Brüsszel beleszólhat a Mol-OMW vitába

Vágólapra másolva!
Magyarország az EU-bizottsággal találhatja magát szemben amiatt, hogy kitart a Mol védelme mellett - írta szerdai elemzésében a Financial Times, amely szerint a két cég csatája jó eséllyel Brüsszelben dől el.
Vágólapra másolva!

Budapest álláspontja valószínűleg ellentétesnek bizonyul azokkal bizottsági intézkedésekkel, amelyek a protekcionizmus visszaszorítását és az uniós piacnak a nagyobb verseny előtti megnyitását célozzák. A lap szerint az Molra pályázó osztrák OMV előző nap jelezte is, hogy az EU-bizottsághoz fordul támogatásért. Wolfgang Ruttenstorfer, az OMV vezérigazgatója azt mondta a Financial Timesnak: afeletti csalódásában tette nyilvánossá az átvételi terveket, hogy a Mol elvetette a tárgyalásokat. Az OMV párbeszédet szeretne kezdeni - tette hozzá.

A magyarországi aggályok enyhítése végett az OMV közös bécsi és budapesti tőzsdei jegyzést javasolt, és két felügyelő bizottsági helyet magyar képviselőknek, áll a Financial Timesban. Az osztrák cég emellett 25 százalékig terjedő saját részvényt is felajánlott a Mol részvényeseinek.

A Financial Times elemzése szerint jóllehet az OMV elsősorban az átvétel kitermelői oldali előnyeit hangsúlyozta, a valódi előny a Mol finomítói és benzinkút-hálózatának megszerzésében rejlik. Miközben ugyanis az olajtermékek piaca a "régi Európában" - így az OMV saját országában, Ausztriában is - stagnál, az "új Európában" gyors növekedés előtt áll.

Magyarországon a 2005-2010-es időszakban várhatóan évi 3,2 százalékkal növekszik az olajtermék-kereslet, Szlovákiában pedig 3,7 százalékkal, Ausztriában ugyanakkor csak 0,7 százalékkal, Nyugat-Európa egészében pedig 0,6 százalékkal, idézi a Wood Mackenzie tanácsadó cég előrejelzését a londoni üzleti lap. Az OMV és a Mol egyesülése a két céget erőteljes szereplőjévé tenné a gyorsan növekvő Duna-medencei térségnek, amelyet mindkét társaság központi tevékenységi területének tekint.

Az egyesült cég - eltekintve bármely esetleges vagyoneladástól - a negyedik legnagyobb finomítói csoport lenne Európában, napi 877 ezer hordós nyersolaj-finomítási kapacitással. Ez a BP-ével azonos kapacitás lenne, és csak a Total, az ExxonMobil és a Royal Dutch Shell mögött maradna el, áll a Financial Times szerdai elemzésében. A töltőállomások számát tekintve a hetedik legnagyobb lenne Európában a Mol és az OMV kombinációja, amelyet csak a fenti négy cég, valamint az Eni és a Repsol előzne meg.