Egyes felmérések szerint ma Magyarországon az autósok ötöde még mindig használ téli gumit. A KSH adatai szerint mintegy 3,9 millió személyautó van ma forgalomban hazánkban, akár a 800 ezret is elérheti azok száma, akik nyári gumival merészkednek a csúszós utakra. A nyári gumi használata azonban nem csak a csúszós, nedves, havas úton veszélyes. Ugyanis hideg, száraz útviszonyok között sem felel meg az alapvető kihívásoknak.
Négy tenyérnyi felületen
Egy autó az adott pillanatban mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik a talajjal. Ez a négy tenyérnyi felület gondoskodik arról, hogy az úton maradjunk, hogy biztonságosan kanyarodjunk, hogy fékezzünk, megálljunk. Télen pedig, mikor a látási viszonyok egyébként is korlátozottak, létfontosságú, hogy az autónkkal biztonságosan tudjunk fékezni, hogy ne veszítsük el felette az irányítást.
A különbség a nyári és a téli abroncs között akkor válik nyilvánvalóvá, ha a hőmérséklet +7 fok alá csökken. A nyári abroncsok ilyenkor – alacsonyabb szilika tartalmuk miatt – elveszítik rugalmasságukat, merevvé válnak, mintha műanyagból lennének. A téli gumi viszont ilyenkor is rugalmas marad, sőt, a kemény mínuszokban sem válik merevvé. Így a nagy hidegben is jól tapad az úton – tudtuk meg az autotire.hu gumabroncs szakértőitől.
Mikor? Most!
A téli gumira nem akkor kell váltani, amikor leesik az első nagy hó. Bár évek óta ilyenkor van a legnagyobb sor a gumiszerelőknél, ilyenkor azonban már késő. Aki nyári gumival autózik, mikor már rég a télivel kellene, az nem csak hogy veszélynek teszi ki magát és a többi közlekedőt, hanem bizony még a pénzére sem vigyáz. A téli körülmények között ugyanis a nyári gumikkal sokkal magasabb lesz az autó üzemanyag fogyasztása.
A téli gumicserénél az autózási szokásokat is érdemes figyelembe venni, aki sokszor van úton éjszaka vagy hajnalban, annak nem árt még korábban felszereltetni a téli abroncsot. Na de hogy mit kockáztat az, aki nyári gumival indul útnak? Bár száraz úton nem égbekiáltó a különbség, de esőben, hóban, havas esőben bizony nagyon meg lehet érezni a különbséget. Ilyenkor a nyári gumi nem tudja elvezetni a vizet, nem tud kapaszkodni a hóban, a jégen, ide-oda csúszkál. A fékútja akár negyven százalékkal is magasabb lehet esős, és akár ötven százalékkal magasabb a havas úton, mint a téli gumié. Ez pedig óriási kockázatokat rejt magában.
A szakemberek nem győzik hangsúlyozni a téli gumi jelentőségét, mint az egyik legfontosabb lépést autónk téli felkészítésében. Ezen kívül van még egy pár. Például a szélvédőmosó-folyadék fagyálló folyadékra való cseréje. Ilyenkor tanácsos ellenőrizni a lámpák és az ablaktörlő lapátok állapotát. Hisz a téli időszakban, amikor korán sötétedik és későn lesz világos, nagyon fontos, hogy jól lássunk az utakon.