Az élet maradt megfejthetetlen

Vágólapra másolva!
Szabó Istvánra emlékszem, de lehet, hogy más mondta: "Vannak, akik azért mesélnek el egy történetet, hogy filmet forgassanak, és vannak, akik azért forgatnak filmet, hogy elmeséljenek egy történetet." Óriási differencia. És onnan lehet tudni, hogy ki melyik csoportba tartozik, hogy van-e bármi értelme a filmnek, vagy nincs. Pater Sparrow 1 című első egészestés művének ugyan nem sok értelme van, mégis azok közé sorolnám, akik abszolút mondani akartak valamit. De sajnos annyi mindent, hogy végül csak egy bábeli hangzavar lett belőle.
Vágólapra másolva!

Jézusom, mekkora vállalás. Pater Sparrow nem kevesebbre szánta el magát, amikor nekivágott az 1-nek (de rossz cím), hogy elmondja nekünk, hogyan kéne élni. Sok kisebb bölcsességet is elhintett az úton, szórta az aforizmákat, mint a magot, de a lényeg mégiscsak az lett volna, hogy megértsük, mi folyik itt, a világban. Hogy végre tisztán lássunk. És a rossz hírem az, hogy engem csak tökéletesen összezavarnia sikerült, de bárkivel beszéltem a vetítés után, hasonló értetlenséggel találkoztam, sűrű ködben bóklászó társakkal.

Pedig az első fél órában még azt gondoltam: ez az, valami tök más, mint amit a magyar filmtől eddig megszoktunk, semmi valóságábrázolás, depresszió, mélyrealizmus. Egy vadonatúj, teremtett világ. Egészen rövidke időre felsejlett bennem a vágy is, hogy hú, ebből krimi is lehet. Volt benne titokzatos bűntény (a kitalált világban, annak megfelelő, abszurd bűncselekménnyel), nyomozó, szakértők, híradó-felvétel, meg kihallgatás, jó rendőr, rossz rendőr, minden. Azt is bevallom, bár ez személyes, hogy imádom a vonaton, vagy könyvesboltban játszódó filmeket.

Forrás: [origo]

De egy kis idő elteltével nyilvánvalóvá vált, hogy mindez csak körítés, sosem fog kiderülni, mi történt, és ki tette, mert nem erről szól a mese. És onnantól egyre sötétebbek lettek a képek, egyre gyengébbek a színészek, egyre hangosabb a zörej, és egyre keményebb a zsöllye. Nem, nem szedem versbe. Ott kezdődött tehát a prófécia, de csak egy sorra emlékszem belőle (bár az is lehet, hogy nem pont így szólt):"az, amit valakinek a szemében látsz, és amit az a szem lát, azonos". Én sajnos egy nagy káoszt láttam a vásznon. És tényleg, a fejemben is egyre nőtt a zűrzavar.

Szóval ez egy ilyen film, annyi gondolat van benne, hogy bármelyik nyolcvanéves rendező megirigyelhetné. Egy egész élet tudása van benne. Igaz, egyelőre egy elég rövidke életé, hisz Pater Sparrow éppen csak, hogy elindult az úton. És máris mennyi mindent akar közölni!

Forrás: [origo]

És annak ellenére, hogy 91 percben kicsit sok az embernek, ezáltal pedig nem hiszem, hogy óriási sikerre lenne ítélve, azt kell mondanom, hogy összességében szerethető. Mert egy igazi, őszinte, világmegváltós elsőfilm. Millió ötlet, munka, műveltség, és nem kevés pénz fekszik benne. Sok lopás és utánérzés is, amiből azért összeáll egy önálló vízió. Így érdemes nekivágni a filmezésnek, ha most még csak a kamaszos lendület jön is át belőle. De ha azt vesszük, hogy mindezt létre is kellett hozni - kitalálni, felépíteni, leforgatni, összerakni -, akkor azért nem kis teljesítménnyel állunk szemben. Legközelebb talán sikerül átgondolt tartalommal megtölteni, és arra is rájön Sparrow atya, hogy nem kell mindent kimondani.

---------------

1
Rendező: Pater Sparrow
Forgatókönyv: Pater Sparrow, Góczán Judit
Operatőr: Tóth Widamon Máté
Szereplők: Mucsi Zoltán, Sinkó László, Kerekes Vica, Mácsai Pál, Balázs Zoltán, Krzysztof Rogacewicz, Czukor Balázs, Haumann Máté, Bíró Kriszta
40. Magyar Filmszemle, versenyszekció - nagyjátékfilm
színes/fekete-fehér, 91 perc

Hol és mikor vetítik?
2009. február 2. 15.00 - Palace MOM Park, 2-es terem