Bő két autó-életöltőnyi másfél évtizeden át ontották a gyártósorok a Twingo első generációját, amely főleg tágasságával, ártatlan gombszemeivel, illetve a kreténség határát súroló színeivel és extráival vette le lábukról a - főleg női - vásárlókat. Aztán a Renault beleesett a szokásos bestseller-utódlási hibába: félve újította meg, a második széria nem lett érdekes karakter, viszont a régi sem volt már.
A harmadik generáció most tiszta lappal indul, szinte az utolsó csavarjáig új, a modellcsalád életében először ötajtós, és ami még különösebb, farmotoros. Több évtizedes szünet után használ újra ilyen elrendezést a francia gyártó (valaha a kompakt 4CV-Dauphine-R8 sorozat ismertetőjegye volt ez), amiben gazdasági megfontolások is szerepet játszottak: az új Twingót közösen fejlesztették a farmotor-specialista Smarttal, kétpetéjű ikertestvére a kényszerpihenő után visszatérő Forfour lesz.
Jópofa figura lett a legkisebb Renault, amelynek külsejét főleg egy magyar dizájner, Wittinger Csaba tervezte. Már az arányok is szokatlanok: a kasztni sarkaiba kitolt kerekeivel profilból olyan, mintha nyújtózkodna, tömpe orrából pedig érdekes vonalú fényszórók pásztázzák az utat. Tanulmányként szögletesebb lámpát kapott a régi R5 stílusában, de állítólag a vevők gömbölyűbbet akartak, hát megkapták. Szerencsére a csupa üveg, előredöntött hátfalhoz és a vállakhoz alig kellett hozzányúlni.
Tüzetesebben szemlélve feltűnik néhány érdekes részletmegoldás, például a LED-es zseblámpaszerű nappali fény, a rejtett hátsó kilincs és a hátsó rendszám körüli szellőzőrács, plusz, minként a kategória divatja diktálja, rengeteg dekorációs elemből, például matricából, felniből vagy díszbetétből lehet válogatni. Dicséretes, hogy a Renault nem engedi szabadjára a vevők fantáziátlanságát, így az utakat ellepő szürke szín egy árnyalatára sem fényezik - de ez nem jelenti azt, hogy mind harsány volna.
Bizonyos konfigurációkból máris kinéznénk a Gordini sportmodellt, ám egyelőre három hengerrel kell beérni. Az alapváltozatokat ezres motorocska hajtja, a minik között átlagos 70 lóerővel, mely ismerős paraméterei ellenére nem a Fortwoból való blokk, hanem vadiúj francia fejlesztés. Nálunk nem adják start-stop rendszerrel, az erősebb, turbós változat viszont Magyarországon is minden lámpánál abbahagyja majd a morgást. Ez a 90 lovas, 900 köbcentis TCe-blokk már ismerős lehet más Renault-okból, a dinamikája viszont aligha, hiszen egyikben sem mozgat potom kilenc mázsás tömeget.
Ahhoz, hogy hozzáférjünk a nívópálcához, hat csavart kell oldani a csomagtér alatti burkolaton, míg az ablakmosót és az akkut a kocsi orrában találjuk, miután kissé macerásan előrecsúsztatjuk a fedelet. Sajnos elöl nincs kiegészítő rakodóhely, cserébe az utastérben sok praktikus tárolóhelyet alakítottak ki a szlovén gyár robotjai – merthogy itt készül ám az új Twingo és a Forfour. Aki orr és orrmotor híján Kispolszki-biztonságra gyanakodna, megnyugodhat a négycsillagos törészteszt hallatán, extraként pedig a műfajban nem túl leterjedt módon a sávelhagyásra is tud figyelmeztetni.
Ahogyan kívül, úgy belül is személyre szabható a Twingo, a színes betétek és a mozgalmas formák ügyesen dobják fel a műanyagok dominanciáját, amelyek az ajtókárpitoknál alig joghurtos pohár-vastagságúak. Jól rá lehet látni a forgalomra a magas és egész kényelmes ülésekből, aki pedig igazi hangulatfokozót akar, hátrahúzható vászontetőt is rendelhet. Ahogy a Clióhoz, úgy ehhez is kérhető érintőképernyős R-Link navigáció, az igazán zseniális megoldás azonban az olcsóbb R&GO dokkoló, amely az okostelefon kijelzőjén jeleníti meg a fedélzeti számítógép és az offline navigáció adatait.
A Renault büszke rá, hogy miközben tíz centivel összement a Twingo, elöl trónoló, külön gépház híján nőtt az utastér helykínálata. Ez így is van, hátul valóban éppen elfér két átlagos testalkatú felnőtt, bár nyilván nem ez a tökéletes sofőrös limuzin. A 188 literes csomagtartó ugyanakkor visszalépés az előző generációhoz képest, ráadásul sínen tologatás helyett csak a háttámla meredekebbre állításával lehet bővíteni. Szinglijáratként viszont az anyósülés támlája elfektethető, ilyenkor nyugodtan jöhet létra is.
Női bevásárlókocsiként sokan lenézik a miniket, nem is sejtve, hogy ezek valódi, klasszikus vezetési élményt képesek nyújtani a mai kapszulaként szigetelt, túlsúlyos autók világában. E műfajban az új Twingo ígérkezett az egyik legjobb játékszernek, és nem is kellett csalódnunk benne: pontos a váltója és ügyesen kanyarodik, miközben nagy tengelytávja miatt nem bukdácsol úgy, mint egy Fiat 500-as.
Farmotoros elrendezését is ügyesen hasznosítja, de nem driftelőként, hanem a városi manőverezés mestereként: 45 fokos szögig alá lehet szedni az első kerekeket, így döbbenetesen kis helyen fordul, ráadásul ez erősebb változat változó áttételű kormányán keveset kell tekerni. Utóbbit sajnos a menetpróbán nem tapasztaltuk meg, mert egy 70 lóerős, szívómotoros tesztautót dobott a gép, ami kellemes társnak tűnt, de a flott haladáshoz - a hosszú áttételek miatt - sokáig kellett pörgetni. Ám hogy legkésőbb mikor kell felváltani, fordulatszámmérő híján csak a leszabályozásból tudtuk meg.
A legolcsóbb, Life felszereltségű Twingo 2,59 millió forinttól kapható, minden fő tételt tartalmazó biztonsági felszereltséggel, de igen fapados kivitelben: kézzel kell kurblizni az első ablakokat, és még osztott hátsó ülés vagy rádió sincs benne. Jól mutat az ára a prospektuson, de élő ember nem fog ilyet venni, hiszen nem lehet klímát rendelni hozzá - az csak a második, 2,89 milliós Zen kivitelhez választható. Turbómotort egyedül Intens csúcsfelszereltséggel kombinálnak 3,5 milliós áron, amit persze meg lehet, sőt, az autó karaktere miatt meg is kell toldani még néhány dekor-extrával.
Ha a fiktív belépő-Twingót más, klímátlan alapmodellekkel hasonlítjuk össze, kiderül, hogy olcsóbban, 2,5 millió forintért csak a Kia Picantót vagy Hyundai i10-et lehet elvinni, a friss Toyota Aygo hasonló teljesítménnyel már 2,7 millióról indul (a Peugeot 108 és a Citroen C1 nem kapható még itthon). A kategória legtágasabbjának számító VW Up és Skoda Citigo ára ötajtósként, csenevész 60 lóerővel 2,8 millió, és a Fiat Panda sem olcsóbb. De vajon ki fog majd prémium-felárat fizetni a Smart-rokonért?
Műszaki adatok - Renault Twingo SCe 70