Bár a driftelő robotpilóta látszólag csak szórakoztatásra jó, valójában az aktív biztonság fokozása érdekében fejlesztették ki.

Forrás: Toyota Research Institute

A közlekedési balesetek minden évben 5-600 halálos áldozatot követelnek Magyarországon, és körülbelül 1,35 milliót világszerte. Bár a legtöbb ütközés hétköznapi helyzetekben következik be, bizonyos szélsőséges helyzetekben előfordulhat, hogy a sofőröknek olyan manővereket kell végrehajtaniuk, amelyek során a járműveik megközelítik, néha pedig át is lépik a normál kezelhetőségük, tapadásuk határait. A Toyota Kutatási Intézet (TRI) azért kísérletezik önvezető autók irányított sodródásra, azaz driftelésre tanításával, hogy a jövőben el lehessen kerülni olyan, az átlagos sofőrök számára ma még nagyrészt elkerülhetetlen baleseteket, amelyek hirtelen felbukkanó akadályok vagy például tükörjég miatt következnek be.

Forrás: Toyota Research Institute

Az intézet videójában látható az a speciálisan átalakított, autonóm vezetésre alkalmas GR Supra, amelyet a mérnökök sikeresen programoztak be arra, hogy képes legyen önállóan driftelni egy zárt pályán – a világon először. Az új vezérlő szoftver fokozatos átmenettel, simán tud átállni a dinamikus sodródásról a hagyományos, tapadáskorlátos vezetésre, miközben figyelembe veszi az autó környezetét, beleértve az útpadkákat is. Másodpercenként hússzor teljesen új íveket, nyomvonalakat számol ki, hogy egyensúlyban tudja tartani az autót, miközben az kilinccsel előre halad a pályán.

Forrás: Toyota Research Institute

A felvételeken látható prototípust kifejezetten az autonóm vezetéssel kapcsolatos kutatásokra alakították át úgy, hogy számítógép-vezérelt kormányművel, fojtószeleppel, tengelykapcsolóval, szekvenciális sebességváltóval és minden keréknél egymástól függetlenül vezérelhető tárcsafékekkel látták el. De ez nem volt elég, a kormányzását, felfüggesztését, motorját, sebességváltóját, futóművét és biztonsági rendszereit (pl. bukókeret, tűzoltó berendezés) is olyanra alakították át, hogy azok hasonlóak legyenek a Formula Drift versenyeken használtakhoz.

Munkában a sofőrök, akik valójában programozókForrás: Toyota Research Institute

„Amikor vizes vagy csúszós utakkal szembesülnek, a profi sofőrök dönthetnek úgy, hogy erőcsúsztatással, 'bródszájdolva' vesznek be egy kanyart, de legtöbbünk sajnos nem hivatásos sofőr" – mondta Jonathan Goh, a TRI kutatója. „Ezért a TRI olyan járműveket programoz, amelyek képesek azonosítani az akadályokat, és önállóan körbedriftelni őket egy zárt pályán."

Forrás: Toyota Research Institute

A TRI hangsúlyozza, hogy a videón – amely a GReddy autós tunigncég és a driftlegenda, Ken Gushi segítségével jött létre – látható kísérletet adatgyűjtés céljából hajtották végre ellenőrzött körülmények között Kaliforniában, a Thunderhill Raceway versenypályán.