Húsz magyar cég zuhant ki a régiós toplistából

Vágólapra másolva!
A korábbi 61-hez képest idén már csak 40 magyar cég szerepel a lengyel Manager Magazin régiós toplistáján, amely 13 kelet-közép-európai ország legnagyobb vállalatait összesíti. A Mol ugyanakkor a második legnagyobb cég a térségben.
Vágólapra másolva!

A lengyel Manager Magazin immár harmadszor közölte a Coface Poland által készített ranglistát, amely Kelet-Közép-Európa legnagyobb cégeit állította sorrendbe. Az 500-as toplistát a lengyel és a magyar olajkonszernek, a PKN Orlen és a Mol vezetik. A Polski Koncern Naftowy Orlen 16,8 milliárd eurós forgalmával messze megelőzi magyar vetélytársát, hiszen a Mol 10,3 milliárdig jutott 2007-ben.

A magyar cég azonban jóval nyereségesebb: egymilliárd euró fölött volt a profitja, a PKN 635 milliójával szemben. A Molhoz tartozó szlovák Slovnaft a 18., a kisebbségi Mol-részesedéssel működő horvát INA pedig a tizenhatodik a listán, 3,4 és 3,5 milliárd eurós forgalommal.

VW-cégek a ranglistán

A harmadik legnagyobb kelet-európai cég a cseh Skoda Auto, amely akárcsak a hatodik helyezett magyar Audi Hungaria Motor Kft. és a 7. helyezett Volkswagen Slovakia, egyaránt a német VW konszern kezében van. Ha a három cég árbevételét mechanikusan összeadnánk - ami nem biztos, hogy reális számot adna ki, hiszen egymás közti ügyletek is benne lehetnek a kimutatásokban -, akkor a VW lenne a legnagyobb kelet-európai cég. A cseh Skoda ugyanis 8 milliárdos forgalmat bonyolít, a magyar Audi 5,9 milliárdot szed be, a szlovák VW pedig 5,7-et termel.

Összesen tehát csaknem 20 milliárd a három vállalat árbevétele, megelőzve a PKN-t. Arról nem is beszélve, hogy ezek a vállalatok rendkívül szoros együttműködésben dolgoznak a VW más részlegeivel, Magyarországon például a világon készülő Audi autók 90 százalékához gyártják a motorokat.

Magyar E.On-leányok: osztódással szaporodnak

Ilyen logikával csak az E.On magyar leányvállalatai is bekerülhetnének a Top 10-be, ha összeadnánk árbevételüket, de az E.On szétdarabolva szerepel - a többi hasonló listához megszokottan -, a 22., a 42. és a 240. helyeken.

Az E.On legnagyobb kelet-európai érdekeltsége a Mol gázüzletágából kialakított E.On Földgáz és Trade Földgázkereskedő Zrt. 3,1 milliárd eurós forgalommal, második legnagyobb érdekeltsége az E.On Hungária Energetikai Zrt. 2,3 milliárddal, a harmadik pedig - bár ennél több magyar leányvállalata is van a német energiaipari órisávállalatnak - az E.On Észak-Dunántúli Áramszolgáltató Zrt. 581 millió euróval.

Lengyelek, csehek, ukránok

A Manager Magazin listájának negyedik és ötödik helyén egy lengyel és egy cseh energiacég szerepel. A Polska Grupa Energetyczna forgalma 7,5 milliárd euró, a Molban is tulajdont szerző cseh CEZ pedig 6,2 milliárdos árbevételű vállalat. A hatodik-hetedik helyen a már említett két VW-leány, a magyar Audi és a szlovák VW szerepel, majd egy ukrán cég, az olajipari Ukrgaz-Energo jön a nyolcadik pozícióban.

Ez utóbbi árbevétele 5,7 milliárd euró. A kilencedik helyen a távközlésben aktív Telekomunikacja Polska következik 4,8 milliárdos forgalommal, a tizedik pedig egy lengyel olajcég, a Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo áll, 4,4 milliárddal.

Magyar cégek hanyatlása

A magyar cégek közül a már említett Mol (2.), Audi Hungária (6.) és E.On Földgáz Trade (22.) után a Philips Industries Magyarország Kft. következik a 29. helyen, 2,9 milliárd eurós forgalommal. A Magyar Villamos Művek a 38., 2,5 milliárddal, az E.On Hungária Energetikai Zrt. a 42., a Magyar Suzuki Zrt. a 45. 2,2 milliárddal, a magyar Tesco pedig 2,1 milliárddal a 49.

Az első ötvenbe tehát nyolc magyar cég került be, míg az első 500-ba negyven. Ez a Manager Magazin szerint rosszabb, mint az előző évi összesítéskor, amikor még 61 magyar vállalat szerepelt a listán. A visszaesés az ország általános gazdasági problémáival függ össze a magazin szerint.