"Hogy szexelnek a nyolcvanévesek? A nő fejreáll, a férfi pedig fölülről belógatja." - ez a súlyos poén egy 76 éves bácsi és egy jó hatvanas néni intim jelenete során hangzik el a Wolke 9 című német filmben. Az asszony napokig nem tér magához a röhögőgörcsből, majd erőt vesz magán és bevallja harminc éve hű társának, hogy viszonya van ezzel a vicces másik férfival. Mire magunkhoz térünk a sokkból, hogy bizony, a vásznon valóban nyugdíjasok szeretkeznek, ráadásul tízpercenként, beüt a dráma és nem ereszt egy pillanatra sem. Lehet undorodva kimenekülni a moziteremből, vagy különben kénytelenek vagyunk elgondolkodni azon, hogy Európában a társadalmak elöregszenek, az idősek egyre tovább élnek és sokan közülük nem elégszenek meg azzal, hogy minden nap végignézhetik a tévében az összes dél-amerikai szappanoperát és beszélgetőshowt.Wolke Neun | Ursula Werner és Horst WestphalTermészetesen Németország már a jólét magasabb fokán van és rövid bejátszásokkal érzékeltetik, hogy a főhősök hogyan próbálják tartalommal megtölteni nyugdíjas napjaikat (unoka, kórus, vonatozás), de Andreas Dresen rendező (Nyár Berlinben, Félúton) ezúttal is Kelet-Berlinben forgatott és szereplői egyáltalán nem idealizáltak, sőt a cannes-i tengerparton sasszézó örökifjakkal ellentétben ráncosak, plöttyedtek és májfoltosak. Szerencsére azonban az érzelmeik is épp ennyire igaziak, ezért a néző önkéntelenül is szüleire, nagyszüleire vagy saját leendő öregkorára asszociál: vajon unalomba süppedve, saját szokásainak és rigolyáinak rabjaként éli majd le utolsó éveit, vagy addig hajszolja a szenvedélyt, amíg a szíve dobog?Wolke Neun | Ursula Werner és Horst RehbergA fiatal, magával ragadó lelkesedéssel és bőbeszédűen nyilatkozó rendező biztosít róla, hogy szerinte alapvetően minden ember az utóbbi kategóriába tartozik, és bárkivel megtörténhet az, hogy élete alkonyán kapja el a gépszíj. A meztelenséggel kapcsolatos fóbiákat képmutatásnak tartja, és azt is, ha valaki nem akar tudomást venni arról, hogy a szexuális vágy időskorban is létezik. Színészeivel forgatókönyv nélkül, parányi, hétfős stábbal és hatalmas adag kölcsönös bizalommal dolgozott együtt. A jeleneteket elpróbálták, de az egyik legdrámaibbat (amikor az asszony színt vall férje előtt) például teljes egészében improvizálták szenzációs színészei (Horst Rehberg és Ursula Werner). A főleg színházi szerepeiről ismert művésznő kérdésemre elmondja, hogy családtagjai és gyermekei még nem látták a filmet (augusztus végén lesz a német premier), itt pedig tartott tőle, hogy a cannes-i vetítésről sokan kimennek a merész jelenetek láttán. Félelme alaptalannak bizonyult - idén első alkalommal követett versenyfilmet (az Un Certain Regard mellékszekcióban indult) tízperces vastaps és álló ováció.