Kisebb zavart okozott a Peugeot azzal, hogy az első crossover-kupéjának a 408-as nevet adta. Korábban a 4-essel kezdődő számnevekkel a klasszikus középkategóriás modelljeit jelölte a francia gyártó, az első ilyen modell, a 401-est még a II. világháború előtt mutatták be. De a Pininfarina-tervezte 405-ös volt az, amelyik igazán beleégett az emlékezetünkbe, aztán a Taxi filmek által népszerűsített, túraautó-felnis 406-os és 407-esre is sokan emlékeznek még, pedig az utóbbit jobb lenne már elfelejteni csúnya harcsaszája, aránytalanul nagy első túlnyúlása, de főleg a megbízhatósági problémái miatt. 2010-ben jött ki az első 408-as, de az már nem egy klasszikus, középkategóriás kocsi volt, csak a kompakt 308-as Ázsiának és Dél-Amerikának tervezett szedán változata, amelyet Európában nem is forgalmaztak.
Talán azért mert most a Peugeot visszanyúlni a 408-as névhez, mivel
kontinensünkön ez a név nem mond semmit a vevőknek
azon kívül, hogy kitalálható, hogy egy 308-asnál nagyobb, de az 508-asnál kisebb modellről van szó. Igazság szerint 4008-asnak kellett volna hívni az újdonságot, mert a Peugeot-nál szokássá vált a magas építésű szabadidő-autókat dupla nullával megkülönböztetni a normál modellektől. Igen ám, de a 4008-as név már foglalt volt (2012 és 2017 között a Mitsubishi gyártott ilyen néven Peugeot-ra fazonírozott ASX-eket), így végül maradtak a 408-asnál.
A Peugeot az utóbbi években sorra hozza ki a merész, avantgárd formájú autóit, de a 408-as még a márka többi autójához képest is bátrabb dizájnt kapott, amit a tesztautó mellett leragadó, álmélkodó járókelők nagy száma is igazolt a teszthét alatt.
Állítólag hét évig csiszolták a formáját a tervezők,
mert az igazgatótanács annyira radikálisnak ítélte meg a koncepciót, hogy csak nehezen adott zöld jelzést a gyártásra. Pierre-Paul Mattei tervezési projektmenedzser szerint a legnehezebb feladat az volt, hogy úgy tegyék dinamikussá az alul SUV, felül ötajtós kupé formát, hogy közben az is látsszon rajta, hogy tágas kabint rejt. Házon belülről szintén fastback-SUV-jellegű a Citroën C5 X készült hasonló elgondolás szerint, de az egy 12 centivel hosszabb, fél kategóriával nagyobb autó.
Egyértelmű, hogy azoknak akar tetszeni a 408-as, akik a stílust helyezik előtérbe: a bátran meghúzott élek, a konvex és konkáv felületek kavalkádja, a macskafülekre emlékeztető tetőszpojler, a hálószerű, karosszéria színére festett függőleges elemekkel megbolondított hűtőmaszk, a „vámpírfog" nappali fények és 20 colos, aszimmetrikus könnyűfém felnik egységes formanyelvet alkotnak. Még a kupés, limuzinos és a SUV-os jegyeket is sikerült harmonikusan összefésülni, előbbire a jelentős, 19 centis hasmagasság és a fényezetlen műanyag betétek utalnak, amelyek a világos színű 408-asokon természetesen feltűnőbbek, mint az egyetlen alapáras színre, az Obsession kék metálra fújt tesztautón.
Az új Peugeot 4690 mm hosszú és 1480 mm magas karosszériája
320 mm-rel hosszabb és majdnem 40 mm-rel magasabb, mint a testvérmodell 308-asé.
A 2787 mm-es tengelytáv 112 mm-rel nagyobb, így nem csoda, hogy ebben szinte feleslegesen, octaviásan bőséges a lábtér a második sorban, még az egy kategóriával feljebb jegyzett 508-asénál is jobb a térérzet. Tágas, 536 literes a csomagtartó is, 124 literrel nagyobb, mint a 308-asé, és csak 12 literrel kisebb, mint a 308 kombié. Igaz, ez csak az 1,2-es benzinesre igaz, a tesztelt 1,6-os plug-in hibrid verzió viszont csak 454 litert kínál a csomagtartó alá rejtett hibrid akkumulátor, a töltőkábeleknek kialakított rekesz, a (hely)igényesebb, független hátsó futómű és a 10 hangszórós, szép, telt hangzású Focal hifi erősítője miatt.
A szintén fastback karosszériás, hat centivel hosszabb 508-asnál már a B-oszlopnál kezd esésbe a tetővonal, itt viszont csak a C-oszlopnál, amivel elérték, hogy nagyobb az ajtónyílás és könnyebb beszállni a második sorba, ahol ráadásul a fejtér sem vészesen kicsi (178 centimmel két ujjnyi távolság maradt a fejem és a plafon között).
Hivatalosan ötszemélyes a 408-as, de hátul középen egy púpon kell ülni,
emiatt itt még kisebb a fejtér, és a háttámla sem kényelmes a kihajtható könyöklő miatt. Hátul a két szélső utasnak viszont úri dolga van, ha nem zavarja őket, hogy a döntött oldalablakok miatt az ajtónyílás felső része kissé közel került a fejükhöz.
A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!