Sokszor jön szembe a közösségi médiában menő hobbiként a lakóautózás, mint a legolcsóbb mód nyaralni vagy kalandozni. De valóban megfizethető? Ennek jártunk utána a (pandémia óta még népszerűbb) mozgó garzonok világába belépőszintet jelentő Ford Nugget Plusszal, amelyet egy híres német cég, a Westfalia rendezett be, és 185 lóerős dízelmotorjával nem éppen tűnik csigajáratnak.

A Transit Custommal megegyező 215/65 R16C gumikkal szerelik a Nuggetet is, így ezen a téren nem kell pluszköltségre számítanunk. Még a legjobban felszerelt kivitel össztömege is megáll 3,4 tonnánálForrás: Origo

A német gazdasági csoda hajnalán, 1951-ben lépett együttműködésre a Volkswagen és a Westfalia, és azóta legendásak az észak-rajnai berendezésű Transporter lakóbuszok – egy léghűtéses T3-ast anno mi is kipróbáltunk. Manapság inkább Mercedesek szerepelnek szép számban a cég portfóliójában, a Forddal pedig már 1986-ban megkezdték az együttműködést, utóbbiból született a népszerű Nugget-család. Ez esetben a Transit-sorozat középső tagja, a korábban már plug-in hibridként és off-road optikával is kipróbált Custom furgon tíz négyzetméterét vették kezelésbe.

Kérhető bal oldali tolóajtóval is, de egyáltalán nem létszükséglet. Ebből a nézetből csak az elektromos- és vízcsatlakozó árulkodik arról, hogy a Transit Custom kisbusznál sokoldalúbb (és jóval drágább) kocsiról van szóForrás: Origo

Azért ekkora az alapterülete, mert 37 centivel hosszított Plus változatú a tesztautónk, amelynek hátsó részébe befért egy külön kézmosóval ellátott vécé, hozzá egy jelképes szeparálást biztosító, kihúzható paraván, illetve a felnyitott csomagtérajtóra rögzíthető kültéri zuhanyzó is. Mivel a mosogató mellett ez is a kicsinek számító, 42 literes tisztavíz-tartályt használja, csak gyors mosdásra van lehetőségünk egy-egy vadkempingezés alatt. Ez valójában nem jelent akkora problémát, mert a Nugget-méretű lakóautókat nem expedíciókra, hanem elsősorban kempingek infrastruktúrájához tervezték.

Kétszemélyes feladat az Wesfalia feliratos előtető kihúzása, amely összecsukva nem okoz szélzajt, és a fogyasztáshoz is minimálisat tesz hozzá. Praktikus az ülőgarnitúra, a szék pohártartójában pont elfér egy dobozos sörForrás: Origo

Lent nappali és konyha, fent manzárd hálószoba

Kiválóan alkalmas arra, hogy leparkolás és kipakolás után otthonos bázisnak használjuk, ahova visszatérhetünk egy-egy gyalog- vagy biciklitúra után. Élettérnek szűk, de funkcionálisan tökéletesen kiszolgálja lakóit a Nugget Plus, amelybe a tolóajtón belépve bal oldalon pici, L-alakú konyhabeépítés, lakóautós nyelven főzőfülke fogad. Kiegészítő akksiról üzemelő, pultba épített kompresszoros hűtője 40 literes, mellette egy kétégős gáztűzhely és a már említett mosogató kapott helyet. Ezek alatt rejtették el a tiszta- és szennyvíztartályt, a gázpalackot, illetve azok az összes kábelét és csövét.

Gáztűzhely, mosogató és hűtő teszi teljessé a konyhát. Arra elegendő a lakótér mérete, hogy funkcionálisan kiszolgáljon amíg eszünk, alszunk, vagy épp öltözködünk, de egy esős napot lehúzni benne már erőt próbáló feladat lehet több főnekForrás: Origo

Zárható ajtós szekrényekben rugalmas, műanyag polcokra tudjuk begyömöszölni két felnőtt egyheti cuccát kényelmesen, efelett azonban már némi kompromisszumot kíván a ruhák száma. Maga az autó egyébként ötszemélyes, de alvásra csak négy embernek alkalmas: ketten a lenti ülések ággyá alakítása után találnak kényelmes, igaz, kicsit keskeny fekhelyet, itt bizony összebújni a másikkal. Jobban jár másik két utazó, aki a pop-up roofban, azaz az autó tetejéből felfelé kinyitható sátorban tudja álomra hajtani a fejét, hiszen ott a kényelmes matrac már az autó teljes szélességét kihasználja.

Így fest a kinyitva az ülésekből lett alsó ágy. Állítható fényerősségűek a beltér LED-es lámpái, és kellemes meleg fényt biztosítanak, bár az állófűtés működésekor hajlamosak finom vibrálásba kezdeniForrás: Origo

Odafönt a plafon magassággal azért kell némi kompromisszumot kötni: felülni nem tudunk, viszont szerencsére legurulni sem, ehhez külön hálót húzhatunk ki az ágy végében. Ha kétszemélyes üzemmódban használjuk az autót (ami egyébként ideális), akkor is érdemes inkább a manzárdban aludni. Sőt, a nap többi részében is érdemes nyitva tartani a tetőt, mert fel tudjuk hozzá zárni az ágyat, ami így nem akadályoz, és lehetőségünk van az utastérben kényelmesen, felállva tenni-venni, például a rántottát készíteni és kávét főzni egy Balaton- vagy tengerparti reggelihez.

Fent kellemesebb aludni, mint a földszinten, vannak olvasólámpák és háló a leesés ellen, ami főleg gyerekkel utazóknak lehet fontos. Ha nem használjuk az ágyat, a nagyobb belmagasság kedvéért fel lehet hajtaniForrás: Origo

Könnyen fel lehet fűteni a hűvösebb estéken

Az egész gépesítést egy, a szekrénybe beépített érintőképernyőről tudjuk felügyelni. Itt látjuk, mennyi vizünk van, vagy hogy meddig élvezhetjük egy-egy hűvös éjszaka megmentőjét, az állófűtést. Ezen a téren a Nugget alighanem túl is mutat a várható felhasználókör igényein, mert ha kint fagypont felett van a hőmérséklet, pusztán a munkaakksikra támaszkodva képes 3-4 napig biztosítani 16-18 fokot. A többség főleg nyáron fog útra kelni vele, és bár nincs külön lakótér-klíma, a B oszloptól hátrafelé lévő sötétítés (elhúzható függönyökkel) és a fülke ablakaira rakható méretpontos hővédőszett segít.

Németes precízitás: sok apró szerkrénybe lehet elpakolni a ruhákat és az útiholmikat, az egyik felett található az érintős vezérlőpanel, ami az akku és a szűkös vízkészlet állapotáról is jelentForrás: Origo

Változtatható fényerejű LED-világítást kapott az egész hátsó tér, és a nagyobb nyílászárók mind rendelkeznek szúnyoghálóval, még vízparton letáborozva sem kell rovarinvázióra felkészülni. Persze a minigarzon kertkapcsolatos is lehet, melegebb napokon a jobb oldalon kihúzható ponyvás előtető (omnisztor) alá ki tudjuk pakolni az autó gyári kiegészítőiként kapott asztalt és a két kempingszéket. Ha hideg van kint, az első üléseket 180 fokban vissza lehet forgatni, így a kihajtható asztalt körbeülve kártyapartit vagy lakomát, urambocsá borozgatást lehet tartani a Nugget fedélzetén.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!