Lehet, hogy már az Ön következő új autója is kínai lesz

BYD Seagull
Vágólapra másolva!
Sokan jövendölték az elmúlt 10-15 évben az Európa meghódítását, de néhány elbukott kísérlet után mindegyik kínai gyártó visszavonulót fújt, és már-már feledésbe merült az egész. Az elmúlt időszakban azonban egyre több EU-s tagállamban, így Magyarországon is megjelent több „Made in P.R.C." modell, némelyik szemmel látható eladásokat produkál, az idei Shanghai Autószalon első döbbenete után pedig egyértelművé vált, hogy eljött a piachódítás kora. Körképen mutatjuk be a már partra szállt és az érkező kínai márkákat.
Vágólapra másolva!

Nemrég először teszteltem egy újkori MG-t, és ahogy a felkészülés során olvasgattam a neten, meglepődtem, hogy 2023-ban már legalább 5 különféle kínai márka több, mint 20 modelljét lehet itthon is hivatalos helyről megvásárolni. Izgalmas téma, de a végső lökést az adta meg, amikor néhány napja az M6-os autópályán elhúzott mellettem valami matt szürke, nagy, gyors és egészen látványos, de tökéletesen ismeretlen autó. Mint kiderült, egy Nio ET7 volt, és már korábban is láttam más titokzatos idegeneket, például egyszer magyar ideiglenes rendszámú Weltmeister W6-ot.

Valamennyi kínai gyártmány közül az angol gyökerű MG a legismertebb nálunk, és a legolcsóbban elérhető is: a szívó benzines ZS alapára 6,9 millió forint Fotó: Csudai Sándor - Origo

Amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy az idei Sanghaji Autószalon hazai márkáinak meglepően modern felhozatala a sajtóban és az iparágban is komoly feltűnést (és sokakban rémületet) keltett. Nézzünk hát körbe, hol tart most a kínai autógyártás, és miért is illene sokkal komolyabban venni, mint tíz évvel ezelőtti helyzetjelentésünk idején,

amikor még siralmas törésteszt-eredményekkel, kétes minőséggel és szemrebbenés nélkül ellopott formatervekkel találkoztattunk

– utóbbira volt ékes példa a Magyarországon is forgalmazott BMW X5-kópia, a Shuanghuan CEO „divatterepjáró", amely természetesen annak rendje és módja szerint megbukott.

Harmonikus forma, 652 lóerős teljesítmény, hatalmas akkucsomag, high-tech fedélzeti rendszerek: Kína autóipara ilyet is tud a Nio ET7 luxus-villanyautóval Forrás: Nio Inc.

Az autógyártás olyasmi, amihez nem elég a pénz és a szorgalom, hanem időre is szükség van, magyarul ki kell forrnia magát. Kínában az első két tétel adott volt, most pedig az idő is elérkezettnek tűnik, karöltve a fejlődés szándékával. Mindez első lépésben még inkább többpólusúvá teheti a világ járműiparát. Európa az autózás bölcsője, egy évszázaddal ezelőtt egyértelműen a világ első számú technológiai központja volt, és ma is élen jár a fejlesztésekben – nem mellékesen számos munkahelyet teremtve, de globális szinten már rég nem világelső a vén kontinens termelése.

Több eurórópai piacon, így Magyarországon is kaphatók a Dongfeng autó (tesztelésre sajnos még nem volt lehetőségünk), a képen áltható elektromos Seres 3 alapára 14,5 millió forint Forrás: Alejandro Gil

Amerika már a 20. század első felétől kezdve a motorizációra tett fel mindent, ami aztán hosszú évtizedeken kereszt dübörgött, ám Detroit ipara (a pickupokat, illetve újabban a Teslát kivéve) már hazai terepen is elvesztette a hatalmat. A hetvenes-nyolcvanas években ugyanis a japán, a kilencvenes-kétezres években pedig a koreai autóipar fellendülése teljesen átrendezte a piacot, most pedig Kína folytatja az inváziót. Oroszországot, különösen a háború és a nyugati szankciók után már meg tudta hódítani, olyannyira, hogy az átöltöztettet Ladát és a feltámadó Moszkvicsot is a kínaiak adják.

