Leesett az állunk a Red Bull-főnök üvegpalotájában

Red Bull Hangar-7
Vágólapra másolva!
Építészeti remekmű, de a lényeg nem maga az épület, hanem ami benne van. Versenyautók, motorok, harci és polgári helikopterek, utasszállító és vadászgépek, rakétaruhák és még művészeti alkotások is láthatóak a Hangar-7-ben, Budapesttől mindössze 5 órányi autózásra. A belépőt a Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz állja.
Vágólapra másolva!
Impozáns látvány kívülről is a Hangar-7.
Kattintson a képre, hogy az összes járművet fotókkal és képaláírásokkal bemutató galéria megnyíljon!

Forrás: Hangar-7

Sebastian Vettel minden magyartudására szükség volt, amikor pár éve egy reklámfilmben az előbbi mondatot kellett elszavalnia. Csak az ékezetes betűkkel gyűlt meg a baja, ezt leszámítva jól megoldotta a feladatot.

Az utolsó szívómotoros és világbajnok Red Bull, a 2013-as RB13 egy helikopter társaságában Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Hogy miért jövök elő ezzel? Azért, mert aki egyszer eljut a salzburgi Hangar-7-be, az jó eséllyel tényleg úgy fogja érezni magát, mintha az energiaitalos cég világába csöppent volna, ahol az üvegkupola alatt a modern festmények jól megférnek a harci és polgári helikopterekkel, vadász- , utasszállító és műrepülő gépekkel, Forma-1-es versenyautókkal és egzotikus trópusi növényekkel.

Ki rendelte a Checker sárga taxit? Mindenféle jármű jól megfér egymás mellett Fotó: Gulyás Péter (Origo)

A Hangar-7 ötlete egy szimpla problémával indult: a 90-es évek végén a Flying Bullsnak,

a Red Bull repülős különítményének új hangárra volt szüksége,

ráadásul olyanra, amelyet a repülők és helikopterek tárolásán kívül másra is lehet használni. Fontos kitétel volt, hogy a Flying Bulls kollekció legnagyobb és legfontosabb darabja, a 9 méter magas vezérsíkkal rendelkező, légcsavaros Douglas DC-6B utasszállító is beleférjen. A csillogó veterán múltja is különleges, egykor a jugoszláv marsall, Tito szolgálatában állt.

A 850 lóerős AS 350 B3+ "Écureuil" helikopter fölött az épület plafonján lévő, pallón megközelíthető 360 Bar látható Fotó: Gulyás Péter (Origo)

A salzburgi repülőtér mellett megépült hipermodern üveghangár tervezése 1999-ben kezdődött (Volkmar Burgstaller salzburgi építész vezetésével),

és 2003 augusztusában adták át.

A 64 300 köbméter térfogatú, légies épület szárnyprofilt formáz, de valójában egy keresztirányban döntött üveg-fém ellipszoid.

Hihetetlen kihívást jelentett a statikusoknak a tervezés a döntött ellipszoid forma miatt Forrás: Hangar-7

1200 tonna acélt és 380 tonna speciális üveget használtak fel hozzá,

az 1754 üvegdarabot változatos formákban gyártották le, hogy illeszkedjenek a fémvázhoz. A 100 méter hosszú és 67 méter széles épület önmagában is lenyűgöző alkotás, de csatlakozik még hozzá két, a bejáratot határoló üveghenger is, amelyekben irodák, lounge-ok és éttermek kaptak helyet.

Éjszaka is emlékezetes látványt nyújt Forrás: Hangar-7

Statikailag hatalmas kihívást jelentett az épület, mivel a merevséget adó acélszerkezetet a lehető legvékonyabb elemekből kellett összeállítani, hogy a kilátást a legkevésbé zavarja. Belülről nézve

olyan hatást kelt az épület, mintha megnyílt volna az égbolt

a régi repülőgépek, helikopterek és versenyautók fölött.

Ez az 1981-es francia Alpha Jet OE-FDM könnyű vadászbombázó, a világ első civil használatra is engedélyezett ilyen gépe Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Napszaktól függően más és más fényviszonyok uralkodnak a kiállítótérben, ami a benti atmoszférára is hatással van. A kábelezés, szellőzés és fűtés mind-mind észrevétlenek a látogatók előtt, viszont a közeli, hófödte hegycsúcsok nagyon is láthatók.

2012 októberében ebben a ruhában hajtotta végre Felix Baumgartner a sztratoszféra-ugrást. 39 045 méterről ugrott ki, 1342,8 km/h sebességgel zuhant a Föld felé, 4 perc 19 másodpercet töltött szabadesésben, és végül sikeresen ért földet Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Átadása óta a Hangar-7 koncepciója is változott,

már jóval több, mint egy repülőmúzeum,

amelyben működő, gyakran használt járműveket tárolnak. Inkább egy olyan közösségi térré fejlődött, amely kiállítások és prezentációk kedvelt helyszíne, ahol a technológia, a modern művészetek és a gasztronómia adnak randevút egymásnak Dieter Mateschitz, a Red Bull-alapító osztrák milliárdos elképzelései alapján. A Hangar-7 mindennap 9 és 22 óra között van nyitva, a belépés ingyenes. Ha kíváncsi a teljes gyűjteményre, lapozza végig a cikkhez kapcsolódó galériát, érdemes!

Salzburg

A mai Ausztria legrégibb városa, Salzburg 146 ezer lakosával Bécs, Graz és Linz után a negyedik legnagyobb osztrák település, központja a Salzburg-Berchtesgadener Land-Traunstein régiónak. A várost gyakran Mozartstadt-nak is nevezik, hiszen itt született, és rövid életének több mint a felét itt is töltötte Wolfgang Amadeus Mozart. Salzburgban mindenekelőtt az óváros és a Hellbrunni kastély rendelkezik nagy kulturális hagyományokkal, de itt található többek között Ausztria legöregebb alagútja (Sigmundstor), Közép-Európa legnagyobb épen maradt katonai építménye (Festung Hohensalzburg), a világ legrégebbi fennmaradt kötélvasútja. (Reißbahn), és Hohensalzburg vára is, amely Európa legnagyobb, teljes épségében megmaradt középkori építménye. A bevehetetlennek tartott erőd mai méretét 1527-ben érte el, 1816-tól a második világháborúig kaszárnyaként üzemelt.