kézírással lehet betűket rajzolni, de az okostelefonokról ismert módszerrel két ujjal lehet nagyítani, kicsinyíteni, és jobb-balra mozogni a menüben. Hamar meg lehet szokni a használatát, és ha rááll az ember keze, akkor sokkal gyorsabban lehet használni vele a COMAND-ot, mint a tárcsával. Maga a képernyő is jobb felbontású lett, a műszerfal tetején trónoló, eltüntethetetlen, táblagép kinézetű monitor 7 és 8,4 hüvelykes méretben készül, és nem érintésérzékeny.

Kicsit megkésve, de a Mercedes is bemutatta a Head-Up Displayt. A szélvédőre vetített 21 x 7 centiméteres kép 480 x 240-es felbontású. Sok információt közöl a sebesség mellett, például a navigációs és a vezetéstámogató rendszerek üzeneteit Forrás: Mercedes-Benz


A világ egyik legfejlettebb klímaberendezése is rendelhető lesz a C osztályhoz, ez képes arra, hogy a navigáció alapján felismerje az alagutakat, és ekkor belső keringetésre kapcsoljon. Emellett beépített illatosítóval is el van látva (patron a kesztyűtartóban), négyféle illat közül lehet választani, ezek egyike sem ivódik be a kárpitokba vagy a ruhába. Ionizáló funkciója is van a klímának, ami azért jó, mert a töltéssel rendelkező oxigénmolekulák megkötik a vírusokat, baktériumokat és a spórákat, és a közérzetet is javítják. Újdonság, hogy az első utasülés automatikusan felismeri, ha gyerekülést tettek rá, és ekkor kikapcsolódik az első utaslégzsák. Ez jobb megoldás, mint a kulcsos, mert annál az ember elfelejtheti visszakapcsolni a légzsákot, ha már kivette a gyerekülést. A C osztályhoz minden olyan vezetéstámogató rendszer elérhető lesz, ami az E-hez és az S-hez már rendelhető, így akár a kormányozni is képes radaros tempomat, vagy a megfelelő oldali fékek működtetésével a nem kívánt sávváltást megakadályozó sávtartó asszisztens is.

Sajnos a motorokról még nem tudunk semmit, és az is kérdéses, hogy a Mercedes-Benz fejlesztés alatt álló kilencfokozatú automata váltója elkészül-e a típus gyártásának kezdetéig. Egyelőre annyi tűnik biztosnak, hogy a negyedik generációs C osztály világpremierje a januári Detroiti Autószalonon lesz, az európai közönség először a március eleji Genfi Autószalonon láthatja majd.

Nem nevezhető teherautósnak az új Mercedes V osztály belső tere. Persze a Vitoé egyszerűbb lesz Forrás: Mercedes-Benz

A V-osztály is megújul

A C-osztály mellett megnézhettük egy sötét teremben az új, enyhén álcázott V-osztályt is, ami visszatér ehhez az elnevezéshez a Viano helyett. Bátran kijelenhető, hogy a W447 kódnevű busz sportosabb arányokkal rendelkezik, mint a jelenlegi Viano, nagy újdonsága, hogy a csomagtérajtón lévő üveget külön is lehet nyitni, ami főleg szűk parkolóhelyeken lehet hasznos. A legtágasabb Mercedes személyautó akár nyolcszemélyes utasterével ideális jármű lehet családi kirándulásokhoz vagy üzleti tárgyalásokhoz is, persze shuttle járműként is sok helyen fogják használni. Személyautós lett a műszerfal, a formák, az anyagok és a technika is a C-osztályt idézik. A V-osztály is megkapta az új COMAND vezérlőtárcsát a fölé hajló tapipaddal és a jobb felbontású képernyővel. Megjelennek a Mercedes személyautókból ismert vezetéstámogató rendszerek, ezek közül a fáradtságfigyelő és az oldalszél-asszisztens a szériafelszereltség része lesz. Természetesen a márciusi világpremier után nem sokkal a Vito nevű haszonjármű változata is megjelenik majd a V-osztálynak.