Megújultak az első Magyarországon gyártott villanyautók

A Mercedes-Benz EQA és EQB is bekerült azon villanyautók körébe, amelyek
megvásárlásához lehet igényelni állami támogatást
(még az EQE 300-asnak is sikerült olyan árat kiharcolni a gyárnál, ami lehetővé tette a dotált körbe való kerülést). Cikkünk főszereplői, a gyártó elnevezése szerint a Belépő Luxust képviselő kompakt modellek elektromos változatai mostantól megújult formában várják a vásárlókat.
Minden esetben ott vannak a dombornyomott csillagok az orrpanelen, az alapkivitelnél ezek még feketék, magasabb felszereltségnél már krómosan csillognak. Részleteiben változott csak a külső, mert
a fő cél az légellenállás csökkentése, és így a hatótávolság maximalizálása volt,
még a padlóburkolatot is módosították e célból. Újak a felnik, a színek sora a Spectral-kék és a High-Tech ezüsttel gyarapodott.
Bent lecserélték a kormánykereket, amelynek küllőin már érintésérzékeny felületek, a karimában pedig kapacitív érzékelők vannak – utóbbiak segítségével tudja az elektronika, hogy tényleg két kézzel fogja-e a sofőr a volánt. Új az anyósülés előtt lévő díszbetét, praktikusabb lett az első ülések közötti tároló.
Az MBUX digitális segéd tudása/szövegértése (magyar menü mellett angolul kell hozzá beszélni) fejlődött, akár játékokat is lehet telepíteni a fejegységre, amelyek segítségével a sokszor unalmasan telő töltési időt lehet kibekkelni. Olyan internetes zenelejátszó-szolgáltatásoknál, amelyek ezt támogatják, már Dolby Atmos térhangzású zenét lehet hallgatni, a grafikánál az eddiginél nagyobb a személyre szabási lehetőségek sora – az alap külső nem változott sokat.
Az EQA és EQB crossover modellekhez 1 évig ajándékba adják az egyébként havidíjas Mercedes me Charge L tarifacsomagot rögzített töltési díjakkal, a Plug&Charge szolgáltatás pedig azt jelenti, hogy a kompatibilis töltőállomásokon elég csak a kábelt csatlakoztatni,
az azonosítást, töltésindítást és fizetést az autó elektronikája magától intézi.
Immár a fejegységen keresztül lehet előfizetni olyan extrákra, amelyeket a vásárláskor nem pipált be az ügyfél, de a hardver adott a szoftveres bővítéshez, ilyen például a Distronic nevű adaptív tempomat.
Az alap hajtásnál van lényegi változás, 250 helyett immár 250+ jelzésű az elsőkerék-meghajtású kivitel, ennél a hajtómotor teljesítménye 190 lóerő, a nyomaték 385 Nm, beszállító-váltás következtében itt már 70,5 kWh kapacitású a lítium-ion akkumulátor, amivel
az EQA szabványos hatótávolsága 497-560 km,
a nagyobb és nehezebb EQB-é pedig 464-535 km lett. Felettük állnak a 300 4MATIC (228 LE/390 Nm) és 350 4MATIC (292 LE/520 Nm) hajtásokok, ezeknél maradt a 66,5 kWh kapacitású akkumulátor, így az EQA szabványos hatótávolsága 412-459 km, az EQB-é pedig 396-447 km. Az összkerékhajtású változatoknál segíti a spórolást, hogy amikor csak lehet, a takarékosabb hátsó (állandó mágneses szinkron) motorral haladnak, csak ha nagyobb erő kell, akkor kapcsolódik be az első aszinkron motor is.
A hazai bemutató alkalmából egy EQB 300 4MATIC kulcsát húztam ki a dobozból – az igazat megvallva a sok csillogó szürke kulcs közül a régi, sötétszürke darabot választottam –, amivel aztán Budapestről a kecskeméti Mercedes-Benz gyárig hajtottam, szinte végig az M5-ös autópályán. Ez ugye nem a kedvenc terepe a villanyautóknak, 96%-os töltöttséggel indultam és 62%-kal érkeztem meg, tehát
szűk 100 kilométer alatt sikerült a töltés harmadát elhasználnom.
Egyébként elképesztően csendes még autópálya-tempónál is az EQB, nincs szélzaj, az abroncsokat – téli gumikon gördült a tesztautó – szinte elnémították. Az új digitális szolgáltatások tanulmányozására nem volt sok lehetőségem, haladni kellett, percre ki volt számolva a program, mert Kecskeméten gyárlátogatással vártak minket.
Már zajlik a Mercedes-Benz Manufacturing gyárának K1 Extension néven futó bővítése, ami
azt eredményezi majd az évtized közepére, hogy lényegében megduplázzák a termelőkapacitást.
Ehhez a meglévő mintegy 4500 alkalmazott mellé még több ezer embert kell felvenni, amihez a hagyományosan a Magyarország legjobb munkaadója verseny élbolyában végző gyárnak is időben kell elkezdenie a toborzást.
Az addigra szintén megújuló Belépő Luxus modellek (tehát a mai kompak tautók utódai) mellé érkeznek majd az egy számmal nagyobb MB.EA-M (Mercedes-Benz Electric Architecture Midsize) műszaki alapot használó villanyautók. Jens Bühler – aki január óta a kecskeméti gyár ügyvezetője – már látta ezeket és az új kompakt modellgeneráció tagjait is, és nagyon várja már, hogy hivatalosan hírt adhasson róluk. Addig csak az emlékezet marad nekünk, hiszen 2023 szeptemberében a Concept CLA-Class tanulmánnyal már megmutatták, mire számíthatunk a jövőben Kecskemétről.