Európa melyik részén indul az ostrom?

A világ számos (nem csak fejlődő) részén már fontos tényezők a kínai márkák, a Közel-Keleten (például Szaúd-Arábiában) is az utcakép részének mondhatók. Európában érdekes módon délen számítanak egyre gyakoribb látványnak, friss élményeim vannak például az Olaszországban szép számban futó DR vagy Lynk & Co típusú autókról. Ennek némiképp ellentmond, hogy a prémium kínai márkák (Nio, Xpeng) elsősorban Európa gazdagabb és elektromos autózásban élen járó északi, illetve nyugati tájait célozzák.
Olaszország útjain évek óta feltűnnek a helyi márkának mondott DR Automobiles különféle modelljei. Valójában átemblémázott, kínai JAC és Chery típusok Forrás: Vékey Zoltán

5 ok, amiért most minden máshogy alakulhat

Követező lépésben vegyük szemügyre, milyen jelek mutatnak arra, hogy ez a jelenlegi offenzíva sikeres lesz, és a kínai márkák hamarosan tényleg elterjedhetnek Európában, reális alternatívát nyújtva a helyi, illetve más ázsiai márkáknak:

  1. Kína rohamléptekkel közelíti a nyugati világ fejlettségét, így a motorizáció is robbanásszerűen zajlik. 2022-ben Európában összesen 12,8 millió új autó került forgalomba (ennek egyébként már nagyjából 2%-a kínai volt), míg Kínában közel 20 millió. A piac tehát hatalmas, ráadásul a pálya a helyi gyártóknak lejt. Így adott a méretgazdaságosság és a gyorsan gyűlő tapasztalat, emellett a hazai vevők egyre igényesebb megoldásokra (is) fogékonyak.
  2. A „kínai gagyi" már egyre több ember számára üres frázis. Ennek oka, hogy a telefon, a tévé, a klíma, számos okoseszköz vagy éppen az elektromos roller már a sokunk háztartásában ma is kínai, és jó eséllyel bevált. Ha nagyobb értékű vagyontárgy is, innen már nem akkora ugrás egy autómárkának bizalmat szavazni. Persze tény, hogy presztízsben sehol sincsenek még az igényesebb típusaik sem, de megfelelő minőségnél az ár-érték arány sok előítéletet felülírhat.
  3. Rohamosan terjed az elektromos autózás, ami szintén a kínaiak kezére játszik. Elektromos autót ugyanis lényegesen könnyebb (és olcsóbb) gyártani, sőt, fejleszteni is, ráadásul e téren a tradicionális európai és japán gyártóknak sincsen helyzeti előnyt jelentő tapasztalata, sőt. Az akkugyártáshoz szükséges nyersanyagok és fejlesztések terén pedig a világ legnépesebb országa élen jár, márpedig éppen ez a villanyautók legértékesebb alkatrésze.
  4. Óriási előrelépést tettek a biztonság terén. Életveszélyesnek bizonyult a kétezres évek Euro NCAP töréstesztjén a Landwind X6 terepjáró és modernebbnek tűnő Brilliance BS6, de egy dél-amerikai vizsgálaton is megbukott a Geely limuzinja. Utóbbi márka vezetői mit léptek erre? Megvásárolták a Volvót, mely gyártó biztonsági tapasztalatát ügyesen felhasználták, így a Geely Coolray SUV öt csillagot söpört be a törésteszten – és egyre több más kínai gyártmány hasonlóan jól szerepel.
  5. Európai szaktudás, amit importáltak. Nem csak létező márkákat vettek meg kompletten, de számos ismert szakembert is akviráltak a neves gyártóktól. Ennek a folyamatnak az első demonstrálója a Qoros márka volt, csak ott még megszaladt az ár. Közben eleinte európai (olasz) stúdiók segítségével, majd önállóan is rengeteget fejlődtek formatervezésben, ami, mint tudjuk, fontos selling point, sőt, újabban a futóműveket is a mi ízlésünkhöz hangolják.
Kétévente tartják a Sanghai Autószalont, és az idein eléggé meglepődtek az oda látogató nyugati kiállítók és vendégek, mennyire felgyorsult Kína autópiarának fejlődése Forrás: AFP/Hector Retamal

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!