Túlélni tizennégyet

Vágólapra másolva!
Magyarországon idén csaknem 31 ezer cég szűnt meg, és még nincs vége az évnek. Döntő többségük az építőiparban, az autókereskedelemben, illetve az ingatlanágban, azaz a válságot leginkább megsínylő területeken tevékenykedett. A pénzügyi restrukturálással foglalkozó Reconcept szerint jövőre nagyobb eséllyel élnek túl a cégek, bár a piaci kereslet még nem indul növekedésnek. Mindenesetre azok, akik átgondolják a Reconcept 4 témába vágó felvetését, nagyobb bizalommal vághatnak neki 2014-nek.
Vágólapra másolva!
Az erősen válságharapott építőipar idén is sok céget veszített el, és nem ez az egyetlen érintett iparág Fotó: Hirling Bálint - Origo

Nem lesz könnyű

Ha abból a trendből indulunk ki, hány cég szűnt meg idén és az elmúlt években, 2014 is nehéz éve lesz a hazai vállalatoknak. Az Opten céginformációs szolgáltató legfrissebb elemzéséből az derül ki, az idei közel 31 ezer megszűnt vállalkozás megdönti a 2010-es negatív rekordot. Amíg tavaly 26 ezer vállalkozás szűnt meg, az idén 35 ezernél is több várható.

A területtől is függ

A cégbedőlés eddig leginkább a válság által sújtott iparágakra volt jellemző. „Ingatlanbefektetés és –hasznosítás, szállodaipar, autókereskedelem, logisztika és fuvarozás, pénzügyi szolgáltatások, építőipar” – sorolja azokat a bajban lévő ágazatokat Pilhál Zsolt, a Reconcept Kft. ügyvezető partnere, amelyek képviselői a leggyakrabban keresik meg a cégét azért, hogy pénzügyeik átalakításában, működésük reorganizálásában nyújtson nekik segítséget. Ezeknél a vállalatoknál a legnagyobb kérdés a túlélés: forgalmuk súlyosan megcsappant, szolgáltatásaik iránt a kereslet drámaian visszaesett.

Ám ha ez még nem lenne elég, nagy finanszírozási tőkeáttétel jellemzi őket, ami a banki hitelezésnél jelent problémát. (A finanszírozási tőkeáttétel a kötelezettségállomány mérlegfőösszeghez mért nagysága). „A bankok ugyanis hazánkban jellemzően csökkentik a kockázatvállalásukat, mert csak veszteségesen tudnak működni. Így nincs elég tőkéjük, hogy finanszírozni tudják a kockázatos hiteleik mögé képzendő tartalékokat. Ennek a folyamatnak a vesztesei éppen azok az ágazatok, amelyek természetüknél fogva nagy hitelállománnyal működnek” – magyarázza az okokat Pilhál Zsolt.

Mit hozhat 2014?

A cégvezető szerint e válságsújtott iparágakban dolgozó vállalkozásoknak azonban jövőre több esélyük van a túlélésre, mint 2-3 évvel ezelőtt. Ennek az egyik oka, hogy a makrogazdasági mutatók kedvezőbbek, mint akkoriban – a legutóbbi GDP adat 1,8 százalékos növekedést mutatott a bázishoz képest. Az azonban nem biztos, hogy a válságnak kitett cégek a túlélésen kívül nyerhetnek is a növekedésen. „Ehhez az kellene, hogy az emberek például autót és lakást vegyenek, a cégek pedig irodabővítésbe fogjanak. A gazdasági növekedés ellenére 2014-ben még nem számítok minderre” – mondja a Reconcept vezetője.

A négy kérdés

Ahhoz, hogy a hazai kis- és középvállalkozások átvészeljék a válságos esztendőket, általános, szemléletbeli változásokra is szükség volna a vállalati pénzügyekben. A Reconcept négy olyan tényezőt lát, amely segíthet ebben.

Alaposabb pénzügyi tervezés

Ennek része lehet a bevételi és költségoldali tényezők gördülő üzleti tervezése. Egy másik lehetőség a kontrolling kiépítése és üzemeltetése: a cégek jelentős hányada egyáltalán nem rendelkezik ilyen rendszerrel.

Körültekintőbb kockázatvállalási gyakorlat

Érdemes gondosan elemzést kielemezni a következőket: melyik partnernek értékesít egy vállalat halasztott fizetéssel, milyen üzleti szerződést köt meg, milyen hosszabb távú elköteleződést vállal, milyen fejlesztést kezd el.

Hatékonyabb kockázatkezelés

Minden cégnek kezelnie kell kintlévőségeit és jogi ügyeit. Azt, hogy a kockázatvállalás-politikai elvek hatékonyak-e, folyamatos mérésekkel, tesztekkel kell ellenőrizni. Az üzleti kockázatok menedzselésén túl fontos kérdés a piaci (kamatszint, alapanyagok ára, devizaárfolyamok, stb.) és a működési (vagyoni és felelősségi káresemények, csalás, stb.) kockázatok kezelése is.

Valódi értékteremtés

Az eddigieknél alapvetőbb problémákat is lát a Reconcept. Sokszor azt tapasztalják, hogy nem elég átgondolt egy-egy szolgáltatás, termék teljes előállítási és értékesítési folyamata – az innovációtól a garanciális kötelezettségek kezeléséig. Az ügyfélkezelés ma, a közösségi média révén gyorsan terjedő hírek korában mindennél fontosabb, ezért azt a hagyományos ügykezelési protokollok nem helyettesítik. Fontos, hogy a vállalat arra helyezze a hangsúlyt, amiben valódi értéket tud előteremteni, és amit meg is fizetnek az ügyfelek.

A Reconcept arra számít, hogy tevékenységének ismertebbé válása révén több lesz az érdeklődő a pénzügyi restrukturálás iránt 2014-ben. „A gazdasági növekedés miatt várhatóan meginduló piacon társaságunk hagyományos corporate finance, M&A, ingatlan stratégiai tanácsadási szolgáltatásait is igénybe veszik majd az ügyfelek” – véli Pilhál Zsolt.