Ha leszáll a köd, ezeket soha ne csinálja vezetés közben!

köd
Vágólapra másolva!
Itt a november, amikor már rendszeresen lehet ködös útszakaszokra számítani. Érdemes tisztázni néhány vezetési tudnivalót.
Vágólapra másolva!

Ködben jelentősen csökkenhet a látótávolság, kötelező betartani néhány közlekedésbiztonsági alapszabályt. Vannak olyan dolgok is, amelyek kifejezetten kerülendők - figyelmeztetett a Kreszvaltozas.hu.

  • Ne vegyük félvállról a ködöt, ne tegyünk úgy, mintha a körülmények ideálisak lennének. Tehát fokozott figyelemmel kell vezetni, felkészülve arra, hogy a köd nem homogén. Ha a körülményekhez képest jó is a látótávolság, akár maradhat a normál utazótempó, de akkor is cselekvésre készen figyelni kell, mert belefuthat a kocsi sűrűbb ködfoltokba, például völgy alján, erdős-ligetes terület mellett.
  • Ne reagáljuk túl! Nem kell azonnal a felére-negyedére csökkenteni a sebességet, és felkapcsolni minden lámpát az autón, amit találunk. A köd milyenségének megfelelő legyen a válaszunk, úgy a sebesség megválasztásakor, mint a világítóeszközök alkalmazásakor. A döntést a látótávolság függvényében kell meghoznunk. Ha alig látni az előttünk normál követési távolság körülbelül háromszoros távolságában haladót, akkor biztos kell a hátsó ködlámpa, ha túl „hirtelen" bukkannak fel a szemből jövők, akkor a láthatóságért az elsőket is érdemes felkapcsolni.
Forrás: Kreszvaltozas.hu
  • Az autó indításakor automatikusan felkapcsolódó nappali fénnyel szerelt kocsiknál ne bízzuk a lámpaautomatikára a tompított fény kapcsolását. Ilyen kocsit vezetve kapcsoljuk be a tompított fényt, hogy a hátsó helyzetjelzőket aktiváljuk. Első-hátsó világítás nélkül ne vezessünk enyhe ködben sem!
  • Annyira ne bízzunk a reflexeinkben, vagy az autó vezetéstámogató rendszereiben, hogy ködben kis követési távolsággal haladjunk az előttünk menő után. Indokolt a nagyobb követési távolság tartása lakott területen kívül, pont a fent említett jelenség, tehát a köd inhomogenitása miatt.
  • Többsávos, gyér forgalmú útszakaszokon, elsősorban lakott területen kívül ködüzemmódban, tehát lelassítva, ne „nyaraljunk" a belső sávban. Ilyen helyzetben különösképpen fontos a „jobbra tarts" szabály betartása, ha üres a külső sáv, illetve, ha hasonló sebességgel halad. Jöhet hátulról vagy a gyakorlottsága, vagy a vakmerősége miatt, vagy az aktív sebesség-sávtartó-távolságtartó automatikában való bizalma miatt gyorsabb autós, aki nem feltétlenül számít egy hozzá képest jelentősen lassúbb autó felbukkanására maga előtt (mikor üres, illetve alig használt a külső sáv).