Két év múlva jöhet a kilométer-arányos útdíj

kamion, teherautó, fuvarozás, fuvarozó cégek, áruszállítás, adóemelések
Vágólapra másolva!
Már az első évben megtérülne az államnak, ha áttérne az elektronikus, használatarányos útdíj rendszerére a jelenlegi matricás helyett - derült ki egy kormányzati előterjesztésből, amely 2014-et jelöli meg mint az átállás lehetséges dátumát. Az előterjesztés szerint 20 forintos díjat kéne fizetniük a kamionosoknak kilométerenként, ami a hosszú távot megtevőket sújtaná, a rövid távú szállítást azonban olcsóbbá tenné eleinte.
Vágólapra másolva!

2014-től jöhet az elektronikus, használatarányos útdíj, a teherautók kilométerenként nagyjából 20 forintot fizethetnek majd - írta az Index a birtokába került kormányzati előterjesztés alapján. Jelenleg átalánydíjat kell fizetni függetlenül attól, hogy mekkora távot tesz meg valaki az autópályán.

A személyautók, motorok és 3,5 tonnánál nem nehezebb járművek tulajdonosai alapesetben továbbra is matricás rendszerben közlekedhetnének, viszont a fejlesztési minisztérium előterjesztése szerint lehetővé kellene tenni, hogy önkéntesen csatlakozzanak a használatarányos díjfizetési rendszerhez.

A tervezet szerint a díj kezdetben az unió által maximált összeg nagyjából fele lenne, ami a kamionosok esetében kilométerenként körülbelül 20 forintot jelentene - írta az Index. Ez azt jelentené, hogy egy Ukrajnából Horvátországba tartó kamion a mostani egynapos, 3375 forintos matrica helyett a nagyjából 500 kilométer megtételével 10 ezer forint körüli összeget fizetne. A rövidebb távokat megtevő teherszállítás azonban olcsóbbá válna ezáltal, hiszen az egy nap alatt 50 kilométert megtevő kamion a matricás rendszerben 67,5 forintot fizet. A rendszer tehát az országot átszelő forgalmat sújtaná, a helyi szállítást viszont könnyítené, ha így vezetnék be a rendszert.

Ezzel együtt az Index szakértői becslésekre hivatkozva azt írta, hogy jelenleg nagyjából 10 forintot költ kilométerenként átlagosan egy kamionos a sztrádahasználatra, vagyis ebből kiindulva a díj duplázódna. Az áremelés az inflációt 0,13 százalékkal emelheti. A tervezet viszont arról is ír, hogy a következő 6-10 évben kilométerenként 36-38 forintra kellene emelni a tételt.

A tervezet több lehetőséget is leír az elektronikus útdíj bevezetésére. Az egyik szerint csak a legforgalmasabb útvonalakon indítanák be a rendszert, amelyet 10 év alatt terjesztenének ki a teljes főúthálózatra. A másik előterjesztés szerint az elejétől kezdve a teljes hálózatra bevezetnék a rendszert, de ez esetben megvizsgálnák, hogy a 60 kilowatt teljesítmény alatti személyautók ingyen használhassák az utakat.

A rendszer kiépítése a tervezet szerint a különböző alternatíváktól függően 50 milliárd forint lenne, a költségek azonban az első évben már megtérülnének, mivel az útdíjbevétel a matricákkal együtt 110,5 milliárd forint lenne, míg a fenntartás évi 22,9 milliárdba kerülne.