Steven Spielberg: aki újra megálmodta a mozit

Sean Connery, élete képekben, 1989 - Indiana Jones and the Last Crusade (Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag)
Indiana Jones et la derniere croisade Indiana Jones and the last crusade 1988 Real Steven Spielberg Sean Connery Harrison Ford. Collection Christophel © Lucasfilm
Vágólapra másolva!
75 éve, 1946. december 18-án született Hollywood legismertebb, és üzleti értelemben legsikeresebb rendezője, producere és forgatókönyvírója, a 3 Oscar-díjas Steven Spielberg.
Vágólapra másolva!

Steven Spielberg közel 50 éve formálja nem csupán Hollywoodot, de a tömegkultúrát, a közízlést és persze a tudatipart is. 1974-ben, amikor első mozifilmjével, a Sugarlandi hajtóvadászat-tal a cannes-i filmfesztiválon elnyerte a legjobb forgatókönyv díját (Hal Barwood és Matthew Robbins társaságában), az európai kritikusok még mint a hollywoodi reneszánsz második hullámával érkező fiatal titánt ünnepelték, aki egy rendkívül izgalmas, részben tragédiába igyekvő hajszafilmben képes megfesteni az USA kiábrándult portréját.

Egy évvel később, A cápá-val nem csupán a szociális problémákra fogékony hollywoodi szerző imázsát harapta ketté, de felhabzsolta az egész amerikai filmipart is. Mert bár úgy újította meg a szörnyfilmek világát, hogy közben reális képet adott az amerikai kisközösségekről is, karrierje és a moziipar alakulása szempontjából is sokkal fontosabb, hogy a ma már klasszikussá nemesedett tengerparti rémálommal Spielberg megteremtette a nyári blockbusterek prototípusát, gyártási és forgalmazási értelemben is új irányba terelve ezzel Hollywoodot – az Álomgyárban megkezdődött a nagy költségvetésű, potenciálisan nagy nyereséget termelő, sőt, a világ mozipiacát uraló szuperprodukciók időszámítása. S azóta Spielberg nem csak rendezőként (a moziba engedett 1971-es tévéfilmmel, a Párbaj-jal együtt eddig 35 játékfilm), de producerként is (közel 200 mozifilm és tévés produkció) képes megjósolni, s ezzel együtt követni is a legnyereségesebb hollywoodi műfajok trendjeit (s nem mellékesen: a Schindler listája és a Ryan közlegény megmentése című filmjeiért producerként két Oscar-díjat, rendezőként egyet nyert).

A rendező Spielberg minden filmjében újra álmodja a mozit – látványos és feszültségkeltő alkotásai nem az intellektust, hanem az érzékeket és az érzelmeket veszik célba, s nevezzék olykor álomgyári tőzsdeügynöknek, vagy a jegypénztárak magasugróbajnokának, Spielberg alapvetően zsigeri filmjei azért sikeresek (nem mindegyik), mert pontosan tudja, hogy a tömegigény legértékesebb része az az optimista realizmus, amelyről a valóságtól legelrugaszkodottabb meséiben sem feledkezik meg. A humanista, emberközpontú Spielberg-életműre tehát nem csupán balgaság, de barbárság is lenne teljes intellektuális fegyverzetben rárontani, ugyanis a szájbiggyesztő szellemi fölényeskedés épp azt a valóságból táplálkozó és arra szüntelenül visszacsatlakozni igyekvő ideát próbálná szertefoszlatni, hogy a jó igenis képes felülemelkedni a rosszon.

Spielberg filmjei ugyanis valójában egytől egyig erről szólnak: a saját félelmeinkkel és dilemmáinkkal való szembenézésről és az önmagunkkal való megbékélésről. Ennek az érzésnek a felborzolásához Spielberg változatos műfajokban változatos külső fenyegetéseket vesz igénybe, de legyen szó a főhőst minden ok nélkül üldözőbe vevő fekete kamionról, cápáról, földönkívüliekről, nácikról, klónozott őshüllőkről vagy a modern technológiát birtokló befolyásos emberekről, a valódi csata mindig legbelül, a főhős (és ezzel párhuzamosan: a néző) szívében zajlik.

