Éleződő harc a lakáspiacon

2006.02.23. 15:22

Két nagy, egy közepes és egy kisebb méretű, franchise-rendszerben terjeszkedő hálózat verseng a hazai ingatlanpiacon - írja a csütörtöki Világgazdaság. A Duna House szeretné befogni az Otthon Centrumot, a City Cartel más stratégiát követ.

Magyarországon tavaly, az eladott 165 ezer új és használt lakás közel fele talált gazdára közvetítőn keresztül, s ez jelentős aránynövekedés a korábbi évekhez képest. A hazai piacon az ingatlanközvetítők szerepének további bővülése várható, miközben Nyugat-Európában 60-90 százalék közöttire tehető a közvetítők bevonásával megvalósult ingatlan adásvételek aránya.

Az ügyfelek általában a szakértelem, a teljesebb körű és gyorsabb ügyintézés, valamint a kedvezőbb árban reménykedve fordulnak ingatlan-közvetítőhöz. Az adott közvetítő kiválasztásának legfontosabb ismérve a szakértelme és megbízhatósága.

A hazai ingatlan-közvetítői piacon az Otthon Centrum az első számú szereplő az értékesített ingatlanok éves volumenét, irodái és tanácsadói számát, valamint ismertségét tekintve. A társaság 52 irodájával jelen van az ország minden területén (18 vidéki iroda) és Budapest minden kerületében (33 iroda).

A hálózat budapesti lefedettsége teljes, a kiemelt kerületekben (II., XI., XIII. és XIV.) több értékesítési iroda is van. Jelenleg további kilenc - a jelentős ingatlan-fejlesztéseknél kialakított - projektiroda is működik a franchise-irodák mellett. Az adatbázisokban elérhető ingatlanok száma alapján, az Otthon Centrumot választja a legtöbb eladni szándékozó ügyfél mind az új építésű, mind a használt ingatlanok tekintetében.

Khüne Katalin, az Otthon Centrum Franchising Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: "Az idén is gyors növekedésre számítunk, a teljes országos lefedettség elérését tervezzük. Franchise-rendszerünk jelentős támogatást nyújt partnereink számára is, eredményeink azt mutatják, hogy együttműködésünkkel számottevően nőtt a hatékonyságuk és a jövedelmezőségük.

Az egy évvel később indult, de most csak fele akkora állományt számláló Duna House, kiugróan magasan tartja a csak nála megvásárolható lakások 30 százalékos arányát. A franchise-hálózat építéséért felelős Szalay Kinga ügyvezető szerint a kizárólagossági arány növelését az segíti elő, hogy kedvezőbbek a megbízási konstrukciók és az értékesítők motiváltsága. A kizárólagosság kategóriában, az úgynevezett fél kizárólagos szerződések is benne vannak, de ebben az esetben sem bízhat meg más irodát az ügyfél az eladással - fűzte hozzá.

Érvelése szerint egyre többen jönnek rá, hogy előnyösebb a biztonság és a kényelem egy-egy képzett közvetítő által végzett tranzakciónál. Inkább a biztosan eladható, vagyis viszonylag jól beárazott használt lakásokat veszik fel a kínálatba, és az irreálisan magas árat kérő tulajdonosokkal nem szerződnek, továbbá minden esetben ellenőrzik a jogi hátteret (gyakorlatilag a tulajdoni lapot).

A fővároson kívül eddig Érden, Debrecenben, Szombathelyen, Kecskeméten és Székesfehérváron kötöttek partneri szerződést. Az idén, a még nem lefedett megyeszékhelyeken, valamint a nagyobb városokban szeretnének irodát nyitni, s ezzel csaknem teljes lesz az országos jelenlét.

Nagy állománnyal, kisebb csapattal és kevesebb franchise-költségekkel számolhat az, aki a hálózatépítést 2004-ben kezdő, City Cartel partnere szeretne lenni. A két éllovasnál lassabban bővülő hálózat négy új partnerrel egészült ki a közelmúltban. Mustos Mariann hálózatfejlesztési vezető szerint az idén Szegeden, Miskolcon és a nyugat-magyarországi körzetben, Győrben vagy Sopronban szeretnének partnert találni.

"Nem célunk, hogy nagyon nagyok legyünk, legfeljebb 30-35 tagú láncot szeretnénk" - közölte, utalva arra, hogy nagykanizsai partnerükön keresztül horvátországi, madridi irodájuk segítségével pedig spanyolországi ingatlanokat is kínálnak. Korábban nem fordítottak elég figyelmet az átvevő jelölt tőkefedezetére, mostanában azonban már alaposabban megszűrik a vállalkozókat.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK