Stanley Kubrick nélkül nem tudnánk, melyik film sikeres

Vágólapra másolva!
Az összes jelentős filmes szaklap és honlap - az [origo] filmklub is - minden hét elején közli az elmúlt hétvége mozilátogatottsági adatait. Így van ez időtlen idők óta, ám arról eddig sejtésünk se volt, hogy egyáltalán kinek köszönhetjük a modern box office jelentések megszületését. A filmes és plakáttervező Mike Kaplan elmondása szerint mindez Stanley Kubrick érdeme.Stanley KubrickA 20. század egyik nagyhatású és innovatív filmkészítőjeként számon tartott Stanley Kubrick és Mike Kaplan (többek közt a 2003-as Űzött vad producere) a hetvenes évek elején együtt dolgoztak a 2001: Űrodüsszeia valamint a Mechanikus narancs marketingjén. Utóbbit nemcsak a kritikusok dicsérték, hanem az egész országban nézettségi rekordokat döntött. A siker kulcsa az volt, hogy maga Kubrick választotta ki a mozikat, ahol vetítették a Mechanikus narancs-ot. Kaplannel mindössze annyit kellett tudniuk, hogy melyek azok a mozik, ahol a legtöbb ember megfordul, és amelyek hozzájárulhatnak a film sikeréhez. A probléma csak az volt, hogy akkoriban még nem voltak nyilvánosan hozzáférhető mozilátogatottsági és bevételi adatok, egyedül a Variety közölte le a nagyobb mozik eredményeit hétről hétre. Kubrickéknak hat hét kutatás után azonban sikerült egy olyan adatbázist létrehozniuk, aminek a segítségével kiválaszthatták, hogy mely filmszínházak képesek a lehető legtöbb emberhez eljuttatni a kívánt filmet. A terv működött, a film siker lett. A Mechanikus narancs bemutatója után Kubrickot felhívták a Varietytől, hogy megtudják milyen módszert alkalmaztak. Ezek után pedig számítógép segítségével néhány hónap múlva megszülettek az első modern értelemben vett box office jelentések, amik már tartalmazták a filmek országos bevételi eredményeit. Az adatok összesítésére használt módszert pedig a mai napig is alkalmazzuk, így Stanley Kubricknak a Ragyogás mellett még ezért is hálásak lehetünk.
Vágólapra másolva!