"Úgysem tudnak versenyezni velünk" - interjú a Ryanair vezérigazgatójával

2012.02.21. 13:45

A Ryanair nem akarja tönkretenni legnagyobb magyarországi riválisát, sőt örül, hogy az árai összehasonlíthatók másokéival - mondta az [origo]-nak adott telefoninterjújában Michael O'Leary, a Budapestre nemrég visszatért ír légitársaság vezérigazgatója, aki saját fürdőnadrágos képeivel hirdeti cégét. Kijelentette, hogy a magyar kormánytól nem kértek és nem kapnak támogatást, a budapesti turizmusnak pedig szerinte még jót is fog tenni a Malév leállása.

A jelek szerint a Ryanair stratégiájának fontos eleme, hogy nagyokat mond. Megjelenik egy piacon, és extrém alacsony árakat jelent be, megvádolja a fő versenytársát... Ez tudatosan választott módszer?

Nem az a kérdés, hogy nagyokat mondunk-e, hanem hogy mit csinálunk - és az áraink valóban alacsonyak, amellett sok pénzt fektetünk be Magyarországon, és számos munkahelyet teremtünk. Ez nem stratégia kérdése, a Malév leállása után nagyon gyorsan kellett lépnünk, és ha pár hét alatt elég jegyet akarunk eladni, akkor szükség van az alacsony árakra.

Ön szerint rendben lévő, ha egy légitársaság az úgynevezett alapáron hirdeti a jegyeit, miközben a ténylegesen kifizetendő összeg ennél jóval nagyobb?

Nem, de a mi esetünkben valóban lehet annyiért jegyet kapni, amennyiért hirdetünk. Nem állítjuk, hogy az adott járat összes székére alapáron adunk jegyet. De ha elég gyorsan foglal valaki, akkor megkapja annyiért, amennyit a hirdetésben látott. A fogyasztók megtévesztése lenne, ha a lehetséges legalacsonyabbnál magasabb árral reklámoznánk. Megint más eset, ha valaki az extra poggyásza miatt fizet többet.

Sokak szemében arrogáns viselkedés, hogy a cég gyakran hevesen támadja a versenytársait. Mit gondol erről?

Nem támadjuk a versenytársainkat, mivel nincsenek versenytársaink. Senki sem kínál olyan olcsó jegyeket, mint mi.

Hívhatja őket máshogy is, azokról a cégekről beszélek, amelyek ugyanezen a piacon tevékenykednek, mint például Magyarországon a Wizz Air.

Nem említjük meg a hirdetéseinkben ezeket a cégeket. Hamarosan nagy reklámkampányunk indul Magyarországon, mindenki láthatja majd. Ha a sajtótájékoztatókon kérdeznek róluk, akkor elmondjuk a véleményünket, de nem az a célunk, hogy velük foglalkozzunk, hanem hogy az olcsóságunkat hirdessük. Aki arrogáns üzletpolitikát folytat, az nem a legolcsóbbat kínálja az ügyfeleknek.

Ahhoz képest, hogy nem foglalkoznak másokkal, elég részletesen beszéltek a Wizz Air tulajdonosi struktúrájáról. Honnan voltak ezek az információik?

Céginformációs adatbázisokból. Azt azért feladatunknak tekintjük, hogy szembesítsük a magyar közvéleményt azzal: csak egy mítosz, hogy a Wizz Air magyar légitársaság lenne. Szeret így parádézni, de nem az. Mindenki tudja, hogy alapvetően külföldi tulajdonban van.

Egy ekkora vállalat vezetői miért állnak ki személyesen a sajtótájékoztatón, hogy egy marginális piac kis rivális szereplője ellen kirohanást intézzenek?

Szó sem volt kirohanásról, mi csak nyíltan és őszintén beszélünk, a versenytársainkról is. De a Ryanair sajtótájékoztatói ettől még jó hangulatúak. Én nem rohanok ki senki ellen, szeretem a versenytársakat! A velük való összehasonlítás ugyanis megmutatja, mennyire jók vagyunk. Úgysem tudnak versenyezni az árainkkal.

Mégis úgy tűnik, az a céljuk, hogy tönkretegyék a Wizz Airt. Számolnak vele, hogy ezzel Magyarországon nem lennének népszerűek?