Harmadik típusú találkozások, ezért a filmért kapott Oscar-díjat Zsigmond Vilmos operatőr Forrás: InterCom

A mozi újraálmodása tehát szinte kivétel nélkül a klasszikus értékeket konzerválja – olyannyira, hogy Spielberg rendkívüli profizmussal kivitelezett, látványban tobzódó filmjeivel valójában visszakanyarodik a harmincas évek Hollywoodjának formai és értékrendi konzervativizmusához. Mert bár kamaszkorában rajongott például a francia új hullámért (nem véletlenül került Francois Truffaut a Zsigmond Vilmos operatőri Oscar-díjával kitüntetett Harmadik típusú találkozások-ba) vagy Kuroszava Akira filmjeiért (George Lucas mellett ő volt Kuroszava mágikus realista Álmok című filmjének amerikai producere) és követi feszültségteremtést illetőena brit Alfred Hitchcockot, valójában már az új-hollywoodi játszóteret végleg átrendező alkotásaiban (A cápa, Harmadik típusú találkozások, Az elveszett frigyláda fosztogatói, E.T.) szembetűnő, hogy azok egyszerre táplálkoznak az 1950-es évek B-filmjeinek témáiból és a klasszikus hollywoodi rendezők konvencionális stíluseszményéből.

Goldie Hawn és William Atherton a Sugarlandi hajtóvadászat című filmben Forrás: Universal Studios International

Spielberg klasszikus, hármas osztatú dramagurgiájú filmjeiben már a kezdetektől különös hangsúlyt kap a család központi eszménye: az első mozifilm, a Sugarlandi hajtóvadászat a család egybentartásának elkeseredett küzdelmét ábrázolja, s ez a motívum később valamilyen formában szinte kivétel nélkül megjelenik Spielberg filmjeiben, A cápá-tól egészen a legutóbbi musical-remake-ig, a kevéssé sikerült West Side Story-ig.

A vágyott családeszmény ugyanakkor Spielbergnél rendre megcsonkított családok képében mutatkozik – az elvált szülők gyerekeként felnőtt rendezővel együtt a néző is úgy vágyhat a családi egység sérthetetlenségére, hogy közben annak sérülékenységével szembesül. Bár A cápa rendőrfőnök hőse családfőként is helyt áll, ő valójában ritka kivétel: a Sugarlandi hajtóvadászat börtönből szöktetett apafiguáráját végül lelövik a rendőrök; a Harmadik típusú találkozások (1977) főhősét magára hagyja a családja, miután a földönkívüliek megszállotjává válik; az E.T. (1982) alien-pátyolgató kisfiúját és két testvérét egyedül neveli édesanyjuk.

Vagy vegyünk későbbi példákat: a rendezői Oscar-díjat elnyerő, második világháborús Ryan közlegény megmentésé-ben (1998) egy olyan katonát kell épségben kimenekíteni a frontról, akinek három fivére már elesett a háborúban, s egyedüli gyerekként várja vissza az anyja, hogy aztán évtizedekkel később az ő életéért saját életét áldozó, nős osztagvezető sírja felett, családapaként számoljon el az életével: érdemes volt megmenteni. És ugyanígy: az A. I. – Mesterséges értelem-ben (2001) egy humanoid robotgyerek vágyik anyai szeretetre; az ifj. Frank William Abagnale életét feldolgozó Kapj el, ha tudsz-ban (2002) az anyagi gondok hatására széthulló család áll a fiatalkorú csekkhamisító és imposztor ámokfutásának hátterében; a negyedik Indiana Jones-kalandban (Indiana Jones és a kristálykoponya királysága, 2008) az idősödő régészprofesszor kalandor azzal szembesül, hogy van egy házasságon kívül született nagykamasz fia; A barátságos óriás (2016) főszereplője egy 10 éves, árvaházban élő kislány...

Steven Spielberg, Dale Dye háborús tanácsadó, Tom Sanders díszlettervező és Tom Hanks a Ryan közlegény megmentése forgatásán Forrás: David James / DreamWorks LLC / Paramount Pictures

A spielbergi életművön átvonul az elvesztett, vagy (valami nem e világról való képében) megtalált szülő (leggyakrabban az apa) figurája. De a család mellett ugyanilyen hangsúlyos, hogy Spielberg hősei általában hétköznapi emberek (vagy ha nem, akkor a rendező igyekszik hétköznapiságukban is megmutatni őket, legyen szó Indiana Jonesról vagy a 2012-es Lincoln államférfijáról), többnyire a kert- és külvárosi, zöldövezeti Amerikából, abból a közegből, amelyben Spielberg is felnőtt, s amely környezet adja filmjeinek legstabilabb hazai közönségét.

