Lecserélte a nyári gumikat? Nagy bajba kerülhet, ha ezt rosszul csinálta

gumicsere gumiteszt
Vágólapra másolva!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi bajuk. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Vágólapra másolva!

Az autósok többsége az évszakspecifikus autógumik használatára állt rá. Ennek velejárója, hogy az éppen nem az autón lévő abroncsgarnitúra tárolásáról gondoskodni kell. A gumik azonban jóval kényesebb autóalkatrészek, mint elsőre gondolnánk, hiszen használat közben elég mostoha a sorsuk.

A tároláskor nemcsak helyre van szükségük, hanem megfelelő hőmérsékletre és páratartalomra is.

A kedvezőtlen tárolási körülmények miatt a pihenőszezon alatt tönkre is lehet tenni egy gumiabroncsot - írta a Kreszvaltozas.hu.

Menkó Illés, a Continental műszaki szakértője szerint

az abroncsokat -5 és 25 Celsius-fok közötti átlaghőmérsékleten, száraz és enyhén szellős fedett helyen tároljuk.

Ne legyenek kitéve közvetlen napfénynek, a gumikat hőforrásoktól (kazánoktól és radiátoroktól) távol helyezzük el, például pincében távol rakjuk le a központi fűtés kazánjától. A klasszikus szigeteletlen padlások sem ideálisak a gumiknak, télen túl hidegen lehetnek, nyáron nagyon szárazak és melegek, a cserepek közelében gyakran 50 fok körüli hőmérséklet is mérhető (a felforrósodott cserép hőmérséklete ennél is magasabb lehet). A kerti tárolóban is gond lehet a téli hideggel.

Forrás: Nonstopgumi.hu

Ha 70 Celsius-fokos sugárzó hő három napig éri a gumiabroncsot, az három évet öregít rajta.

Ilyen nem csak padlás esetén fordulhat elő, egy gumis műhely például fémkonténerben tárolta az abroncsokat, ahol olyan szintű hősokkot kaptak, hogy a fémfal mellé állítottakról az oldalfalra felsült az abroncs méretjelzése és felirata. Télen a konténerekben a hőmérséklet kis késéssel ugyan, de követi a kinti hőmérsékletet, ami akár -15 Celsius-fok is lehet, ami nem számít szakszerű tárolásnak. A hőmérséklet mellett a tárolóhelység levegőjének a nedvességtartalma is számít.

Nem ideálisak az abroncsoknak az olyan pincék, ahol a levegő páratartalma meghaladja a 70 százalékot.

Szerencsésebb az abroncsokat felnire szerelve tárolni. Ez esetben a szerelt kerekek egymásra is rakhatók, és nem szükséges rendszeresen forgatni őket, mert a belső nyomás miatt nem érzékenyek a deformációra.

Úgy az igazi, ha felnin tárolva 1 bar nyomásra leengedik az abroncsban lévő levegő nyomását,

ekkor pihen a gumi, mert nincs feszültség alatt, de a nyomás még elég benne ahhoz, hogy ne deformálódjon.

Más a helyzet, ha keveset használt, például hobbiautón óvnánk a gumik állapotát. Ez esetben a gumi álló helyzetben is terhelés alatt van, viszont nem használják, így a gumi szerkezete deformálódhat. Ezt elkerülendő a tárolt kocsikon jobb az üzeminél magasabbra emelni a guminyomást (3 bar), de a legjobb megemelni és bakon tárolni a nem használt autót.

Forrás: MTI/Sóki Tamás

Az abroncsokat sokan felni nélkül tárolják. Ez esetben ügyelni kell arra, hogy az egymásra pakolt gumik deformálódhatnak, emiatt felszerelve rázni fognak. Ha felni nélküli abroncsokat helyeznek egymásra, ügyelni kell rá, hogy a gumik saját tömegük alatt is deformálódhatnak (hiszen nincs bennük levegő, ami tartaná a rájuk nehezedő súlyt). Egy-egy abroncs súlya még nem okoz gondot, így párban elrakhatók egymáson is.

A felni nélküli gumiabroncsok tárolhatók felállítva is, ekkor egy-két havonta érdemes 90 fokkal elforgatni őket a deformáció megelőzése végett.

A gumikra más holmit rápakolni nem szabad, mert „csupaszon" minimális a teherviselő képességük, hiszen az autó súlyát nem a gumiabroncsok tartják, hanem a beléjük pumpált levegő.

A Continental szakértője felhívta a négy évszakos abroncsokat használók figyelmét arra, hogy ez a gumitípus ad egy kényelmi tudatot, mert nem kell évente kétszer gumit cserélni. De legalább évente nekik is ellenőriztetni kell a gumikat, a kopás és az esetleges kátyúk miatt ki kell őket egyensúlyoztatni, ellenőrizni a fizikai állapotukat, meg kell nézni a szelepet, amelyek hajlamosak egy-két év használat után ereszteni.