Nem tudjuk tönkretenni, de nem is akarjuk, semmi bajunk a regionális konkurensekkel. Azt akarjuk csak, hogy az emberek lássák, hogy a Wizz Air nem közép-európai légitársaság, és nem is diszkont légitársaság, mert magasak az árai. Csak egyetlen igazán diszkont légitársaság van, és az a Ryanair.

De a harc a közép-európai piacért folyik, nem?

Nem, a közép-európai piac azért nagyobb, mint a Wizz Air részesedése, a Ryanair teljes forgalma pedig még sokkal nagyobb. Az évi 80 millió utasunkhoz viszonyítva ez kis piac. Ettől függetlenül elkötelezettek vagyunk a budapesti lehetőségek iránt.

Michael O'Leary

Az 51 éves üzletember 1988 óta a Ryanair igazgatója, 1991-ben nevezték ki vezérigazgató-helyettesnek, három évvel később lépett feljebb. Korábban a KPMG tanácsadócég jogelődjénél dolgozott, az ír adórendszer volt a szakterülete. Ma Írország egyik leggazdagabb embere, ennek ellenére a Guardian angol napilap egy korábbi portréja szerint általában ápolatlanul, kockás ingben és farmerban lehetett látni a dublini repülőtér közelében, amint Mercedesét vezeti a buszsávban. Ez utóbbit azért tehette meg, mert kiváltott egy taxiengedélyt és taxiórát szereltetett a kocsijába, hogy gyorsabban haladhasson.

Cége érdekében hajlandó akár egy szál rövidnadrágban szerepelni a Ryanair reklámkampányaiban (lásd lent), és hírhedt szókimondásáról, időnként durva megnyilatkozásairól. Egyszer az utazási irodákról azt mondta, az ügynökeiket "le kéne lőni", mert semmit sem tesznek az ügyfelekért, máskor a környezetvédőket nevezte "gyengeelméjűeknek", akik "azt sem tudják, mennyi kettő meg kettő". Az Európai Bizottságot leidiótázta, a British Airwayst "drága köcsögöknek" nevezte. Volt, hogy kijelentette, "leszarom, ha mindenki utál", de valójában - ahogy a Guardian is írta róla - sokan becsülik azért, hogy a kevésbé tehetős rétegek számára elérhetővé tette az utazást.



Mikor döntötték el, hogy visszatérnek Budapestre, és miért?

A Malév problémái miatt már a leállás előtt látható volt, hogy lesz valamekkora piaci rés. Azt nem gondoltuk, hogy ekkora, ezért a leállás után nagyon gyorsan kellett cselekednünk, hogy el tudjunk indítani több mint harminc új járatot.

Ezekre már akkor árulták a jegyeket, amikor a többségükre még nem volt megállapodásuk a budapesti repülőtérrel. Miért?

Mert ha az ember nem árulja a jegyeket, nem tudja őket eladni. Teljesen biztosak voltunk benne, hogy meg fog születni a megállapodás a Budapest Airporttal.

Igaz, hogy nyomást gyakoroltak a Budapest Airportra, hogy rendkívüli díjkedvezményt kapjanak?

Igen, minden repülőtérrel és minden más beszállítóval is így teszünk, mert csak így tarthatjuk alacsonyan az árainkat.

És milyen kedvezményt kaptak?

Elegendőt ahhoz, hogy meg tudjunk állapodni.

A magyar kormánytól kap a Ryanair valamilyen támogatást?

Nem. Soha nem kaptunk semmilyen állami támogatást.

Nem is kértek?

Nem. A Malév példája mutatja, hogy ennek milyen veszélyei vannak.

Mit gondol, a Malév összeomlásának milyen hatása lesz Budapestre mint turisztikai célpontra?

Azt hiszem, érdekes módon inkább pozitív hatása lesz. Megnyílt ugyanis a tér például előttünk, ami azt jelenti, hogy összességében sokkal olcsóbban, esetenként a korábbi költség negyedéért lehet majd ide repülni. Közben persze a magyarok is olcsóbban tudnak majd máshová utazni.

Forrás: Rayanair
Michael O'Leary a cég aktuális reklámkampányának szereplőjeként

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK