A szocialista autóipari vállalatok mind komoly ralicsapatot állítottak ki, a legtöbb típusból hozzánk is eljutott néhány darab a hetvenes évektől kezdve. Itthon elsősorban a gyári Skodákat (110-es, 120-as és 130-as változatokat) ismerhettük Balatoni Mihály és Sándor István révén, a Ladák, Wartburgok, Polski Fiat 125-ösök, Trabantok itthon épültek, sokszor gyári versenycuccok felhasználásával.
Wartburgból elsősorban a 353-asra emlékezhetnek, akik a régi idők ralijaiért rajonganak, talán Leitold Károly, Kardos Lajos, Kővári György, Jantkó Ferenc a legismertebbek a kelet-német márkát hajtók közül. A legismertebb hazai púpos Wartburg Ferjáncz Attiláé, aki egy 312-es kiskerekűvel tette le a névjegyét, amikor is
a váltó hibája miatt rükvercben teljesítve a távot
megnyerte a Műegyetem előtti szlalomversenyt.
Ám nagykerekű 311-esre még az öreg rókák közül is kevesen emlékeznek, csupán néhány példány futott a hazai mezőnyben a hatvanas évek elején. Ezek azonban itthon átalakított, minimális tuninggal felpiszkált túramodellek voltak, nem nagyon volt közük a gyári versenyautókhoz. Eredetileg négy gyári 311 GT futott, ezek nemcsak a vasfüggöny mögötti „baráti" országok futamain álltak rajthoz, de felbukkantak többek között Monte Carlóban és az osztrák Alpenfahrt ralin is.
Bár kívülről nem nagyon tértek el az utcai modellektől, és futóművük is közel állt az eredetihez (csak a lengéscsillapítókat cserélték keményebbre), az autó orrában csodákat láthattak azok a szerencsések, akik bepillanthattak a géptérbe. A nagyon ritka 313-as kupé dupla BVF H362 karburátorain szürcsölte a keveréket, értelemszerűen annak szívósorán keresztül.
Persze más volt a főtengely, a kipufogórendszer, módosítottak a váltóáttételezésen, a vezérlésen és a gyújtáson, erősítettek a négy dobos fékrendszeren. Bőven 50 lóerő feletti teljesítmény jött így ki, miközben a korai 311-es 37 lóerőt tudott a próbapadon. A négy gyári autó mellett volt egy ötödik is, de ezt
valójában maga építette egy kelet-német mérnök, Gerhard Richter.
Azért lehetett végül mégis gyárinak tekinteni, mert a wartburgosok minden olyan cuccot a szakember rendelkezésére bocsátottak, amit egykor maguk is betettek a titkos recept alapján összeállított rakétáikba.
Ezt a kiváltságot azért kaphatta meg Gerhard Richter, mert egyszer életmentő segítséget nyújtott a gyári csapatnak. 1962-t írunk, amikor a Szovjetunióba, a Drushba Rallyra tartó Wartburg-csapat egyik autójában megállt a motor. Javítani nem lehetett, cserélni kellett, ám ez a teljes csapat kizárását jelentette.
Úgy menekültek meg, hogy Gerhard Richter még az egyik magyar ellenőrtől vett egy flakonnyi olyan festéket, amivel „plombálták" a motorokat és a fontos részegységeket. Kemény 150 forintot fizetett érte, de megérte, ugyanis így
a szovjet határ előtt betett motort is megfestették,
vagyis nem tűnt fel a csere. A Wartburg-gyár nagyon hálás volt Richter úrnak, és ezt spéci alkatrészekkel fejezte ki.
Így lett 311 GT Gerhard Richter Wartburgjából, s ez az autó még abban az évben végigment a Béke-Barátság Rallye-n, amely Balatonföldvárról rajtolt, és több mint 4600 kilométer megtétele után Drezdában ért véget. Az autót a család eladta, és néhány évvel ezelőtt, hosszú keresgélés után lelt rá Gerhard fia, Frank a lengyel határ közelében. Megvásárolták, és eredeti állapotára építették vissza.
A már említett technikai „csemegék" mind bekerültek a géptérbe, s mivel Richterék a mai napig szoros kapcsolatban vannak a Wartburgokkal (kétütemű motorokat tuningolnak és versenygépeket építenek), nem volt gond tökéletes motort építeniük: a háromhengeres most 74 lóerős.
Ezzel sok gyanútlan autóstársat képesek meglepni, hiszen nem sokan gondolnák, hogy az alvázas, keskeny gumikon futó szürke-fehér 311-es mire képes. Igaz, a dupla rezonátorral összerakott, ércesen muzsikáló kipufogóból és a tető közepére tett extra fényszóróból már sejthetik, hogy nem a nagypapa mindentől óvott kincsével akadtak össze.
Richterék számos átlagtartó ralin rajthoz álltak az elmúlt években, a Monte-Carlo és a Rajd Polski Historic is megvolt már,
általában bordó 353-asukkal indulnak, a 311-est keveset használják.
Ezért is volt nagy megtiszteltetés a Volán Rallye Historic szervezőinek, hogy a 2016-os futamra ezzel érkezett meg Frank és felesége, Sonja. Hiba nélkül teljesítették a 420 kilométeres távot, ráadásul a szűkös kabinban arra is tudtak koncentrálni, hogy kevés hibával az abszolút tizedik helyre behozzák az autót.
Műszaki adatok - Wartburg 311 GT (1959)
Motor: háromhengeres, soros, résvezérlésű, kétütemű benzines, elöl hosszában beépítve. Két darab BVF H362 karburátor, megszakítós gyújtás. 12V-os elektromos rendszer, generátor. Hengerűrtartalom: 992 cm3. Furat x löket: 73,5 x 78,0 mm. Teljesítmény: 74 LE, kb. 5500/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú, kézi kapcsolású, szabadonfutós sebességváltó, elsőkerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.
Felfüggesztés: elöl-hátul keresztlaprugós felfüggesztés, hátul merev tengely. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös rendszer. Fogasléces kormánymű. Felépítmény: négyajtós, alvázas acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4300x1570x1450 mm. Tengelytáv: 2450 mm. Saját tömeg: 920 kg. Tank: 40 l. Gumiméret: 155 R 15.
Öreg autók versenye a Dunakanyarban
Újból felbőgnek veterán autók motorjai a Pilisben és a Dunakanyar legszebb útjain. Augusztus 27-én rajtol az MNASZ Historic Regularity Rallye Kupa 2016-os szezonjának harmadik futama, a Retro Mobil Historic. Az esemény átlagtartó túraverseny, amelyen az oldimer és youngtimer korú autók közel 200 kilométert tesznek meg, miközben az egyes kijelölt szakaszokon tartaniuk kell az előre meghatározott átlagsebességet.
Mindegyik járműveket GPS-es nyomkövetővel figyelik a szervezők, és az nyer, aki a legpontosabban betartja az előírt tempót. A közúton, a KRESZ szabályait betartva zajló futam rajtja reggel 10.00 órakor lesz a Magyar Autóklub budapesti, Berda József utcai szolgáltató központjában.
A gépátvétel és a rajtszámok kiosztása 8 órakor kezdődik, az autók Fót, Őrbottyán, Verőce, Kóspallag, Márianosztra, Letkés, a szlovákiai Párkány, Esztergom, Dobogókő és Csobánka érintésével érkeznek vissza a fővárosba. A befutó is az Autóklub központjában lesz, az első autó várható érkezése délután 14.30 óra. A versenyt szervező Auto News Kft és a MAK ezen a napon különféle élményprogramokkal is várja a közönséget a központ parkjában. További információk: www.retrohistoric.hu.