Európa válaszol az amerikai bojkottra

Vágólapra másolva!
Egyes európai éttermekben nem szolgálnak fel Coca-Colát, Marlboro cigarettákat és más amerikai termékeket. A németországi Hamburgban 10 francia étterem tulajdonos döntött úgy, hogy törlik a választékból az amerikai márkákat, egy ismert görög filmrendező pedig a hollywoodi filmek bojkottjára szólította fel a közönséget.
Vágólapra másolva!
Amerikai médiabojkott a francia árukra/uzletinegyed/hirek/vilaggazdasag/20030220amerikai.html

A bojkottot a háborúellenes indulatok szülték, írta az Associated Press hírügynökség. A L'Auberge Francaise étterem tulajdonosa, Jean-Yves Mabileau boldogan vesz részt a bojkottban. Ennek részben az is oka, hogy így visszavághat a francia áruk vásárlása elleni amerikai médiakampányra. Egyben pedig a háború ellen is tüntethetek, mondta Mabileau, aki még súlyosabb szankciókat is elképzelhetőnek tart, amennyiben a háborúnak nem lesz rövidesen vége: Ha az amerikaiak nem nyugszanak meg, nem fogom elfogadni az American Expresst és más amerikai hitelkártyákat - tette hozzá. Mabileau szerint a bojkott nem ront az üzleten.

Az étteremtulajdonosok nincsenek egyedül: az ismert görög filmrendező, Theo Angelopoulosz az amerikai exportcikkek teljesen más ágazatát célozta meg: arra szólította fel a mozikat és a közönséget, hogy bojkottálják a hollywoodi filmeket, a délkelet-francia Bayonne-ban pedig egy kocsma tulajdonosai az egész Coca-Cola-készletüket a lefolyóba öntötték egy háborúellenes tüntetés keretében.

Forrás: Adbusters
Fogyasztás ellen felszólító matrica

Az incidensekre reagálva a német-amerikai kereskedelmi szervezet elnöke szerint az ilyen, Amerika megbüntetését célzó akciók könnyedén a visszájukra fordulhatnak. A bojkott jobban károsítja a hazai ipart, mint az amerikai multinacionális cégeket - mondta Fred Irwin. A Németországban fogyasztott Coca-Colát német cégek német munkásai állítják elő, mondta Irwin.

A német McDonald's szóvivője, Ricarda Ruecker szerint a gyorsétterem-lánc nem tapasztalt visszaesést az értékesítésben. Ez azonban annak köszönhető, hogy nagy súlyt fektettünk arra, hogy megértessük, mi németek vagyunk, mondta Ruecker. A szóvivő is egyetértett azzal, hogy a német gazdaságot sújtaná egy McDonald's elleni kampány Németországban.

Bojkottot hirdető oldalakMotherearthhttp://www.motherearth.org/Consumers against warhttp://www.consumers-against-war.de/Adbustershttp://www.adbusters.org

A legutóbbi felmérések szerint a németek 80 százaléka ellenzi az iraki háborút, és teljes mértékben Gerhard Schröder kancellár mögött áll George W. Bush politikájával szemben. A tüntetések mellett a tiltakozók az internetet használják arra, hogy terjesszék az amerikai cégek elleni bojkottot. Ilyen honlapokból több száz, ha nem több ezer van, írja a BBC News.

Az Európa Parlament 10 tagja is a bojkott támogatói közé állt. Az egyik ilyen tag, Patricia McKenna szerint az utcai tüntetések nem hoztak sikert, és az egyetlen módszer a háborút támogató kormányok meggyőzésére a termékek bojkottja.