Nem egyszerűen csak felfrissítette a Toyota GR Yaris tudását a gyár, lényegében újraalkották az egész konstrukciót. A kifejezetten ehhez a modellhez gyártott háromajtós karosszériánál 13%-kal növelik meg a ponthegesztések számát, 24%-kal több strukturális ragasztót használnak, emellett még a lengéscsillapító-rögzítő csavarok számát is 1-ről 3-ra növelték – mindez merevebb felépítményt és jobb felfüggesztés-reakciót eredményez.
Az első lökhárítóban megnövelték a szélső légbeömlők méretét, a hűtőrács-betét már többrészes is darabokban is cserélhető (motorsport-sérülések...), a hűtőrendszer teljesítményét azzal javítják, hogy gombnyomásra vizet spriccelnek az intercooler hűtőre (Hűtés Csomag).
Teljesen új a műszerfal, amelyet a raliversenyzők igényeire szabtak – minden elérhető közelségben van és egyértelműek a funkciók –, a középkonzol 15°-kal a vezető felé fordul, a 12,3 colos digitális műszeregység több motorsport-grafikát is kínál. Kijavították a sokat kritizált hibákat: a belső tükör feljebb vitelével és a műszerfal felső peremének 50 mm-rel süllyesztésével megnövelték a látómezőt, az üléspozíciót 25 mm-rel vitték lejjebb.
Opciós a motorsport-kézifék,
amely a hatfokozatú kézi kapcsolású és a nyolcfokozatú automatikus váltóhoz is kérhető, ennek a karja a váltókar és a kormány között található.
Az 1,6 literes, háromhengeres turbómotor
teljesítményét 261-ről 280 lóerőre (Japánban 304), a nyomatákát 360-ról 390 Nm-re (Japánban 400) növelték,
újdonság a ZF fejlesztésű, nyolcfokozatú hidrodinamikus tengelykapcsolós automatikus váltó megjelenése, ami nagyban megkönnyíti a vezető dolgát (városi araszolás, nincs túlpörgetés visszakapcsolásnál) és mindössze 18 kg-mal növeli a saját tömeget. A karnál megfordították a pöckölés irányát, azaz előrefelé kapcsol vissza (csak ha a fordulatszám megengedi) és hátrahúzva kapcsol fel a váltó, akár az igazi raliautókban. Automata módban a pedálkezelés alapján készül fel a kapcsolásokra az elektronika.
Újdonság, hogy az eddigiek mellett (Eco, Normal, Sport) mellett már Circuit üzemmód is választható, ezt csak akkor engedi az elektronika, ha a navigáció alapján versenypályán van a Toyota GR Yaris. Ilyenkor a turbó lefújószelepe más program szerint működik, állandóan jár a hűtőventilátor a hűtőfolyadék hőmérsékletének csökkentése érdekében, törli az elektronikus sebességkorlátot (Japánban 180 km/óra), és a műszeregységben jelzi a fel- és lekapcsolásokat is az elektronika. Nem csak a GR Yarist, hanem az ahhoz kínált motorsport-szolgáltatást is fejlesztette a Toyota Gazoo Racing, ezzel kapcsolatban később lesznek információk.
Gyári versenyautó, mindenkinek
A GR Yaris Rally2 első példányát Akio Toyoda (alias Morizo) saját, fejlesztési célú versenyistállója, a Rookie Racing kapja meg. A versenyautó globális premierjére a Monte-Carlo-ralin kerül sor, ahol négy ügyfélcsapat színeiben áll rajthoz az autó. A Printsport Racing (pilóta: Sami Pajari), a Teo Martín Motorsport (Jan Solans), az ERace WRT (Bryan Bouffier), és a Burton Racing (Stéphane Lefebvre) vesz részt a szezonnyitón, de később a Toyota saját WRC Challenge versenyzőképző programjában nevelkedett Hikaru Kogure és Yuki Yamamoto is versenyezni fog GR Yaris Rally2-vel 2024-ben.