Az elszaporodott bankrablások kivédésére a rendőrség azt javasolta a bankoknak, hogy ahol tehetik, nyitvatartási időben tartsák zárva a bankfiókok bejárati ajtaját, és egyenként engedjék be, illetve ki az ügyfeleket. A zárt ajtók a meglepetésszerű támadások ellen védelmet nyújtanak, de az [origo] által megkérdezett bankbiztonsági szakember szerint lehetnek hátulütői is a rendszernek, például ha pánikba esik a rabló. A bevezetés mellett döntő pénzintézetek egyelőre elégedettek.

"Egy körúti kis bankfiókban voltam a múlt héten, ahol három ügyintéző dolgozik. Az előtér után, ahol az automata van, zárva volt az ügyféltér üvegajtaja. A biztonsági őr rám nézett az ajtón túlról, egy másodperc múlva elfordította a kulcsot, és beengedett, majd ismét bezárta az ajtót. Megkérdeztem az egyik hölgyet, miért kell délután háromkor zárni a bankot, és azt mondta, hogy bankbiztonsági okból, legalábbis a kisebb fiókokat" - számolt be élményéről az [origo] egyik munkatársa.

Tavaly nyár óta több magyarországi kereskedelmi bank kis forgalmú fiókjaiban szembesülhetnek az ügyfelek azzal, hogy a bejárati ajtó nyitvatartási időben is zárva van, és a biztonsági őr egyenként nyitja ki a betérőknek és a távozóknak. A módszert a megelőző időszakban megszaporodott, többnyire kisebb fiókok ellen irányuló bankrablási kísérletek hatására a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) rablási osztálya javasolta a pénzintézeteknek - tudta meg az [origo] banki forrásokból.

Nem tudnak berontani

"Elsőre biztosan sokaknak különösnek tűnik a dolog, de van benne ráció. A bankrablók gyakran a meglepetésszerű támadásra építenek, azaz egyszerűen berontanak. Ezt zárt ajtónál nem tehetik meg. Nagyobb biztonságban érezzük így magunkat" - mondta érdeklődésünkre az egyik nagy bank fővárosi fiókjában dolgozó munkatárs, aki szerint az ügyfelek is gyorsan átlátják, hogy az ő biztonságukat is szolgálja az intézkedés.

"A BRFK javaslata után voltak viták erről a bankbiztonsággal foglalkozó szakértők között, végül bizonyos pénzintézetek bevezették, mások nem. De ahol működik, ott is csak a nagyon kis forgalmú és alkalmazotti létszámú fiókokban" - mondta az [origo]-nak Jakab Péter, a Magyar Bankszövetség bankbiztonsági bizottságának elnöke. Hozzátette, ez a gyakorlat nem úttörő jellegű, kisebb ékszerüzletek is gyakran alkalmazzák - ezek között van, ahol egyenesen csöngetni kell, aztán vagy beengedik az embert, vagy nem.

Vegye le a napszemüveget!

Jakab Péter emlékeztetett rá, a bankrablások elkövetői általában előre takarják magukat valamilyen eszközzel, így maszkkal vagy a baseballsapka, kapucni, napszemüveg, sál kombinálásával. "Az előbbit látva egyértelmű a szándék, az utóbbi esetben pedig az őr a beengedés előtt megkérheti az illetőt, hogy tegye szabaddá az arcát, ami a kamerák miatt sok potenciális rablót elriaszthat" - magyarázta a bizottsági elnök.

Az ellenérveket sorolva azt mondta, hogy a biztonsági embernek ott kell állnia az ajtóban, hogy ellenőrizni tudja a bejönni szándékozót, mert az ajtó vagy üvegportál szinte sehol sem golyóálló - magyarázta Jakab, aki szerint az is kifogásolható, hogy ha a támadó mégis bejutott, akkor nagyon közel kerülhet az őrhöz. A szakember szerint az sem jó, ha a rabló nem tud gyorsan távozni, mert pánikba eshet, bár ilyen túszhelyzet a rendőrök "túl korai" érkezésével is kialakulhat.

