Erőszakkal üldözték a rockzenét a kommunisták, mégsem tudták eltörölni

Kopaszkutya
Vágólapra másolva!
Kutyákat eresztettek rájuk és veréssel fenyegették őket, a rockzenészeket azonban mégsem tudta megfélemlíteni a kommunista rendszer. Szomjas György 1981-es klasszikusa, a Kopaszkutya egy fiktív zenekar felemelkedését mutatja be, két főszereplője, Schuster Lóránt és Deák Bill Gyula pedig a film készítéséről és a korabeli politikai fenyegetettségről beszélt az Origónak. Az alkotás most felújított változatban látható ismét a mozikban.
Vágólapra másolva!

– mondta el egy korábbi interjúban Szomjas György, aki a hetvenes évekkel mások mellett a Talpuk alatt fütyül a szél című betyárfilmjével szerzett hírnevet, majd egy igencsak kockázatos vállalkozásba vágott bele. A Kopaszkutya egy külvárosi blues-zenekar felemelkedését mutatja be, és bár a címszereplő banda a valóságban nem létezik, annak tagjait a korszak olyan legendás alakjai játszották, mint Schuster Lóránt, Földes László Hobo, Deák Bill Gyula és Póka Egon. Azaz csupa olyan zenész, akik a tiltott, tűrt, támogatott kategóriák közül a tűrtbe tartozott.

Kopaszkutya Forrás: Filmarchívum

Mint Schuster Lóránt, a P. Mobil vezetője a lapunknak elmondja, a korabeli politikát tökéletesen illusztrálják azok a jegyzőkönyvek, amelyeket akkoriban az együtteséről születtek. Dalos fedőnéven Vikidál Gyula – aki 1977 és 1979 között a zenekar énekese volt – öt éven keresztül jelentéseket írt az állambiztonság számára. 1981-ben külön felkérték arra, hogy vegyen részt a P. Mobil koncertjén és amennyiben ,,ellenséges tevékenységre" utaló jelekre bukkan, jelentse azokat.

Az állambiztonságnak még arra is volt kapacitása, hogy a Fővárosi Művelődési Ház öltözőjébe mikrofonokat szereljen fel, hátha a koncert előtt vagy után a zenekar tagjai egymás között rendszerellenes kijelentéseket tesznek. Sőt, mint később kiderült, egy ügynököt alkalmaztak arra, hogy főállásban a rendezvényhelyszínen dolgozzon és nyitva tartsa a szemét.

Részlet egy korabeli jelentésből. Forrás: Origo

– teszi hozzá Schuster Lóránt, aki már egészen fiatalkorától lázadt a rendszer ellen.

A gimnáziumi évei alatt kivezényelték a diákokat egy külvárosi termelőszövetkezetbe, de miután azt mondták nekik, hogy nem kötelező részt venni a társadalmi munkában, fogta magát és hazament, aztán persze utólag fejmosást kapott az iskolában. Pedig, mint elmondja, ha ráparancsoltak volna, akkor csendben marad és elvégzi a feladatot, de jól jellemzi a rendszert, hogy képtelenek voltak egyenesen fogalmazni.

Schuster Lóránt Fotó: Csanádi Márton - Origo

A sorkatonaság alatt még nagyobb botrányba keveredett. Miután elolvasta a magyar néphadsereg szolgálati szabályzatát, rájött, hogy a laktanyájukban jóval kevesebb légköbméter jut egy személyre, mint amennyit hivatalosan biztosítani kellene. Az egyik hajnalban le is mérte a körzet szélességét, magasságát és hosszát, majd elosztotta a bent alvó társainak számával, a számításait pedig egy barátján keresztül elpostázta az illetékeseknek, akik alapos vizsgálatot indítottak és végül új körletet kellett kialakítaniuk. Az utolsó cseppet a pohárban azonban az jelentette, amikor A sorkötelesek szabad vallásgyakorlata a magyar néphadseregben címmel dolgozatot írt, kifogásolva azt, hogy míg Lengyelországban katolikus tábori lelkészszolgálat működik a hadseregben, addig a magyar katonáknak nem biztosítanak semmilyen lehetőséget a hitéletre. Az ügyből akkora vita keveredett, hogy kirúgták a laktanyából és másfél évvel korábban, mindössze hat hónap szolgálat után leszerelhetett.

– mondja el Schuster Lóránt, aki nagy örömmel mondott igent Szomjas Györgynek, amikor a rendező felkereste a Kopaszkutya ötletével. A film, bár egy nem létező banda karrierútját meséli el, szinte minden egyes jelenete megtörtént a valóságban a benne szereplő zenészekkel. Kardos István a hitelesség kedvéért több órás interjúkat is rögzített mindannyiukkal a forgatókönyv megírása előtt, hogy nem csupán a szituációk, de a szóhasználat is a valóságot tükrözze.