Amerikai sikere tehát részben annak köszönhető, hogy ösztönösen is olyan történeteket mesél, amelyre a hozzá hasonló körülmények között nevelkedett generáció (s azok leszármazottjai), az otthonteremtést központi eszménnyé emelő középosztálybeli kertvárosiak kíváncsiak – Spielberg az amerikai kollektív tudat vágyainak és aggodalmainak krónikása, valamint világszintű exportőre. Ilyen minőségében pedig, noha saját álláspontját viszi vászonra, pontos képet ad a világnak arról, nagyjából mit gondol az amerikai középosztály az olyan sorsfordító, történelemalakító eseményekről, mint a második világháború, benne a holokauszttal (Schindler listája, 1993), a nemzetformáló rabszolgakereskedelem (Amistad, 1997), az 1972-es müncheni olimpia terrorakciója (München, 2005) vagy a hidegháborús kémkedés (Kémek hídja, 2015).

Kapj el, ha tudsz (Tom Hanks és Leonardo DiCaprio) Forrás: UIP Duna Film

Ezen a ponton érdemes Spielberg életművét kettéválasztani. Az egyik oldalon az eszképista, egy gyerek világra való rácsodálkozását és az ismeretlentől való félelmét tükröző mesék állnak, a másikon a komorabb hangvételű, valós történelmi eseményeket feldolgozó drámák. A két rész közös halmaza, hogy Spielberg szerint a világ élhető, jó hely, amelyért érdemes harcolni – ezzel kapcsolatos kételyt csak néhány kivétellel fogalmaz meg, akkor sem végletesen: még csak nem is a Schindler listája, hanem sokkal inkább A nap birodalma (1987), a München vagy az eszképista filmjei közül a Különvélemény (2002) hordoz olyan dilemmákat, amelyek túlmutatnak Spielberg jellemző bizakodásán, az emberi jóság diadalába vetett hitében.

Az egyetemi diploma nélkül, már 22 évesen a Universal stúdióval tévéfilmek rendezésére leszerződő, 29 éves korában A cápá-val a valaha élt legsikeresebb hollywoodi alkotók közé berobbanó Spielberg többször újraálmodta már a sci-fit (a Harmadik típusú találkozások-tól a Világok harcá-ig), a fantasy-t (az Örökké-től az A barátságos óriás-ig) a klasszikus kalandfilmet (Indiana Jones-filmek), és a történelmi drámát (a Bíborszín-től az A Pentagon titkai-ig) – három évvel ezelőtt, az Ernest Cline regényéből készült Ready Player One című filmjében javarészt önmagának, a tömegkultúra látványfilmes, popzenés, képregényes és videójátékos nemzedékének állított emléket. A film a jövőben, 2045-ben játszódik, az emberek a virtuális valóságba menekülnek a gondjaik elől, a főhősnek pedig itt, egy gigantikus játékban kell bizonyítania rátermettségét, megszereznie az alapító örökségét – de hiába a jövő idő, a film hemzseg az 1980-as és 1990-es évek tömegkultúrájára való utalásoktól, benne a Spielberg producerkedésével készült Vissza a jövőbe és az általa rendezett Jurassic Park című filmek "tárgyi emlékeivel".

Állítólag Spielberget úgy kellett rábeszélni, hogy a saját nagy korszakának állított emlékműből ne hagyja ki a saját filmjeit – de ha ezek sem kerültek volna bele, akkor is egyértelmű lenne a Ready Player One üzenete. Spielberg álomvilágokat teremt – olyan filmek képében, amelyek nem csak a nézők számára biztosítják a kiszakadást a hétköznapokból (miközben a hősök hétköznapiságában magukra is ismerhetnek), hanem a szórakoztatóipar újabb és újabb nemzedékei számára jelentik az igazodási pontot.A hollywoodi szuperprodukciók abban a valóságban élnek, amit még Spielberg kezdett álmodni.