"A Budapesti Rendőr-főkapitányság folyamatosan bűnmegelőzési tanácsokkal látja el a pénzintézeteket, amelyek segítik a biztonságosabb működésüket. Tapasztalatok szerint a bankok ajtajának zárása megelőzheti vagy megnehezítheti a bankrabló tevékenységét. A bankfiók ügyfeleinek - a tapasztalatok szerint - nem okoz gondot a bezárt ajtó előtt rövid ideig várakozni. Az ajtók bezárása az ügyfelek és a dolgozók biztonságát növeli, a rablások kockázatát pedig csökkenti"  - válaszolta érdeklődésünkre a BRFK.

Forrás: [origo]
Az Erste Bank az elhelyezkedés és a "kriminalitás" alapján választotta ki a fiókokat

MKB, Raiffeisen: nem

Az MKB Bank bankbiztonságért felelős ügyvezető igazgatójaként dolgozó szakember azt mondta, vannak más módszerek is a biztonság fokozására. "Nálunk például az őrök különlegesen vannak elhelyezve, nem lehet látni őket, de ők természetesen belátják az ügyfélteret, illetve néha megmutatják magukat, hogy egyértelmű legyen: a bankfiókra - az ORFK-ra bekötött közvetlen riasztórendszer mellett - fegyveres őr is ügyel. Lehet, hogy véletlen, de az MKB-ban még sosem volt bankrablási kísérlet sem" - jegyezte meg Jakab Péter.

Normál üzletmenetben nem alkalmazza az ajtózárásos módszert a Raiffeisen Bank sem. Csak a nyitvatartási idő lejárta után, illetve technikai jellegű meghibásodás esetén, például áramszünet miatt zárják be az ajtót - tudatta az [origo]-val a bank, amely azt is közölte, hogy Raiffeisen-fiókban egyébként szintén nem volt még bankrablás Magyarországon.

Erste, UniCredit, Budapest Bank: egyelőre igen

A tavaly és tavalyelőtt számos támadást elszenvedő Erste viszont megfogadta a rendőrség tanácsát. "Az üzleti megfontolásokat is figyelembe véve, a 2010 első félévében bekövetkezett eseteket elemezve alapvetően az elhelyezkedés, kriminalitás alapján választották ki az Erste Bank bankbiztonsági szakértői azokat a kisebb tanácsadói létszámmal működő fiókokat, ahol ideiglenesen vezették be ezt a típusú megelőző módszert. Az ügyfeleket az ajtóban elhelyezett tájékoztató felirat informálja" - írta érdeklődésünkre az Erste kommunikációs osztálya.

A bank szerint a módszer szakmai megalapozottságát a gyakorlat igazolta, hiszen "bevezetése óta több esetben sikerült rablást megelőzni, lefegyverezni, illetve elfogni egy lehetséges elkövetőt". Az ügyfelek döntő többsége "elégedettséggel fogadta a banki alkalmazottak és a saját biztonságát is szolgáló intézkedést" - áll a pénzintézet válaszában.

"Számos versenytársához hasonlóan az UniCredit Bank is alkalmazza néhány fiókjában, hogy az ügyfeleket a szolgálatot teljesítő biztonsági őr engedi be a fiókba. Az európai és a hazai gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a módszer alkalmazása számottevő szerepet játszik a megelőzésben. De első lépésként, még ezzel együtt is csak ideiglenes jelleggel vezettük be nemrég, hatékonyságát és a tapasztalatokat folyamatosan elemezzük. Az ügyfeleinktől eddig érkezett visszajelzések alapvetően támogatóak" - reagált megkeresésünkre az UniCredit Bank.

"Az ünnepek idején fiókjainkban jelentősen megnövekedett a pénzforgalom, és a fiókok elleni támadások megakadályozásában szerepe lehet annak is, ha kulcsra zárjuk a fiókokat. Ezt a módszert jellemzően az egy őrrel védett kisebb fiókjainknál alkalmazzuk, és a bevezetése óta azt tapasztaljuk, hogy ügyfeleink döntő többségének javítja a biztonságérzetét. A hazai és külföldi tapasztalatok igazolják, hogy egy kulcsra zárt ajtónak bűnmegelőző hatása lehet, mert megzavarhatja a rablókat, így eltérítheti őket az eredeti szándékuktól" - írta válaszában a Budapest Bank.