Kopaszkutya Forrás: Filmarchív

Nem csoda, hogy a film igencsak kiakasztotta a rendszert, és annak betiltásán gondolkodtak, de hamar rájöttek: nagyobb botrány keveredne abból, ha nem engednék bemutatni és ezáltal mártírokká válnának a zenészek, mint abból, ha műsorra tűzik az alkotást. A premierre végül Szolnokon került sor, utána pedig a helyi sportcsarnokban koncertet is adtak a főszereplők telt ház előtt, Budapesten és más vidéki városokban csak ezt követően merték vetíteni. És bár a film sikerét nem tudták megakadályozni, az ahhoz készített lemezt betiltották, csak 1993-ban jelent meg végül.

A tiltott gyümölcs azonban mindig vonzó, így egyre többen kezdtek járni a Hobo Blues Band koncertjeire, amelyeken rendszeresen elhangzottak a Kopaszkutya dalai.

Persze felmerülhet a kérdés, hogy a rock-, a beat-, és a blues-zenét kifejezetten üldöző rendszerben egyáltalán miért adtak engedélyt a Kopaszkutya leforgatására? Mint Schuster Lóránt elmondja, a válasz rendkívül prózai: a döntéshozók csak Harangozó Terit és a korszak más, televízióban is futtatott sztárjait ismerték, a rock-zenei közeget nem. Azaz általában a betiltás eszközével loholtak az események után.

– fűzi hozzá Schuster Lóránt, aki szerint nem véletlen, hogy manapság már nem készülnek a Kopaszkutyá-hoz hasonló filmek. A jelenleg körülrajongott előadókat zene és előadásmód tekintetében annyira sem tartja, mint annak idején a Táncdalfesztivál sztárjait, noha azokat is utálta, azt pedig különösen kifogásolja, hogy az izgalmas underground produkciókat nem karolja fel a média. Példaként az Ozone Mamát, a Turbot vagy a nemrég a P. Mobil elő zenekaraként fellépett Mudfieldet említi. Ezeket mind remek együttesnek tartja és szemmel láthatóan a közönségük is szereti őket, de anyagi vagy szakmai megbecsülésre nem számíthatnak a mai világban.

Hasonló véleményen van Deák Bill Gyula is, miként fogalmaz, a mai kortárs előadók között nagyítóval kell keresni az egyéniséget és a kisugárzást, hiányzik belőlük a szív, a szeretet és az erő. Az énekes szerint ezért is félnek sokan attól, hogy amikor majd a generációja eltűnik, hatalmas űr keletkezik majd a könnyűzenei életben, illetve ennek köszönhető az is, hogy a mai tizenévesek is ellátogatnak a hetvenes-nyolcvanas évek meghatározó együtteseinek a koncertjeire és kívülről fújják a szöveget.

Deák Bill Gyula Fotó: Major Kata - Origo

A múlt rendszerben Deák Bill Gyulának is meggyűlt a baja a hatalommal, a blues-zene ugyanis egy önkifejező műfaj, akárcsak a festészet, a szobrászat vagy a képzőművészet egyéb ágazatai, és mint ilyen, nem tetszett a vezetésnek. Az énekest soha nem érdekelte a politika, utóbbi azonban annál inkább foglalkozott vele.

– emlékezik vissza a zenész, akinek az elmúlt évtizedek során sokan mondták, hogy ha Amerikába születik, akkor a világsztárrá és milliomossá vált volna.

Itthon sokan színpad- és képernyőképtelennek nevezték amiatt, mert gyermekkorában elveszítette a fél lábát, a tengeren túlon azonban a testi hiányosságából éppen, hogy előnyt kovácsolhatott volna, hiszen odaát kifejezetten díjazzák, ha valaki kilóg a sorból akár a különleges hangjával, akár a megjelenésével.

De ezek a kérdések sosem izgatták, a Kopaszkutyá-ra a mai napig szép emlékként gondol vissza, hiszen mint elmondja, akkor volt fiatal és hatalmos dolognak számított, hogy egy kitűnő rendezővel dolgozhat együtt és a korszak egyik legnépszerűbb zenekarában, a Hobo Blues Bandben énekelhet és még vidéken is a koncerthelyszínek előtt száz-kétszáz méteres sorokban várakoztak a fiatalok, hogy láthassák őket. És manapság sincs oka a panaszra, a Papp László Sportarénában 2018-ban több mint tizenkétezer ember előtt lépett fel, a reményei szerint pedig ezt idén megismétli.