Rendhagyó sajtótájékoztatón leplezte le a Kia Hungary legújabb favoritját, a Ceed szerintük SUV, de a valóságban inkább crossover átiratát. A cég a modell aktuális tévéreklámjának élőszereplős, saját munkatársakkal előadott adaptációjával indította útjára a kompakt szegmens listavezetőjének szerepjáróját, az XCeedet (idén januártól augusztusig a Datahouse adatai szerint a legnépszerűbb kompakt autó volt Magyarországon a Ceed).
A vicces felvezetés közben csak úgy röpködtek a komoly adatok, amelyek valahogy mindig az orruknál fogva vezették a közönséget. Egy-két jó szimatú autós újságíró persze hiányolta a színes, szagos statisztikákból a Suzuki Vitara és a Dacia Duster adatait, de,
ha a csak fronthajtásúként elérhető alsó-közepes városjárókat nézzük, elnézhető ez az apró trükk.
5,99 millió forintért ugyanis az XCeed a több autó, kevesebb terepjáró arányt képviseli a menő kiegészítőkre vágyó fogyasztói társadalom elvárásainak megfelelően. A premieren kiállított flotta
a VW Golf, Ford Focus és Opel Astra eladásait idén túlszárnyaló alapmodell feletti szintet hozta.
Jóllehet, a Ceedtől több jelentős ponton eltérő XCeedet a VW TRoc és mérettársainak riválisaként talán túlzás beállítani (pedig történt rá kísérlet), na de az X előtag jogosságához kétség sem férhet.
A 4395 mm hosszú, 1826 mm széles és 1495 mm magas kompakt crossover szabad szemmel is jól elkülöníthető a sorozat többi tagjától. Egészen pontosan 85 mm-rel hosszabb, 26-tal szélesebb és 48-cal magasabb a földszintes, ötajtós ferdehátú alapkivitelnél, a tengelytáv azonban maradt 2650 mm, míg a csomagtartó 60 literrel, 426 literre öblösödött.
A lemezek diszkrét átszabása és a 32-44 mm-rel növelt hasmagasság, illetve a 48 milliméterrel magasabb tetővonal a látványos offroad-elemekkel (műanyag és fémhatású protektorok, diffúzorok, dupla kipufogó) együtt
sokaknak lesz majd megnyerő, különösen a színre fújt lökhárítók unalmas világából szemlélve.
Látható, hogy a koreai gyártó nem csak a megszokott karosszériaváltozatokkal bővíti kompakt kínálatát, ennek másik élő példája a kombi-kupé keverék Proceed.
A többi részletet elnézve is az az érzése az embernek, mintha a formatervezők vastag filccel jegyzeteltek volna a témaindító brainstormingon. Mindene olyan izmos, mintha valami testépítő programra küldték volna a szolid Ceedet. A kidolgozott izomtónusokra rázoomolva további apró figyelmességekre bukkanhatunk: kezdve az X feliratú kezelőszervekkel a markáns szövetmintákon át egészen a sajátos, célszerű dekorációs megoldásokig e modell több pénzért többet is ad.
Persze a szép, akár 18 colos "Stinger" stílusú felnikről és a bátrabb színárnyalatok választásának lehetőségéről se feledkezzünk meg.
Motorja, futóműve és más műszaki megoldásai persze a sima Ceedből érkeztek,
de akad néhány újítása, ezek közül a 12,3 colos digitális műszerfal a legfontosabb (feláras). Szolgáltatásaiba a 10,25 colos középkonzoli "tablet", a vezetői profilok tárolása, a távolról is aktiválható mirror link és az aktív asszisztensek bősége és persze a 7 év garancia is belefért.
A már említett hatmilliós alapárról az 1.0 TGDi rajtol (120 LE/172 Nm), három hengerrel és turbóval. Innentől felfelé még kétféle négyhengeres benzinessel kacérkodhat a vevő, az 1,4-es 140, míg az 1,6-os 204 lóerőt tud mozgósítani. Választható még kétféle 1.6 CRDi dízel is (115 vagy 136 lóerő), sőt, a plug-in hibrid hajtáslánc a hagyományos kombi Ceed mellett ebben is hamarosan megjelenik.
Akárhonnan is közelítjük meg az XCeedet, mindenképpen ütős ajánlat.
Párhuzamos motorizáltság esetén mintegy 650 ezer forintos felárért adja a divatosságot,
és ugyan összkerékhajtással nem rendelhető, de a crossoverek között nagyon is jó helyen és időben van. Persze arról, hogy mennyire válik be a hétköznapokban, majd egy teszt fog pontos képet kirajzolni.